«کارن همایونفر» در برنامه شب گذشته «هفت» گفت: متاسفانه در کشور ما حق کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، اگر تا امروز حق کپی‌رایت گرفته بودم سوار بر هلیکوپتر شخصی‌ام به هفت می‌آمدم.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ برنامه شب گذشته "هفت" در حالی روی آنتن رفت که "محمود گبرلو" سردبیر این برنامه پس از سلام  گفت: امروز سینمای ایران شاهد ضایعه‌ای بزرگ بود. زاون قوکاسیان با داشتن یک فیلم سینمایی بلند، چند فیلم کوتاه، تدریس در دانشگاه  و نوشتن کتاب هایی در ارتباط با بزرگان سینما مهره‌ی مهمی در سینمای ما به حساب می آمد.
 
وی در ادامه افزود: هنگامی که داشتم می آمدم "مسعود کیمیایی" با من تماس گرفت و گفت حتما این اتفاق را از طرف برنامه ی هفت به خانواده‌ی این مرحوم تسلیت بگویم.

پس از نمایش تصاویری از مرحوم قوکاسیان  سید محسن طباطبایی تهیه کننده و کارگردان تلویزیون طی ارتباطی تلفنی با برنامه هفت گفت: من و زاون حدود 30 سال، در 28 مستند درباره ایران به نام سرزمین مهر همکاری داشتیم. زاون عاشق ایران و به خصوص  اصفهان بود به همین دلیل پیشنهادهای زیادش برای رفتن به خارج از کشور و کارکردن در آنجا را رد می کرد. در ایام بیماری اش (15روز) 6 بار به عیادت او رفتم و دیدم که هر روز تعداد زیادی از فیلمسازان مسلمان جهان عین پروانه در خدمت او هستند.
 
وی ادامه داد: قوکاسیان 3 دوره دبیر جشنواره‌ی فیلم "حسنات" بود و قرار است روز دوشنبه از مقابل خانه هنرمندان اصفهان تشییع و پس از واگذاری به مسیحیان اصفهان در قبرستان خودشان به خاک سپرده شود. بزرگداشتی هم در نگارستان امام خمینی (ره) برای زاون گرفته می شود.
 
بنابراین گزارش؛ پس از نمایش هفت تا هفت گبرلو اظهار داشت: یکی از ارکان اصلی فیلم ها موسیقی آن است. اول قرار بود عبدالله اسکندری مهمان برنامه امشب باشد که به هفته بعد موکول شد اما بسیار خوشحالم که امشب در خدمت موزیسین با سابقه‌ی سینما "کارن همایونفر" هستم و به این ترتیب وارد گفتگو با وی شد:

اگر در سینما جوان‌گرایی و دوراندیشی با هم همراه شود نتیجه خواهد داد

کارن همایونفر گفت: من درگذشت زاون قوکاسیان را به خانواده اش و منتقدان سینما تسلیت می گویم اما از طرفی برای بارش باران بسیار خوشحال هستم. امیدوارم این بارش ها در تمام نقاط کشور از جمله جنوب ادامه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: من حدود 100 فیلم سینمایی و بیش از 30 سریال کار کرده ام. افتخار من کار کردن با بزرگانی مانند کیمیایی، تقوایی، حاتمی کیا و... است. عزیزانی که از نسل اول سینما شروع می شوند و به نسل جدید می رسند. من امروز سعی کردم با ظاهری بیایم که دچار پیشکسوتی نشوم اما با دیدن این فیلم ها پی به گذر زمان بردم. خوشحالم که بعد این سالها مردم توانسته اند ارتباط خوبی با موسیقی های من برقرار کنند.

این موزیسین اظهار داشت: هم نسلان من خیلی راحت تر از قدیمی‌ترها اجازه ورود به جوانان را می دهند. خود من هرگاه دیدم جوانی استعداد خوبی در موسیقی دارد به او اجازه ی ورود و خود نمایی می دهم. جلوی پیشرفت را هرگز نمی توان گرفت اما باید به تعریف درست هر چیزی رسید.

وی افزود: باید جوان گرایی توام با دور اندیشی باشد تا جواب دهد. اطلاعات نسل جدید روزنامه ای و انفورماتیک است و تنها گذشت زمان است که سبب رسوب و ایستایی این اطلاعات می شود. امیدوارم سیاست های سینما برای ورود جوانان سیاست فدراسیون فوتبالی نباشد و سیاست مسئولین و سلیقه‌ی داوران سبب شده است که تعداد محدودی موزیسین در جشنواره مطرح باشند

هنر میان بر ندارد

همایونفر عنوان کرد: بعضی وقت ها تشویق بی جا سبب زمین خوردن یک نفر می شود. مثلا اگر جوانی در 20 سالگی به قله برسد در سی سالگی می خواهد چه بکند. هنر میان بر ندارد. بگذاریم جوان ها رشد کنند و با اقدامات بی مورد جلوی آنها را نگیریم. به نظر من هنر یک مقوله ی بالای 50 سال است.
 
وی ادامه داد: همه‌ی ما باید بدانیم که الزاما هر کسی که از آکادمی یا دانشگاه بیرون می آید هنرمند نیست و باید بین تکنسین و هنرمند تفاوت قائل شویم. من بعد از 15 سال اولین جایزه ام را گرفتم اما الان در خانه ی هر کس 2-3 تا جایزه است. من اتاقی دارم که جوایزم را در آن نگه می دارم که دوستم به آن اتاق افتخارات هری پاتر می گوید. من کمتر به آن اتاق می روم چون اولا نمی خواهم متوجه گذر ایام شوم و در ثانی بادیدن جوایز حس نکنم میدانم و خیلی اطلاعات بالایی دارم، تا این موضوع سبب زمین خوردنم نشود.
 
20 سال در سینما نام من را اشتباه گفتند

سازنده‌ی موسیقی فیلم "هیس دخترها فریاد نمی زنند" خاطر نشان کرد: نام اصلی من کارن است که 20 سال آن را در سینما اشتباه تلفظ کردند. به نظر من هر فیلم موسیقی خود را دارد که یک موسیقیدان زودتر از دیگران آن را می فهمد.
 
وی افزود: بارها شده از روی نیاز مالی کاری را کرده ام اما کارهای عاشقانه ی زیادی داشتم. من سال گذشته یک اعتراض 15 ثانیه ای داشتم که بازتاب زیادی داشت. به نظر من زمان زیادی می برد تا یک فرد خارجی با حال و هوای محرم ما آشنا شود و این موضوع انرژی زیادی از کار گردان می گیرد پس چرا تا زمانی که افرادی مثل جناب علیزاده یا فردین خلعتبری را داریم در این زمینه از یک فرد خارجی استفاده کنیم؟

این هنرمند عنوان کرد: البته من به این فکر افتادم که چرا این همه وارد کنیم قدری هم صادر کنیم و تصمیم گرفتم در سال آینده با چند کشور خارجی همکاری کنم. امیدوارم این اتفاق به نفع سینما باشد. متاسفانه در سینمای ما موسیقی به هم ریخته است و ساز انسان ها کوک نیست. تهیه کننده ها عوض شده اند و کیفیت تنها چیزی است که برایشان مهم نیست.

وی ادامه داد:من از جشنواره سی و دوم تا امسال 7 کار سینمایی مختلف کار کردم اما در این دوره بسیاری از افراد را نمی شناختم و این موضوع خیلی بد است.
 
من سینما را در سینما یاد گرفتم

همایونفر اظهار داشت: من سینما را در سینما و از افرادی چون تقوایی، کیمیایی، فرمان آرا، حاتمی کیا و فرهنگ یاد گرفتم. کار در سال های گذشته خیلی سخت تر از الان بود. من جزو نسلی بودم که قدرت نوشتن داشتند و زیاد غرق در تکنولوژی نبودند. کاری را که الان در 2 روز انجام می شود در گذشته در 2 هفته انجام می دادیم. من به نسل جدید بچه های دات کام می  گویم.

وی افزود: هنر حرفه ای است که یک روز ستاره ای در آن شکل می گیرد و روز دیگر افول می کند. باید جوان ها پله پله مسیر را طی کنند تا به آنجایی که می خواهند برسند. ما امسال گفتیم جشنواره عرصه ی درخشش جوان ها بود اما مثلا هومن سیدی 15 سال است که جلوی دوربین است و یا نیکی کریمی سال ها است که در سینما فعالیت می کند ما نباید به پیشکسوتان پشت کرده و تمام انرژی ها را به سمت جوانان بفرستیم.
 
فیلم ها خیلی سیاه شده اند

سازنده ی موسیقی فیلم "سلطان" گفت: امیدوارم در سینما آرامش حاکم شود. حدود 2 سال است که فیلم دیدن اذیتم می کند. وظیفه ی هنرمند سیاه نمایی نیست ما حق نداریم امید را از کودکانمان بگیریم و آینده ی آنها را تیره و تار نشان دهیم امیدوارم بتوانیم فرهنگ سینما رفتن را بین مردم جا بیاندازیم و رفاه مردممان تامین شود.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما حق کپی رایت رعایت نمی شود. چند روز پیش برای انجام کاری به یک شرکت رفتم و از زنگ تلفن گرفته تا آهنگ آسانسور همه کارهای خودم بود اما اینها کار من را راه نمی انداختند به یکی از آن ها گفتم اگر کارم را راه نمی اندازید آهنگ هایم را هم حذف کنید. اگر تا به امروز حق کپی رایت گرفته بودم سوار بر هلیکوپتر شخصی ام به هفت می آمدم.

گبر لو هم با خنده گفت: ما هم زیاد در هفت از موسیقی های شما استفاده می کنیم اما به دلیل همکار بودن قدری به ما تخفیف دهید.
 
گفتنی است؛ در پایان این قسمت موسیقی فیلم "جرم" با اخذ 1/38 آرا بهترین اثر همایونفر شناخته شد. پس از این بخش میزگردی با حضور منوچهر محمدی تهیه کننده سینما، محمد حسین لطیفی کارگردان سینما، جواد طوسی داور سی وسومین دوره جشنواره فجر برای بررسی سی و سومین دوره جشنواره فجر برگزار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار