یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طبق اصول و قوانین بین‌المللی میانجی‌گری در مسئله یمن باید بر مبنای بی‌طرفی باشد و همچنین رضایت طرف‌های گفتگو مورد توجه قرار بگیرد.

"احمد کاظم‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هیچ راه حلی بهتر، کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر از ادامه مذاکره سیاسی برای حل بحران سیاسی و امنیتی یمن وجود ندارد. در واقع هدف با بازگشت گفتگوها در صنعا در پایتخت سیاسی این کشور است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه مبنا قرار دادن توافقات و تفاهمات گذشته صلح و مشارکت ملی امکان‌پذیر است، گفت: در وضعیت کنونی که برخی از کشورهای عربی،‌ از جمله عربستان، قطر، امارات اقدام به انتقال سفارتخانه‌هایشان از صنعا به عدن، مقر استقرار منصور هادی کردند و کاملاً این موضوع به فضای گفتگوها خدشه وارد می‌کند و مانع از این شد که گفتگوها در فضای مداخلات خارجی از سر گرفته شود.

کاظم‌زاده در ادامه گفت: پایان دادن به مداخلات خارجی و از سرگیری گفتگوها بر اساس توافقات و تفاهمات گذشته بدون تأثیرپذیری از رویکردها و سیاست‌های خارجی اعم از عربی و غربی می‌تواند کمک به حل سیاسی موضوع یمن می‌شود و نتیجه مؤثری در پی خواهد داشت.

وی با بیان این که موضوع میانجی‌گری و وساطت برای حل بحران قابل توجه است، گفت: طبق اصول و قوانین بین‌المللی میانجی‌گری در مسئله یمن باید بر مبنای بی‌طرفی باشد و همچنین رضایت طرف‌های گفتگو ملاک باشد اما رایزنی‌هایی که تاکنون از سوی جمال بن‌العمر نماینده سازمان ملل در پیش گرفته شده با توجه به این که این اصول و شرایط را شاهد نبود و با جانبداری از مخالفان انقلاب به نوعی همراه بوده.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: تاکنون نتوانسته در پیشبرد میانجی‌گری بین طرف‌های اختلاف چندان مؤثر واقع شود، لذا این عامل برای حل سیاسی بحران یمن ضروری است. در واقع این میانجی‌گری‌ها از این پس با ید با رعایت اصول بی‌طرفی همراه باشد و اگر این اقدام از طرف سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها اعمال شود می‌تواند تا حدود زیادی در شکسته شدن بن‌بست کنونی مؤثر شود.

کاظم‌زاده تصریح کرد: ادامه کشاکش‌ها در یمن به گونه‌ای که تشکیل دولت در شمال و جنوب را به همراه داشته باشد نوعی پسرفت محسوب می‌شود و بازگشت به دوران تضعیف کشور تلقی می‌شود و هیچ کدام از طرف‌ها از این قضایا مشعوف نخواهند بود و شاید بتوان گفت تنها نفعی که از قبل این تحولات حاصل می‌شود فقط به نفع رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: راهبرد رژیم صهیونیستی در منطقه تجزیه و تقسیم کشورهای عربی – اسلامی است تا آن‌ها را به کشورهای کوچک‌تر تقسیم کند تا بتواند از اختلافات داخلی کشورها که در صورت تجزیه حاصل خواهد شد برای فرافکنی جهانیان استفاده کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه گفت: اسرائیل با فرافکنی قصد دارد توجه بحران فلسطین را به بحران‌های حاشیه‌ای و همچنین ایجاد فضایی برای تسلط بر باقی ماندن در حاشیه امن برای خودش استفاده کند.

کاظم‌زاده با اشاره به این که تجزیه و تقسیم یمن در ادامه این وضعیت کنونی به نفع هیچ کشوری نیست و فقط گروه‌هایی مانند القاعده که از این خلاء سیاسی و امنیتی برای پیشبرد اهداف و سیاست‌هایشان استفاده می‌کنند، مناسب است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار