سی‌ان‌ان اعلام کرد؛

"نتانیاهو" برای فرار از مشکلات اقتصادی، موضوع ایران را در فضای انتخاباتی اسرائیل برجسته می‌کند

سی ان ان تصریح کرد نتانیاهو برای فرار از مشکلات اقتصادی داخلی اسرائیل، موضوع ایران را در فضای انتخاباتی اسرائیل برجسته می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران سی ان ان تصریح کرد نتانیاهو برای فرار از مشکلات اقتصادی داخلی اسرائیل، موضوع ایران را در فضای انتخاباتی اسرائیل برجسته می‌کند.

باورین لیبرمن خبرنگار شبکه در گزارشی زنده از اراضی اشغالی گفت: گفته می‌شود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی امروز خود در کنگره آمریکا می خواهد اطلاعات محرمانه ای را درباره برنامه هسته ای ایران فاش کند. 

گروه خبرنگاران سی ان ان که با هواپیمای حامل نتانیاهو در مسیر حرکت او به آمریکا حضور داشتند چنین مطلبی را بیان کرده اند. اما خود نتانیاهو اصلا هیچ اشاره ای نکرده است مبنی بر اینکه چه اطلاعات محرما‌نه‌ای را در سخنرا‌نی‌اش در کنگره آمریکا فاش خواهد کرد. باتوجه به لحن آشتی جویانه نتانیاهو در سخنرانی شب گذشته او در نشست سالانه کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل (ایپک) او نمی خواهد بگوید چه اطلاعات محرمانه ای را می خواهد در کنگره آمریکا منتشر کند.

خبرنگار شبکه در پاسخ به سوالی درباره فضای سیاسی داخل اسرائیل درخصوص سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: در روزهای اخیر سیاستمداران اسرائیلی در این زمینه بسیار سکوت کرده‌اند. این درحالی است که آنها معمولا دیدگاههای خود را بیان می‌کنند. اما به نظر می رسد حالا که نتانیاهو در عرصه بین المللی ظاهر شده است، می‌خواهند چهره ای واحد از اسرائیل نشان بدهند. 

البته برخی از سیاستمداران چپگرای اسرائیل به رسانه‌های اسرائیلی گفته اند که سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اشتباه است و او پس از سخنرانی اش در نشست ایپک باید به اسرائیل بازگردد. سران حزب کار اسرائیل که اصلی ترین رقبای سیاسی بنیامین نتانیاهو در داخل اسرائیل هستند، می خواهند بلافاصله پس از سخنرانی نتانیاهو به این سخنرانی پاسخ و واکنش نشان بدهند. بنابراین، باید منتظر انتقادهایی از نتانیاهو در داخل اسرائیل باشیم.

خبرنگار شبکه در پاسخ به سوالی درباره فضای انتخاباتی داخل اسرائیل گفت: دو هفته دیگر انتخابات سراسری اسرائیل برگزار می‌شود. پیش بینی می‌شود در انتخابات آتی، رقابت احزاب مطرح بسیار فشرده باشد. نتانیاهو می‌خواهد انتخابات امسال اسرائیل بر مسئله‌ای متمرکز باشد که اصلی‌ترین نقطه قوت او است یعنی امنیت اسرائیل و موضع گیری درباره ایران. او می‌خواهد مردم اسرائیل توجه خود را از مسائلی دور کنند که موضع ضعف او است یعنی مسائل اقتصادی اسرائیل که احزاب چپی اسرائیل، عملکردی قویتر در این زمینه دارند.

 باآنکه هدف اعلامی اسرائیل از سخنرانی امروز در کنگره آمریکا، این موضوع نیست اما بی تردید این مسئله در سخنرانی امروز نتانیاهو مطرح خواهد بود. بیشترین قدرت نتانیاهو این خواهد بود که تمرکزها را در فضای انتخاباتی بر حوزه امنیتی متمرکز کند زیرا در این صورت می‌تواند بازهم نخست وزیر اسرائیل شود. 

سوال مطرح این است که آیا او می‌تواند این کار را انجام بدهد. بی تردید، سخنرانی امروز نتانیاهو در کنگره آمریکا سبب دودسته شدن افکار عمومی داخل اسرائیل شده است. سیاستمداران اسرائیل از همان ابتدایی که اعلام شد نتانیاهو می‌خواهد این سخنرانی را انجام بدهد، احزاب راستگرای اسرائیل از قبیل لیکود و حزب بیتنا از این سخنرانی حمایت کردند و گفتند این سخنرانی، فرصت ارزشمندی است تا به آمریکا و اروپا درباره خطر ایران هسته‌ای هشدار بدهند و اینکه ایران هسته‌ای نه تنها برای امنیت اسرائیل بلکه برای ثبات منطقه غرب آسیا چه خطراتی به همراه خواهد داشت.

 درعین حال، سیاستمداران چپگرای اسرائیل از همان ابتدا که برنامه سخنرانی مذکور اعلام شد تاکید کردند که این اقدام نتانیاهو، حرکتی سیاسی است و او با این کار می‌خواهد توجه رای‌دهندگان اسرائیلی را بر مسئله ایران متمرکز کند که نقطه قوت نتانیاهو است. اسرائیل می‌خواهد برنامه هسته ای ایران را بزرگترین خطر برای امنیت اسرائیل عنوان کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار