صفحات اجتماعی روز نامه های کشورامروز موضوعات حمایتی از ازدواج تنها در قالب یک وام، عدم مسدود شدن شبکه های اجتماعی پرمخاطب،وقوع سالانه 155 هزار طلاق،سايت قانوني همسريابي براي ازدواج 11 ميليون جوان بي‌انگيزه پرداختند.

به گزارش باشگاه خبرنگارانصفحات اجتماعی روزنامه های جام جم، ایران ،خراسان،جوان به موضوعات متعددی از جمله حمایتی از ازدواج تنها در قالب یک وام، عدم مسدود شدن شبکه های اجتماعی پرمخاطب، وقوع سالانه 155 هزارطلاق ،راه اندازی سایت قانونی همسریابی برای ازدواج 11میلیون جوان بی انگیزه پرداخته است.
 
در ادامه نگاهی گذرا به این صفحات می پردازیم.
 
روزنامه جام جم
 
این روزنامه در صفحه اجتماعی خود در گزارشی با عنوان حمایت از ازدواج در یک وام خلاصه شده است پرداخته و در آن آورده: مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دست به دست هم داده تا ازدواج برای جوانان امر دور از دسترسی باشد و هر روز جوانان بیشتری این آرزو را به فراموشی بسپارند، این درحالی است که شرایط فرهنگی جامعه نیز آنقدر بحرانی است که سرنوشت یک پنجم ازدواج‌ها که به سختی هم صورت می‌گیرد به طلاق ختم می‌شود، مشکل اینجاست که حاکمیت و دولت برای حل این مشکلات تاکنون اقدام قابل توجهی نداشته‌اند و در این میان فقط بخش جوانان وزارتخانه ورزش و جوانان ادعای رسیدگی به این مشکلات را دارد.

معاون وزیر ورزش وجوانان گفت:جوانان بیشتری این آرزو را به فراموشی بسپارند، این درحالی است که شرایط فرهنگی جامعه نیز آنقدر بحرانی است که سرنوشت یک پنجم ازدواج‌ها که به سختی هم صورت می‌گیرد به طلاق ختم می‌شود، مشکل اینجاست که حاکمیت و دولت برا   جوانان بیشتری این آرزو را به فراموشی بسپارند، این درحالی است که شرایط فرهنگی جامعه نیز آنقدر بحرانی است که سرنوشت یک پنجم ازدواج‌ها که به سختی هم صورت می‌گیرد به طلاق ختم می‌شود حاکمیت و دولت برای حل این مشکلات تاکنون اقدام قابل توجهی نداشته‌اند و در این میان فقط بخش جوانان وزارتخانه ورزش و جوانان ادعای رسیدگی به این مشکلات را دارد .
  
به گفته کارشناسان عملکرد این بخش نیز محدود به ابراز نگرانی و پژوهش هایی شده که تاکنون گرهی از کار و مشکلات جوانان باز نکرده و به همین دلیل بحث جدا شدن این بخش مدتی است دوباره سرزبان ها افتاده است اما نکته اینجاست که به اعتقاد کارشناسان مستقل شــدن دوباره این بخش نیز به تنهایی نمی توانـد گره گشای مشــکلات جوانـــان باشد..

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعتقاد دارد که ازدواج جوانان موضوعی حاکمیتی است و به همین دلیل دولت و حکومت باید در آن ورود کند.

وی عنوان کرد: مشکل اصلی در دستگاه های دولتی این است که مسئولان ما نگاه جدی به مقوله ازدواج نداشته و ازدواج را در یک وام ازدواج خلاصه کرده اند.

براساس مطالعات کارشناسان حوزه جوانان، نقطه اول چالش ها دراین بین، بی انگیزه بودن بخشی از جوانان در مورد ازدواج است، زیرا 50 درصد دلیل بی انگیزگی جوانان مسائل اقتصادی و اشتغال است. افزون بر این میانگین نرخ بیکاری جوانان 10 درصد بالاتر از نرخ بیکاری جامعه است.

گلزاری دراین باره بیان کرد: مسائل فرهنگی نیز مثل ترس از ازدواج، ترس از مسئولیت در این زمینه موثر است و باعث بروز ایجاد روابط نامشروع می شود. مجموع اینها باعث شده در کشور نزدیک به ده میلیون فرد در سن ازدواج داشته باشیم که مجرد هستند. وی با بیان اینکه چالش دوم مشکل همسریابی است، اظهارکرد: برخی دختران و پسران انگیزه و امکانات ازدواج را دارند، اما فرد مناسب را پیدا نمی کنند..

ساز وکار همسریابی در جامعه ما یک ساز وکار سنتی بوده، اما این مساله به دلایلی مثل گسترش شهرنشینی، هسته ای شدن خانواده ها و افزایش فاصله های اجتماعی دیگر جواب نمی دهد و جوانان هم حاکمیت والدین را قبول ندارند. این باعث می شود که بسیاری از دختران ما در تجردهای ناخواسته به سر ببرند و سنشان بالا رفته و به تجرد قطعی برسند.
این در حالی است که برخی پسران نیز روابط گسترده ای برقرار کرده و دچار بدبینی شده اند، بنابراین ازدواج نمی کنند. با توجه به این مساله می توان گفت همسریابی یکی دیگر از چالش های حوزه ازدواج است، برای نمونه این معضل منجر به ایجاد صد ها سایت ازدواج شده که زمینه های فریب جوانان را فراهم کرده اند.

روزنامه ایران

این روزنامه در صفحه اجتماعی خود در گزارشی به موضوع عدم مسدود شدن شبکه های اجتماعی پر مخاطب پرداخته وآورده است:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بحث فیلتر سه نرم‌افزار موبایلی لاین، تانگو و واتس‌اپ گفت:
 نظر رئیس‌جمهوری این است که شبکه‌هایی که مخاطب انبوه دارد نباید مسدود شوند و دستور فیلتر این سه نرم‌افزار نیز فعلاً‌ اجرا نمی‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آینده اجرای تصمیم فیلتر سه نرم‌افزار موبایلی لاین، تانگو و واتس‌آپ بیان کرد: نظر رئیس‌جمهور این است که شبکه‌هایی که مخاطب انبوه دارد نباید مسدود شوند و دستور فیلتر این سه نرم‌افزاری نیز فعلاً‌ اجرا نشده و این نرم‌افزارها در حال کار هستند..
علی جنتی در خصوص تصمیم مسدودسازی سه نرم افزاری ارتباطی موبایلی لاین، واتس‌آپ و تانگو اظهارکرد: تصمیم بر فیلترینگ این سه نرم‌افزار در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) اتخاذ نشده و قوه قضائیه مستقیماً به موضوع وارد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ورود مستقیم قوه قضائیه به این موضوع و خارج از چارچوب تعیین مصادیق گفت: نمی‌خواهم مصاحبه کنم. اگر استفاده از این نرم‌افزارها وجود دارد باید با استفاده از روش‌های هوشمند، موارد زیانبخش را فیلتر کنیم، اما اینکه یک بزرگراه را به دلیل تخلف دو بزرگوار مسدود کنیم، اشتباه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه سرانجام این تصمیم چه خواهد شد،ادامه داد: این تصمیم فعلاً اجرا نشده و این نرم‌افزارها کماکان در حال ادامه کار هستند.
 
روزنامه خراسان
 
این روز نامه در صفحه اجتماعی خود به موضوع وقوع سالانه 155 هزار طلاق پرداخته وآورده است.
 
معاون فني دفتر سلامت جمعيت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از وقوع سالانه 155 هزار طلاق در کنار 770 هزار ازدواج در کشور خبر داد.

وي بیان کرد: حدود 12 ميليون نفر بالاي 18 سال در کشور در آستانه ازدواج قرار دارند که ازدواج آنان در حال به تاخير افتادن است؛ اگر افراد بالاي 15 سال را نيز به اين آمار اضافه کنيم، تعداد افراد در آستانه ازدواج خيلي بيشتر مي شودو بالاترين تعداد ازدواج ثبت شده در کشور مربوط به سال 89 با 891 هزار مورد ازدواج بوده که اين عدد در سال 90 به 870 هزار، در سال 91 به 820 هزار و در سال 92 به 770 هزار کاهش يافته است و امسال برآورد مي شود به کمتر از 770 هزار مورد کاهش يابد.
وي اضافه کرد: 50 درصد طلاق ها کمتر از پنج سال بعد از شروع زندگي و بخش بيشتري از آن در دو سال اول زندگي اتفاق مي افتد.
 
روزنامه جوان
 
این روزنامه در صفحه اجتماعی خود در گزارشی به موضوع راه اندازی سایت قانونی همسر یابی برای ازدواج 11میلیون جوان بی انگیزه پرداخته وآورده است:

بيكاري جوانان ۱۰ درصد بالاتر از بيكاري ميانگين كل كشور است و يك چهارم جوانان وضعيت بيكاري دارند، در حالي كه بيشتر آنها تحصيلكرده هستند و به سبب نداشتن شغل، نداشتن انگيزه، هراس از ازدواج، آزادي كاذب و مسئوليت‌ناپذيري ازدواج نمي‌كنند .

هرچند معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از مخالفان سرسخت سايت‌هاي همسريابي بود و درباره فعاليت غير قانوني بيش از 300 سايت غيرقانوني همسريابي هشدار مي‌داد اما حالا اين وزارتخانه هم در برابر پديده همسريابي مجازي تسليم شده و مي‌خواهد بخت بيش از 11 ميليون جوان دم بخت را با كليد سايت همسريابي باز كند و با اين سايت سالانه 100 هزار جوان را به خانه بخت بفرستد.  
 
اگرچه آمارها حكايت از كاهش آهنگ رشد جمعيت و حركت هرم جامعه در سرازيري پيري دارد اما به گواهي همين آمار هنوز چيزي حدود يك سوم جمعيت كشورمان را جوانان تشكيل مي‌دهند و كليد بسياري از چالش‌هاي جامعه امروز از جمله پيري جمعيت هم مستقيم و غيرمستقيم در دست اين جوانان است. در حالي كه خود اين جمعيت جوان در مسير زندگي با موانع متعددي مواجهند و همين موانع موجب شده است همچنان ازدواج در سراشيبي سقوط حركت كند. گواهي اين ادعا آماري است كه مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال مي‌دهد.

بر اين اساس در 9ماهه امسال در مجموع 538 هزار و 776 مورد ازدواج در كشور به ثبت رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 7، 2 درصد كاهش يافته است. كاهش مداوم آمار ازدواج از چالش‌هاي متعددي بر سر راه تشكيل خانواده حكايت دارد كه يكي از آنها سختي پيدا كردن گزينه مناسب يا همان نيمه گمشده است و حالا وزارت ورزش و جوانان با راه‌اندازي سايت همسرگزيني يا به عبارت ديگر همسان‌گزيني براي ياري جوانان در اين مسير آستين بالا زده است.  
 
ازدواج‌هاي موقت يك ساعته در سايت‌هاي همسريابي 

سايت‌هاي همسريابي چند سالي مي‌شود كه خود را در ميان راهكارهاي يافتن نيمه گمشده جا داده‌اند. با وجود اين اغلب جواناني كه از اين طريق براي يافتن همسر اقدام كرده‌اند، چندان توفيقي نداشته و خيلي وقت‌ها به بيراهه كشيده شده‌اند.

 معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نيز با اذعان به چالش‌برانگيز بودن فعاليت اين سايت‌ها مي‌گويد:

 در اين سايت‌ها مسائل خلاف اخلاق و قانون و ازدواج‌هاي موقت يك ساعته راه افتاده است.
 
وي پيشتر از اين نيز تأكيد كرده بود تمام سايت‌هاي اينترنتي و مؤسساتي كه به امر همسريابي براي جوانان در كشور مي‌پردازند، غيرقانوني هستند و مسئولان با آنها برخورد مي‌كنند. 

پيدا شدن نيمه گمشده در فضاي مجازي  
گلزاري درباره سايت قانوني همسريابي يا همسان‌گزيني اينگونه توضيح مي‌دهد: اين سايت‌ها در پاسخ به نياز همسريابي راه‌اندازي شده و حال براي رهايي از عواقب گرفتار شدن جوانان در دام‌هاي اين سايت‌ها، وزارت ورزش و جوانان با كمك مؤسسه تبيان سازمان تبليغات اسلامي در حال راه‌اندازي سايت جديدي با هدف همسريابي است كه با روشي جديد در ثبت اطلاعات راه‌اندازي مي‌شود.

به گفته وي، اين سايت اوايل بهمن‌ماه امسال راه‌اندازي مي‌شود و ويژگي آن اين است كه به جاي جوانان، معرف‌هاي آنها ويژگي و مشخصات جوانان را در آن ثبت مي‌كنند و البته تعدادي روانشناس و مشاور ازدواج نيز با اين سايت همكاري دارند.

معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اميدوار است با راه‌اندازي اين سايت، سالانه 100 هزار ازدواج به شيوه‌اي درست انجام و مشكل همسريابي جوانان تا حدودي حل شود..  
 
110 سال زمان براي ازدواج 11 ميليون جوان

به گفته محمدتقي حسن‌زاده، سرپرست مركز مطالعات و پژوهش‌هاي راهبردي وزارت جوانان براساس آخرين سرشماري، جمعيت جوان كشور كه بين سنين 15 تا 29 سال تعريف شده‌، 23ميليون و694 هزار و 194 نفر است. بنا به تأكيد گلزاري از اين تعداد 11 ميليون جوان مجرد در سن ازدواج بالاي ۲۰ سال در كشور داريم كه به دلايل متعدد از جمله بي‌انگيزگي به ازدواج و مشكلات اقتصادي رغبتي به ازدواج ندارند.

 معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره اين سايت همسرگزيني مي‌گويد: اين سايت توسط مؤسسه تبيان ايجاد مي‌شود و دختران و پسران در اين سايت ثبت‌نام نمي‌كنند بلكه واسطه‌هايي كه دو نفر را براي هم در نظر دارند، در اين سايت ثبت‌نام مي‌كنند و مشاوره مي‌گيرند كه اين افراد را به هم برسانند. با وجود اين با پيش‌بيني ازدواج سالي 100 هزار جوان از طريق اين سايت و با عنايت به 11 ميليون جوان دم بخت با يك دودوتا چهارتاي ساده مي‌توان دريافت اگر بخواهيم براي ازدواج جوانان به اين سايت دل ببنديم 110 سال طول مي‌كشد تا همه 11 ميليون جوان سر و سامان بگيرند. اين در حالي است كه سنگ‌هاي متعددي مسير ازدواج جوانان را ناهموار مي‌كند.. 

گلزاري خود درباره اين سنگ‌ها مي‌گويد: بيكاري جوانان ۱۰ درصد بالاتر از بيكاري ميانگين كل كشور است و يك چهارم جوانان وضعيت بيكاري دارند، در حالي كه بيشتر آنها تحصيلكرده هستند و به سبب نداشتن شغل، نداشتن انگيزه، هراس از ازدواج، آزادي كاذب و مسئوليت‌ناپذيري ازدواج نمي‌كنند.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار