برنامه " مصیر " شب گذشته با بررسی دو عامل ، ضعف ساختاری وضعف فرهنگی، در تولید محصولات بی کیفیت و مثالی از وجود روغن پالم در محصولات لبنی و واکس پارافین برای میوه ها، به بحث با جمعی از مهمانان از حوزه های سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی پرداخت.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه یک سیما ، برنامه " مصیر " با موضوع سودجویی منفی دوشنبه شب این هفته 17 آذر ماه  ساعت 23:30 اجرای ندا ملکی و رضا احسان پور از شبکه اول سیما پخش شد.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد با اشاره به جای خالی وزارت جهاد کشاورزی در این گفتگو و تعامل بین دستگاه ها برای نائل آمدن به تولید و عرضه ی محصولات با کیفیت مطلوب گفت: ایمنی غذا و سلامت به صورت زنجیره ایست که ( از مزرعه تا دهان نام دارد ) دستگاه های مختلفی را درگیر کیفیت مطلوب مواد غذایی می کند.

* مصرف روغن پالم نگران کننده نیست

 
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با توضیح جریان بازرسی ها در مورد وجود روغن گیاهی پالم در محصولات لبنی گفت: مطالعات و نمونه برداری های گسترده وجود تخلف را تائید می کند اما این تخلف همه گیر نیست.  
 
استفاده از روغن پالم از لحاظ جنبه سلامت موضوع چندان نگران کننده ای نیست و جنبه منفی آن بیشتر در بخش سودجویی منفی است که متناسب با شدت تخلف با شرکت ها و خط تولید آن محصول برخورد شده است . هر چند که قوه قضاییه اجازه افشای اسامی شرکت های متخلف را نداده است.

* وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است


حسین علی شهریاری نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمسیون بهداشت مجلس ضمن ضرورت افشای اسامی متخلفین برای حفظ صنعت و دیگر شرکت های درستکار مربوطه ، گفت: متولی سلامت وزارت بهداشت است و تامین امنیت غذایی و بهره مندی مطلوب همه ی مردم از سبد مطلوب غذایی و تامین دارو از وظایف وزارت بهداشت است. و مجلس شورای اسلامی جلسات مفید ماهانه ای برای هماهنگی دستگاه های مربوطه و اعلام گزارش برپا کرده است. 

شهریاری در ادامه گفت : نرخ قاچاق در این حوزه بسیار بالاست و حتی گاهی در گمرک هم با مشکل مواجهیم . برخی از واردات ما مرغوب نیست برای نمونه پالم، سموم کشاورزی، مواد اولیه دارو..... و برای بررسی و کنترل نیاز به رصد کلان داریم.
 
محمد رضا اسماعیلی رئیس انجمن تولید کننده های لبنی در طی تماس تلفنی با ذکر اینکه مقدار مصرف پالم وارداتی در لبنیات سهم کمی داشته است با نظر مهمانان و کارشناسان محترم برنامه موافقت کرد.

نیره پیروز بخت با توضیح عدم کارایی قانون حمایت از مصرف کننده گفت : استاندارد پایه ای بین المللی دارد و بر اساس شرایط خاص هر کشور استاندارد های ملی آن مشخص می گردد، که با استفاده از نمونه برداری از محل واحد تولید و هم بصورت گسترده از بازار، این استاندارد اعمال می‌شود. 

وی افزود: خوشبختانه سازمان استاندارد و وزارت بهداشت در پژوهشگاه استاندارد خصوصا برای مواد غذایی بسیار هماهنگ شده اند.

* درحوزه باغداری محصولات باکیفیت عرضه می شود

مجتبی شادلو رئیس انجمن باغداران کشور ، مهمان تلفنی برنامه ، با اشاره به اقلیم و ایمان خوب مردم ما اعلام کرد که محصولات نسبتا سالم و با کیفیتی داریم. 

در پایان نیره پیروزبخت و رسول دیناروند با تاکید بر فرهنگ سازی مصرف و اهمیت تعیین کننده ی سرانه ی مصرفی مردم به تعاملی  منسجم توصیه کرده و حسین علی شهریاری با اشاره به نیروی کم انسانی در حوزه ی نظارت ، دیگر مهمانان برنامه را تائید کرده و بحث را خاتمه داد.

* تغییر الگوی مصرف وظیفه رسانه است

بخش دوم برنامه با اجرای رضا احسان پور و با حضور مهمان برنامه ابراهیم رازقی اقتصاد دان ، پژوهشگر و مدرس دانشگاه به بحث فرهنگی این موضوع پرداخت. 

ابراهیم رازقی با اشاره به تهاجم الگوی فرهنگ سرمایه داری آمریکا که سبب مصرف گرایی بیمار گونه و برده وار میشود گفت: در اویل انقلاب و دوران دفاع مقدس نظام اقتصادی اسلامی الگوی جامعه بود بعد ها با واردات سنگین که شامل 80% کالای مصرفی بود از تولید داخلی حمایت نشد و مصرف گرایی ترویج پیدا کرد. فرد مصرف گرا چنان شیفته کالای مصرفی است که شان انسانی خود را کم کم از دست می‌دهد.

ابراهیم رزاقی جهت برخورد با این الگوی تهاجمی گفت : خانواده و فرد باید از خود دفاع کند و این حمله به ذهن و روح را که سبب نابودیش می شود را دفع کند. امروزه نقش خانواده دچار گسیختگی شده و این نقش به سایر نهاد ها سپرده شده است و تربیت فرزند محدود به تهیه امکانات مالی است . از این رو آموزش خانواده از طریق رسانه ها( صدا و سیما ) با الگو سازی صحیح و ارتباط با خانواده های ساده زیست الزامی است. 

قابل ذکر است که برنامه " مصیر" کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما برنامه ای تلفیقی از گزارش ها و مستند های مربوط به موضوع بحث است.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: روغن پالم ، مصیر ، شبکه یک ، سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار