حبيب كاوش در برنامه هفت شب گذشته، شوراي صنفي را تابع قانون دانست كه ضمن آن براي هيچ فيلمي شرط نمي‌گذارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اولين پروژه برنامه سينمايي هفت در سال 91 شب گذشته 18 فروردين به نقد و بررسي فيلم در حال اكران انتهاي خيابان هشتم ساخته عليرضا اميني و بررسي سرنوشت نامعلوم دو فيلم نوروزي "گشت ارشاد" و "خصوصي" پرداخت.
*** سينماي ايران دستخوش تلاقي تفكرهاست
مسعود كيميايي،كارگردان سينما در ابتداي اين برنامه در مصاحبه تلفني با اين برنامه از كار جديد خود خبر داد و گفت: اكنون در حال نگارش يك سناريوي جديد هستم، كار جديد باز هم از زمينه تهران برخوردار است و به نسبت كارهاي گذشته از نگاه تازه تر و موضوعي آرام تر برخوردار است.
وي در ادامه در خصوص چشم انداز سال 91 افزود: سينماي ايران دستخوش تلاقي تفكرهاست كه اين موضوع از جهاتي مثبت به نظر مي‌رسد و از جهاتي ديگر بايد تحت مراقبت باشد .
"انتهاي خيابان هشتم" با بازي حامد بهداد، ترانه عليدوستي، صابر ابر به عنوان فيلم هفته با حضور مسعود فراستي منتقد و كارگردان فيلم، عليرضا اميني مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
*** سانسورها به انتهاي خيابان هشتم لطمه زد
عليرضا اميني، كارگردان فيلم در خصوص اصلاحات اعمال شده در اين فيلم گفت: از ماجراهايي كه در اينيك سال و نيم براي فيلم من پيش آمد دل پري دارم و منتظر چنين روزي بودم كه در اين خصوص صحبت كنم.
وي ادامه داد: يك هفته قبل از بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر با ليست بلند بالاي اصلاحات كه تقريبا 28 دقيقه بود روبرو شديم كه با تلاش و پيگيري هاي زياد و همكاري آقاي شمقدري و آقاي سجادپور 28 دقيقه را به 3 دقيقه رسانديم كه حتي همين 3 دقيقه هم به فيلم لطمه زيادي زد.
اميني در ادامه افزود: آقاي شمقدري و سجادپور اصرار بر اكران اين فيلم در نوروز 90 داشتند اما به دليل فشارهاي بيروني بر شوراي بازبيني، 1 سال و نيم با روح و روان عوامل فيلم بازي شد و حتي پايان فيلم هم با اصلاح مواجه شد.
مسعود فراستي در خصوص نقد فيلم گفت:‌ فيلم "انتهاي خيابان هشتم" اساسا از جهت فيلم نامه دچار مشكل است و ما با يك سري خرده قصه هايي مواجه هستيم كه هيچ كدام به سامان نمي رسند.
وي ادامه داد: انتهاي خيابان هشتم اساسا قصه پردازي نشده و از لحاظ فيلم نامه بسيار شلخته است.
اميني در ادامه افزود: بيشتر تمركز در فيلم "انتهاي خيابان هشتم" بر روي حوادث بود و شخصيت ها در اولويت دوم قرار داشتند.
وي ادامه داد:‌ آنچه كه در اين فيلمنامه مدنظر من قرار داشت، تغيير هويت و شخصيت افراد و عملكردهاي آنها در يك شرايط خاص در مدت زمان 72 ساعت بود.
اميني با اشاره به اينكه در ظرف مدت 48 ساعت فرصت پرداخت به جزئيات شخصيت ها موجود نبود گفت: در "انتهاي خيابان هشتم" از آدم ها و شخصيت ها فاصله گرفتم و حادثه را در اولويت اول قرار دادم.
در بخش بعدي اين برنامه حبيب كاوش سخنگوي شوراي صنفي به بررسي سرنوشت دو فيلم نوروزي "گشت ارشاد" و "خصوصي" پرداخت و در اين خصوص گفت: خيلي از فيلم هايي كه اصرار بر اكران نوروز داشتند متاسفانه پروانه نمايش نداشتند.
وي ادامه داد:‌ بوسيدن روي ماه بنابر احساس شخصي خود بنده از ظرافت بالايي برخوردار بود اما زماني كه براي اكران نوروز سراغ آن رفتيم پروانه نمايش نداشت.
كاوش در ادامه در خصوص چينش فيلم هاي نوروزي گفت: در اين دوره اخير شوراي صنفي كمترين تعامل با دولت را داشته و اضطراب به وجود آمده در هفته هاي اخير به خاطر چينش فيلم ها نيست بلكه اضطرابي دست ساز بعد از اكران است.
سخنگوي شوراي صنفي در ادامه افزود:‌ شوراي صنفي در سال جديد در حالي كه تابع قانون است به يك سري محدوديت هاي جديد عمل مي كند و ضمن آن براي هيچ فيلمي شرط نمي گذارد.
وي در ادامه تصريح كرد: معمولا در نوروز اكثر فيلم ها با مشكل پروانه نمايش روبه رو هستند، شوراي صنفي توصيه مي كند اما حكم نمي كند.
كاوش در خصوص افزايش قيمت بليط سينماها در سال 91 گفت:‌ به بهانه ايجاد و برقراري تعادل بين امكانات موجود پرديس ها و سينماهاي معمولي به فكر افزايش قيمت بليط سينماها افتاديم كه البته قيمت بليط در شهرستان ها به صورت محدود تغيير يافته است.
ويژه برنامه هفت در شب گذشته از حاشيه به دور نبوده و مسعود فراستي منتقد و دكتر كوشكي عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در مصاحبه تلفني هر كدام به نقد فيلم هاي سينمايي چون "گشت ارشاد" و "خصوصي" پرداختند.
فراستي منتقد با مخاطب قراردادن كوشكي گفت:‌ كساني بايد راجع به فيلم گشت ارشاد نظر دهند كه آن را ديده باشند، فيلم خصوصي هم از لحاظ ساختار و هم محتوا دچار مشكل بود.
وي در خصوص فيلم گشت ارشاد گفت: اين فيلم يك كمدي خوب و هم يك فيلم اجتماعي خوب بود و مشخص است كه شما فيلم گشت ارشاد را خوب نديده ايد.
كوشكي عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در ادامه صحبت هاي فراستي گفت: مي توانم سكانس هاي اين فيلم را مو به مو بيان كنم اتفاقا من مي توانم بگويم كه شما فيلم خصوصي را خوب نديديد؛ از حوزه هنري و شهرداري كه رفتاري غيرت مندانه از خود نشان دادند تشكر مي كنم و اميدوارم بقيه هم از جمله وزارت ارشاد به زودي متوجه شوند./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار