ترکیش ویکلی گزارش داد؛

تاکید ایران و ترکیه در زمینه گسترش روابط بین دو کشور

وجدت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه گفته است افزایش تجارت بین آنکارا و تهران موجب گسترش رفاه در منطقه غرب آسیا خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ ترکیش ویکلی نوشت: وزیر توسعه ترکیه گفته است افزایش تجارت بین آنکارا و تهران موجب گسترش رفاه در منطقه غرب آسیا خواهد شد.

وجدت ییلماز پس از ملاقات با محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران در روز چهارشنبه در آنکارا گفت: رابطه ایران و ترکیه دارای ریشه‌های عمیق است. ما در حال تلاش برای منعکس کردن این رابطه خوب در زمینه اقتصادی هستیم.

این دو کشور همسایه مسلمان در سال های اخیر برای تقویت روابط تجاری تلاش کرده‌اند. ایران یکی از تامین کنندگان اصلی گاز طبیعی ترکیه، پس از روسیه است.

ییلماز با این ادعا که پتانسیل اقتصادی دو کشور بسیار بالا است گفت: ما در حال کار بر روی همکاری جدید در حوزه‌های مختلف برای رسیدن به هدف تجارت سی میلیارد دلار هستیم.

به گفته ییلماز، حجم تجارت دو جانبه در 10 ماه اول سال گذشته ، یازده میلیارد و سیصد میلیون دلار بوده است. 174 شرکت ترکیه ای نیز بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار   در داخل ایران سرمایه گذاری کرده‌اند.

به گفته مقامات ترکیه، تجارت ترکیه و ایران  سال 2012 ، 22 میلیارد دلار بوده است. این میزان سال بعد به علت تحریم های اقتصادی تحمیل شده بر تهران به 14.5 میلیارد دلار کاهش یافت.

ییلماز افزود ترکیه خواستار موافقت نامه تجارت آزاد با همسایه خود است. دو کشور یک موافقت نامه تجارت ترجیحی در سال 2014 امضا  کردند که ژانویه سال جاری به اجرا درآمد.

واعظی نیز با بیان اینکه کشورش با تجارت با ترکیه با ارزهای محلی موافقت کرده است ، اضافه کرد باید برای مشکلات حمل و نقل برون مرزی و یک خط راه آهن جدید راه حلی پیدا شود.

هزینه ترانزیت کامیونها به تازگی به موضوعی مهم بین ترکیه و ایران تبدیل شده است. کامیون های ترکیه  از خاک ایران برای صادرات کالا به آسیای مرکزی استفاده می کنند. 

به تازگی، آنکارا هزینه ترانزیت را برای کامیونهای ایرانی افزایش داده است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که تهران نرخ های خود را برای وسایل نقلیه ترکیه افزایش داد.

تهران اوایل دسامبر سال گذشته خواستار آن شد کامیون های ترکیه ای  هنگامی که در ایران هستند مخازن سوخت خود را  پلمب کنند زیرا قیمت سوخت در جمهوری اسلامی به دلیل یارانه های دولتی بسیار پایین تر است.

تهران بعد از صحبت با مقامات ترکیه پلمب مخازن سوخت  را از دهم دسامبر به حالت تعلیق درآورد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار