امیرعبداللهیان در همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران:

گسست عمیق میان مذاهب خطرات زیادی برای منطقه دارد

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گسست عمیق میان مذاهب خطرات زیادی برای منطقه دارد و در ارتباط با غرب آسیا نظم جهانی از دایره کنترل هژمونی بیرون رفته و قواعد بازی تغییرکرده است.

گسست عمیق میان مذاهب خطرات زیادی برای منطقه دارد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران "حسین امیرعبداللهیان" در دومین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد گفت: سخنان خود را با سه نکته، وضع موجود در غرب آسیا و شمال آفریقا و سیاست خارجی ایران در قبال وضعیت موجود و نکته سوم اقدامات ایران در مقابل تحولات پرشتاب و پیچیده منطقه آغاز کردیم.

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که غرب آسیا پرتنش‌ترین سال‌های پس از جنگ را طی می‌کند تاکید کرد: این وضعیت ویژگی‌های خاص خود را دارد که از آن جمله تحولات پرشتاب و سریع و پیچیده منطقه است و دوم وجود مداخلات فزاینده خارجی در منطقه است.

امیرعبداللهیان راه برون‌رفت از این مشکلات را بدون بازیگران خارجی ناشدنی عنوان کرد و تصریح کرد: از مختصات غرب آسیا گسست عمیق میان مذاهب است که خطرات زیادی برای منطقه دارد و در ارتباط با غرب آسیا نظم جهانی از دایره کنترل هژمونی بیرون رفته و قواعد بازی تغییر کرده است زیرا این تغییر به گونه ای است که نوعی بازی بی‌قاعده ارائه می‌شود و علی‌رغم خطرات تروریست بازیگران خارجی برای پیشبرد اهداف خودشان از تروریسم استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ائتلاف ضد داعش ادامه داد: دستگاه های اطلاعاتی می‌گویند این ائتلاف در عمل کار مدیریت داعش را بر عهده دارد و هواپیماهای آمریکایی برای نیروهای داعش که در آخرین مرحله سقوط و محاصره هستند غذا و دارو ارسال می‌کنند و هر گاه از کانال‌های دیپلماتیک از آن‌ها توضیح می‌خواهیم می‌گویند اشتباه محاسباتی بوده و در حالی که این بازی بی‌قاعده در حال انجام است، برای نمونه دیگر این موضوع می توان  یمن را مثال زد که در آن، بازی بی‌دولت سازی انجام می‌شود که قبلا هم در سومالی شاهد چنین وضعیتی بودیم.

امیر عبداللهیان ویژگی دیگر منطقه غرب آسیا را تغییر و تحول و تغییر و آشوب برشمرد و گفت: این‌ها دو پاراداین دارای مسلط بر منطقه هستند و تغییر برپایه بیدرای اسلامی بوده و آشوب تخریب بر پایه افراط گرایی بوده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: منطقه شاهد اتفاقاتی است که ایدیولوژی و تکنولوژی را به هم پیوند زده است و خطر ساز شده است.
 
وی نکته‌ی دیگر را تجربه شبکه‌های اجتماعی در مصر و تونس در جهت  اخذ مطالبات مردمی عنوان و تاکید کرد: بعد از این حوادث شبکه‌ها مورد سو استفاده گروه های افراطی قرار گرفت و امروز این شبکه‌ها در راستای ترویج خشونت قدم بر می‌دارد.
 
معاون وزیر خارجه ویژگی دیگر غرب آسیا را وجود دولت‌های ضعیف در منطقه برشمرد که موجب شده به افراطی‌ها فرصت دهند.
 
امیرعبداللهیان تاکید کرد: بازیگران دولتی چه در بعد مثبت و چه در بعد منفی تاثیر گذاری بالایی دارند و حزب الله لبنان نمونه‌ی مثبت آن وجبهه های داعش نمونه‌های منفی آن هستند.
 
وی در ادامه به نگاه جمهوری اسلامی نسبت به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: رویکرد جمهوری اسلامی، رویکرد تعامل سازنده و  گفت‌و گو بر اساس برد است.
 
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ویژگی بارز منطقه را مسلمان بودن امور مردم در این منطقه عنوان و تاکید کرد: روح اسلام ضد افراط است و همه را به سمت صلح هدایت می‌کند. 

وی افزود: ما در تمام حوزه‌هایی که در غرب آسیا با آن مواجه است با نوعی خیزش روبرو هستیم و مطالبات جمهوری اسلامی دارای نوعی نفوذ است که ما در سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم برای تأمین منافع و امنیت کشورمان استفاده کنیم.  
 
امیرعبداللهیان با بیان اینکه همه تلاش جمهوری اسلامی این است که سیاست دوگانه دنبال نشود تأکید کرد: ما سیاست واحدی را دنبال می‌کنیم و تقویت دموکراسی در منطقه از اصول ماست. 

وی تقویت مبارزه با تروریسم برای منطقه و مرزهای ایران و همچنین مخالفت با مداخله و نقش‌آفرینی خارجی را از اصول دیگر جمهوری اسلامی برشمرد.  
 
معاون وزیر خارجه درخصوص اتهامات وارده به ایران مبنی بر متعارض بودن سیاست جمهوری اسلامی در بحرین و سوریه گفت: به ما گفته می‌شود که چرا در سوریه به دنبال حفظ بشاراسد و در بحرین به دنبال حذف پادشاه آن هستید.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این شبهه ادامه داد: ما در هر دو کشور گفتگوی ملی و عدم مداخله خارجی را تشویق می‌کنیم و نسبت به آینده سیاسی هم باید با  یک روند دموکراتیک و آرام مردم تصمیم‌گیرنده باشند.  
 
معاون عربی آفریقایی وزیرامورخارجه در پایان خاطر نشان کرد: مقامات روسیه در مورد سوریه سیاست خوبی اتخاذ نکردند و نتیجه این شده که شرایط لیبی را به سمت دیگر جهت دادند و بعد از این جریان نقش روسیه را در جلوگیری از افراط گرایی باید جدی‌تر درنظر بگیریم.  

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، امور ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار