یک مشاور خانواده گفت:اگر فقط برای یک بار به جای بررسی رفتار دیگران ،رفتار خودمان را مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم به تغییر، رشد و بهبود رفتارمان کمک کنیم.

 حجت الاسلام  والمسلمین حسن کمالی مشاور خانواده و کارشناس امور فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد:ما با بررسی شیوه های ارتباطی خود با دیگران و مشاهده بازخورد رفتارهایمان می توانیم به تغییر، رشد و بهبود رفتارمان کمک کنیم.

وی در ادامه افزود:ما در بعضی از مواقع متوجه می شویم که در محیط بیرون از خانه در ارتباط با افراد ناآشنا و گاهی اوقات در برخورد با همسر یا خانواده خود از کوره در می رویم و حرمت آن ها را می شکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین کمالی تاکید کرد: بی شک هر کنشی دارای واکنشی است و مطمئنا اگر به گذشته نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که خودمان نیز گاهی قربانی این بی احترامی ها بوده ایم. این کنش ها و واکنش ها به مرور زمان به مارپیچی منهدم کننده تبدیل می شوند و فرد با خود می گوید: من از او بی احترامی دیده ام، من هم به نوبه ی خود به او و یا به دیگری بی احترامی می کنم؛ این چرخه ادامه می یابد و بی احترامی نیز در جامعه به امری عادی مبدل می شود.

این مشاورخانواده بابیان اینکه به طور کلی بی توجهی و بی اعتنایی( نوع غیر فعال ( وپرخاشگری ( نوع فعال(دو نوع بی احترامی رایج در جامعه محسوب می شوند،تصریح کرد: گاهی انسان برای حل مشکلات خود به خشونت روی می آورد و بدون آن که بازتاب رفتار خود را در نظر بگیرد موجب ناراحتی و رنجش و یا حتی واکنش اطرافیان می شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که راه کارهای مهار کردن و از بین بردن این نوع بی احترامی ها چیست،خاطرنشان کرد:به اتفاق هایی که در زندگی تان رخ می دهد، مسلط باشید و بدانید که زندگی پستی ها و بلندی هایی داردو بهترین راه، ایستادگی در مقابل این سختی ها و مشکلات و درست واکنش نشان دادن است.

وی در ادامه عنوان کرد: در مورد مشکلاتتان با طرف مقابل صحبت کنید. انسان با محدودیت هایی که دارد، نمی تواند فکر دیگری را بخواند و دلیل رفتار او را بداند. مهم این است که هرگز با خشونت ، چه لفظی و چه فیزیکی ، واکنش نشان ندهید. می توانید با بیان خوش و یا حتی شوخ طبعی و نه با گستاخی با دیگری در مورد مشکلتان صحبت کنید؛ رفتارهایی که از نظر دیگران بی احترامی تلقی می شوند را بشناسید و بدانید در هر مکانی و در هر ارتباطی این بی احترامی ها طرف مقابل را ناراحت می کنند.

این کارشناس امور فرهنگی و مشاورخانواده با اشاره به اینکه اگر در رفتارتان با دیگری اشتباهی مرتکب شده اید از او معذرت بخواهید،خاطرنشان کرد: اگر کسی از شما نیز عذرخواهی کرد ، عذر او را بپذیرید. اگر عذرخواهی کردن برایتان مشکل است ، پس انتظار داشته باشید که انعکاس رفتارتان را در طرف مقابل ببینید.

 وی با ذکر مثالی عنوان کرد:اگر پذیرش عذرخواهی طرف مقابل سخت است با گفتن جمله هایی مثل: " متوجه هستم و عذر شما را می پذیرم" و یا " از عذرخواهی شما متشکرم، اما برای بخشیدن اشتباهتان به زمان نیاز دارم" عذر طرف مقابل را بپذیرید.

حجت الاسلام والمسلمین کمالی در پایان یادآور شد:احترام به دیگری احترام به خود است و مانند هر کار دیگری ایجاد احترام را باید از خود شروع کنیم.

انتهای پیام/
 
برچسب ها: احترام ، رفتار ، پرخاشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار