کشف بدافزار جاسوسی آمریکا در رایانه‌های ۳۰ کشور جهان

کارمندان سابق آژانس امنیت ملی آمریکا می‌گویند این آژانس راهکاری را برای پنهان کردن نرم‌افزارهای جاسوسی در داخل هارد‌درایو های رایانه‌های تولیدی شرکت های بزرگ یافته‌است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، براساس گزارش تلگراف، این راهکار به NSA امکان می‌دهد تعداد زیادی از رایانه‌های جهان را تحت نظر داشته‌باشد. این طرح مخفیانه توسط شرکت کسپرسکی افشا شده‌است، شرکتی که تاکنون چندین عملیات خرابکارانه سایبری غرب را افشا ساخته‌است.

این شرکت می‌گوید رایانه‌های بیش از 30 کشور جهان به برنامه‌های جاسوسی آلوده هستند که بیشترین این آلودگی‌ها در ایران دیده شده‌است، پس از آن رایانه‌های روسیه، پاکستان، افغانستان، چین، مالی، سوریه، یمن و الجزیره آلوده‌ترین‌های جهان هستند.

به گفته کسپرسکی رایانه‌های آلوده به این نرم‌افزار جاسوسی به نهاد‌های دولتی، ارتشی، شرکت‌های ارتباطاتی، بانک‌ها، شرکت‌های انرژی، موسسات مطالعات اتمی،رسانه‌ای و نهادهای فعالیت‌های اسلامی اختصاص دارند.

کسپرسکی نقش مستقیم آمریکا در این برنامه جاسوسی را تایید نکرد،‌اما تایید کرد این برنامه با استاکس‌نت،‌سلاح سایبری قدرتمندی که NSA از آن برای حمله به تاسیسات اتمی ایران استفاده کرد،‌در ارتباط است.

کارمندان سابق NSA در گفتگو با رویترز اعلام کرده‌اند که تحلیل‌های کسپرسکی کاملا درست بوده‌است و کارمندان کنونی NSA قدرت این نرم‌افزارهای خرابکارانه را با استاکس‌نت برابر می‌دانند. همچنین این افراد می‌گویند NSA تکنیکی پیشرفته را برای پنهان کردن بد‌افزارهای جاسوسی درون هارد‌درایو‌های رایانه‌ها ابداع کرده‌است.

وانی واینز سخنگوی آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد از گزارش کسپرسکی آگاه بوده‌است اما درمورد آن هیچ اظهار نظر علنی نخواهد‌کرد. کسپرسکی جزئیات تحلیل و بررسی‌های خود را روز دوشنبه منتشر کرد تا به این شکل موسسه‌های آلوده بتوانند نرم‌افزارهای جاسوسی را که در برخی موارد از سال 2001 تا به امروز فعال بوده‌اند، درون سیستم‌های خود ردیابی کنند.

این افشاگری می‌تواند به توانایی‌های جاسوسی NSA آسیب‌بزند، اگرچه افشاگری‌های ادوارد اسنودن تاکنون این سازمان را دچار محدودیت‌های زیادی ساخته‌است، زیرا افشاگری‌های او باعث خشم تعدادی از همپیمانان آمریکا شد و فرایند فروش تکنولوژی‌های مورد نیاز به این آژانس را دچار اختلال کرد. اکنون آگاهی از وجود چنین نرم‌افزارهای جاسوسی پنهانی می‌تواند واکنش‌های شدید‌تری را علیه آمریکا دامن بزند، به ویژه در کشورهایی مانند چین که برای محافظت از امنیت سایبری خود در برابر آمریکا قانون‌های جدیدی را برای شرکت‌های تکنولوژی وضع کرده‌است.

کسپرسکی می‌گوید جاسوس‌های NSA به واسطه یافتن راهکاری برای گنجاندن بدافزار درون کدی ناشناخته موفق به ابداعی تکنولوژیکی شده‌اند. این کد در هربار روشن شدن رایانه ایجاد شده و بدافزار را فعال می‌سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار