اشتاینیتز: باور اینکه در یک دهه آینده تغییری در نظام ایران صورت گیرد، بیش از حد تخیلی است

پایگاه اینترنتی روزنامه جروزالم پست متن مصاحبه روزنامه واشنگتن پست آمریکا با "یوال اشتاینیتز" وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی را منتشر کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت اختلاف اسرائیل با دولت باراک اوباما بر سر پارامترهای مربوط به توافق هسته ای بین ایران و غرب، سالها است که برای همه امری شناخته شده است اما برنامه سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا باعث علنی شدن این اختلاف شده است.

"یوال اشتاینیتز" موضع اسرائیل را درباره ی هرگونه توافق هسته ای با ایران تشریح کرد و گفت توافقنامه ای که هم اکنون مورد بحث و مذاکره قرار دارد، ایمنی مناسب در برابر گریز هسته ای احتمالی  ایران به سمت تولید بمب را تامین نمی‌کند.

"اشتاینیتز" به "دیوید ایگناتیوس" تحلیلگر امور خارجه در روزنامه واشنگتن پست گفت: از همان آغاز ما به صراحت بیان کردیم که نگرانی هایی درباره ی هدف مذاکرات داریم. ما فکر کردیم که هدف مذاکرات باید خلاص شدن از تهدید هسته ای ایران باشد نه اینکه هدف مذاکرات، راستی آزمایی یا بازرسی هسته ای باشد.

یوال اشتاینیتز گفت علاقه واشنگتن برای دستیابی به توافقنامه با ایران را درک می کند که براساس آن، برنامه ی هسته ای ایران دست کم به مدت یک دهه درحال استند بای نگه داشته شود . 

وی در عین حال گفت: چنین رویکردی چالش های جدی دارد.

وی افزود: باور اینکه در یک دهه آینده تغییری در نظام ایران صورت می‌گیرد و باور اینکه ایران دیگر آمریکا یا اسرائیل را تهدید نخواهد کرد بیش از حد تخیلی است.

اشتاینیتز گفت اسرائیل ابتدا بر این باور بود که فقط به ایرانی ها اجازه غنی سازی نمادین اورانیوم داده خواهد شد اما وقتی که دولت نتانیاهو متوجه شد که براساس توافقنامه ،ایران می تواند هزاران دستگاه سانتریفوژ داشته باشد آنگاه بود که تصمیم گرفت علیه این مذاکرات صحبت کند.

وزیر صهیونیست مدعی شد: درحالیکه غرب درگیر دیگر بحران ها است، ایران می تواند از موقعیت بهره برداری کند و سریعا از توافقنامه خارج شود و بمب بسازد.

اشتاینیتز در خصوص کمک ایران در حل بحرانهای منطقه نیز معی شد: ایران بخشی از مشکل است و بخشی از راه حل نیست.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار