نیو ایسترن اوت لوک گزارش داد

اهداف پنهان واشنگتن برای نفوذ در آسیای مرکزی

با توجه به موقعیت استراتژیک و راهبردی آسیای مرکزی در تعاملات آینده ، این منطقه(CA) نه تنها برای واشنگتن بلکه برای رقبای آن یک منطقه ژئوپولیتیک بسیار مهم است، به خصوص در مورد تضمین ثبات در کشورهای مستقل مشترک المنافع، و همچنین چندین کشور دیگر در منطقه که از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، منافع بسیاری از کشورها، نه تنها همسایگان جغرافیایی متعارف آن ، بلکه کشورهای عضو ناتو ، و به ویژه ایالات متحده آمریکا، به مبارزه برای گسترش حضور خود در آسیای مرکزی رقم خورده است . 

اهداف پنهانی واشنگتن برای نفوذ بینِ کشورهای آسیای مرکزی

بحران فعلی در اوکراین به طور چشمگیری کشورهای منطقه مستقل مشترک المنافع را ناچارا دستخوش تغییر کرده است، و بسیاری از فرآیندهای سیاسی در این منطقه دگرگون شده است. 

وخامت روابط با غرب، روسیه را در سرعت بخشیدن به روند همگرایی در چارچوب کشورهای مستقل مشترک المنافع ( اتحادیه گمرکی ، اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، سازمان پیمان امنیت جمعی ) و گسترش همکاری با کشورهای آسیای میانه خواهان شرکت در فرآیندهای یکپارچه‌سازی ، سوق داده است . 

اهداف پنهانی واشنگتن برای نفوذ بینِ کشورهای آسیای مرکزی

با این حال ، واشنگتن ، در مواجهه با این شرایط ، و در ادامه برنامه سلطه بر جهان ، با هدف مقابله با گسترش نفوذ روسیه و چین در منطقه ، و تسریع روند توسعه و ادغام اوراسیا ، در سال‌های اخیر برای حفظ حضور خود در آسیای مرکزی تلاش زیادی کرده است .

اهداف پنهانی واشنگتن برای نفوذ در آسیای مرکزی/ آماده‌سازی برای رویارویی احتمالی با چین و در صورت لزوم با روسیه و ایران

توجه بیش از حد ایالات متحده به دولت‌های آسیای میانه با دلایل بسیاری توجیه می‌گردد ، به طور عمده ، می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت : منابع قابل توجه طبیعی منطقه و همچنین موقعیت ژئواستراتژیک خود منطقه، که اجازه تاثیرگذاری مستقیم بر سیاست ، اقتصاد ، و امنیت چین ، روسیه ، ایران ، هند ، و تعدادی از کشورهای دیگر را می‌دهد. 

"جورج دبلیو بوش" رئيس جمهور سابق آمریکا، در ماه اوت سال 2004 ، اظهار داشت : "واشنگتن به دنبال ایجاد جای پایی محکم در این منطقه ، بر اساس اهداف و منافع بلند مدت واشنگتن است ( بدون تعیین هر گونه محدودیت زمانی برای حضور ایالات متحده در منطقه) .

اهداف پنهانی واشنگتن برای نفوذ بینِ کشورهای آسیای مرکزی

در نتیجه آمریکا بر اساس همین اهداف منافع‌گرانه خود ، اقدام به ساخت یک سیستم امنیتی در منطقه کرد که نه تنها با منافع کاخ سفید سازگار است، بلکه پایگاه‌های موقت و پیشرفته نظامی در ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان ، و همچنین دسترسی به حریم هوایی، با امکان استفاده از پایگاه‌های نظامی در قزاقستان و حتی در ترکمنستان را، فراهم خواهد کرد .

توجه و اهمیت دادن نسبت به منطقه آسیای مرکزی ، در طول دهه گذشته توسط ایالات متحده و ناتو کاملا مشهود بوده است ، نه تنها بر اساس برنامه‌های مربوط به دسترسی به منابع نفت و گاز در منطقه ، بلکه در آماده‌سازی خود برای رویارویی احتمالی ، به خصوص با چین و در صورت لزوم با روسیه و ایران مورد توجه بوده است . 

اهداف پنهانی واشنگتن برای نفوذ بینِ کشورهای آسیای مرکزی/ آماده‌سازی برای رویارویی احتمالی با چین و در صورت لزوم با روسیه و ایران

اجرای‌سازی این برنامه‌ها نیاز به استفاده گسترده از ابزارها و تکنیک‌ها دارد ، از جمله ابزراهای نظامی- سیاسی ، مالی و و نفوذ تبلیغاتی در منطقه از طریق همکاری با کشورهای آسیای مرکزی ، به ویژه از طریق برنامه "مشارکت برای صلح" .

در مورد واشنگتن، ابزار بسیار مهم برای نفوذ در منطقه آسیای مرکزی ، استفاده ابزاری از سازمان‌های مختلف غیر دولتی(NGO) است، که نه تنها فرآیندهای اجتماعی و سیاسی در آسیای مرکزی را هماهنگ می‌کنند ، بلکه با استفاده از کودتاهای "مخملی" یا " انقلاب‌های رنگی "سعی به بیرون راندن رژیم سیاسی مخالف منافع ایالات متحده دارند . 

اهداف پنهانی واشنگتن برای نفوذ بینِ کشورهای آسیای مرکزی/ آماده‌سازی برای رویارویی احتمالی با چین و در صورت لزوم با روسیه و ایران

این هدف ، تلاش‌ها برای تضعیف وضعیت اجتماعی و سیاسی در حوادث مارس 2005 و آوریل 2010 در قرقیزستان ، شورش توده‌ای در اندیجان ، ازبکستان در سال 2005 ، و در ژانواوزن قزاقستان در سال 2011 را تائید می‌کند . 

نکته قابل توجه این است که در تظاهرات منطقه ، از طریق "گروه بین‌المللی بحران" (یک سازمان غیردولتی آمریکایی بسیار بزرگ در آسیای مرکزی ، واقع در شهر اوش در جنوب قرقیزستان) ، اطلاعات مهمی در مورد تظاهرات در اندیجان ، نمنگان ، مناطق فرغانه ازبکستان ، در منطقه خودمختار گورنو- بدخشان تاجیکستان ، و در کشورهای دیگر در منطقه جمع آوری شده است .

 اطلاعات به دست آمده ، به ویژه در مورد قرقیزستان- تاجیکستان و قرقیز- ازبک ، روابط قرقیزستان- چین و تاجیکستان و ازبکستان ، و در مورد وضعیت در مناطق مرزی ، از نزدیک در واشنگتن رصد می‌گردد و در ارتقاء انواع مختلف اختلافات اجتماعی و سیاسی بین ایالتی استفاده (برنامه ریزی) می‌شود .

بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی امروزه بر روسیه متمرکز شده اند . قزاقستان ، قرقیزستان و تاجیکستان بخشی از سازمان پیمان امنیت جمعی هستند ، قزاقستان چندی پیش به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز پیوست . 

اهداف پنهانی واشنگتن برای نفوذ بینِ کشورهای آسیای مرکزی

با این حال ، ایالات متحده قصد ندارد به طور کامل کنترل منطقه را از دست بدهد . در این راستا ، واشنگتن ازبکستان را به عنوان راحت‌ترین پایگاه برای گسترش نفوذ خود در منطقه انتخاب کرده است . 

بزرگترین دولت از نظر جمعیت در منطقه مذکور ، که روابط‌ اش با مسکو مثل کشورهای همسایه گرم نیست ؛ ازبکستان تاکنون دو بار در سازمان پیمان امنیت جمعی عضو شده است و در هر دو بار این سازمان را ترک کرده است . علاوه بر این ، تاشکند روابط تیره و تار با همسایگان خود دارد و ایالات متحده آمریکا بسیار علاقه‌مند به تشدید تنش‌ها در مرزهای جنوبی روسیه است .

به منظور تقویت نفوذ خود در ازبکستان ، ایالات متحده در نظر دارد به این کشور تجهیزات نظامی زیر را ارائه دهد : 308 وسیله نقلیه MRAP زرهی و 20 دستگاه خودروی زره پوش، که توسط وزارت امور خارجه آمریکا ، معاون دستیار وزیر امور خارجه برای آسیای میانه ، "دانیل روزنبلوم" به این مورد اشاره شده باست . 

اهداف پنهانی واشنگتن برای نفوذ بینِ کشورهای آسیای مرکزی/ آماده‌سازی برای رویارویی احتمالی با چین و در صورت لزوم با روسیه و ایران

هزینه این بسته نظامی پیشنهادی و بی‌سابقه‌ی آمریکا برای آسیای میانه حدود 150 میلیون دلار برآورد شده است . با تحویل تجهیزات مذکور ، ایالات متحده به طور همزمان در تامین امنیت قلمرو ازبکستان "برای تعمیر و نگهداری از تجهیزات" با تعداد قابل توجهی از پرسنل نظامی ایالات متحده ، نقش آفرینی خواهد کرد . 

کارشناسان مستقل بر این باورند که این "بسته‌های نظامی" ممکن است فرصتی مغتنم برای باز کردن یک پایگاه نظامی آمریکا در آینده باشد ؛ در نزدیکی شهر ترمز ، در فرودگاه نظامی کاکایدی ، در ازبکستان که یک پایگاه آمریکایی تا سال 2005 در آنجا وجود داشت ؛ در خان آباد ، پس از حوادث اندیجان ، هنگامی که واشنگتن از شورش ضد دولتی حمایت کرد ، پایگاه مذکور آمریکایی بسته شد .

از طرفی دیگر واشنگتن در مورد نزدیکی و گرمی روابط مسکو و دوشنبه نیز نگران است ، و البته برای یکپارچه‌سازی تاجیکستان در اتحادیه گمرکی (CU) -  اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) دل خوشی ندارد . اخیرا دو نماینده از وزارت امور خارجه ایالات متحده برای بحث در مورد این مسائل ، و تاثیر آنها بر منافع ایالات متحده وارد شهر دوشنبه شده‌اند . معاون وزیر خارجه در امور آسیای مرکزی ، دانیل روزنبلوم ، و همکارش ، متخصص در امور دموکراسی ، حقوق بشر و آزادی‌های مذهبی بین‌المللی استیون فلداشتین در این ماموریت شرکت دارند. 

کمی زودتر ، و برای همان هدف ، تویوو کلار ، رئیس بخش آسیای مرکزی از خدمات اقدام خارجی اروپا نیز از تاجیکستان دیدار کرد. کارشناسان بازدید مقامات ایالات متحده را با انتخابات پارلمانی ماه مارس در تاجیکستان ، و با تمایل واشنگتن برای تقویت موقعیت خود در این کشور و جلوگیری از ایجاد روابط حسنه با مسکو مرتبط می‌دانند .

برای تقویت نفوذ خود در قرقیزستان و جداسازی آن از مسکو ، کاخ سفید سفیر جدید ایالات متحده در این کشور را منصوب کرد .  فعالیت رسمی آقای ریچارد مایلز در سال‌های اخیر منجر به سرنگونی اجباری دولت و انشعابات در دولت‌های کشورهای مستقل مشترک المنافع و شرق اروپا ، (جایی که او توسط واشنگتن و برای همین اهداف به این کشورها فرستاده شده بود) ، منجر گردیده است .

از آنجایی که این هدف توسط سفیر قبلی آمریکا در قرقیزستان ، پاملا سپراتلن ، محقق نشده بود ، وی توسط وزارت امور خارجه به یک کشور " کمتر پیچیده "- ازبکستان - انتقال داده شد.

بنابراین ، نباید امید داشت که واشنگتن در آینده‌ای نزدیک ، هدف ایجاد یک متحد طرفدار آمریکا در منطقه ، تشدید درگیری بین ایالتی بین کشورهای آسیای مرکزی در زمینه‌های دین ، انرژی ، آب و استفاده از زمین ، به خصوص بین ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان را رها کند . 

اهداف پنهانی واشنگتن برای نفوذ در آسیای مرکزی/ آماده‌سازی برای رویارویی احتمالی با چین و در صورت لزوم با روسیه و ایران

علاوه بر این ، ایالات متحده آمریکا بدون شک به دنبال تقویت این فعالیت‌ها پس از بحران اوکراین ، به منظور ایجاد مشکلات اضافی برای روسیه در مرزهای جنوبی و در مناطق دیگر اهتمام خواهد داشت .
 
منبع: نیو ایسترن اوت لوک 
 


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناش
۱۰:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
کشورهای اسلامی واسیای میانه وکشورهای مشترک المنافع با به وجود اوردن سازمانانها واتحادیه های اسیایی وبوجود اوردن قدرت دفاعی ورو.د امریکایی ها ومتحدانشان را گران بها کنند که حضورشان مقرون به صرفه نباشد باید قدرت بازدارندگی بالا برود.
آخرین اخبار