نشست دوازدهمین جشن تصویر سال امسال متفاوت‌تر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ این نشست برخلاف نشست‌هایی که از آغاز با ارائه آمار و ارقام در ارتباط با آن رویداد برگزار می شود نشست تصویر سال متفاوت‌تر برگزار شد.

بنابراین گزارش این نشست با حضور دائمی "سیف اله صمدیان" به عنوان دبیر جشن تصویر سال آغاز شد.

وی در این باره گفت: فکر درستی است که باید ساختار شکنی صورت گیرد و من به این فکر نیستم که دبیری این جشن مسئله‌ی موروثی باشد. در حقیقت مسئله موروثی بودن و سلطنت نیست اما مسئله‌ مهم این است که یک روز هم آگاهانه اینجا نیستم. در‌حقیقت یک روز هم حاضر نیستم آگاهانه اینجا بمانم چرا که 47 سال حداقل کار عکاسی کردم و 35 سال است که در کل جهان روی موضوع انسان معاصر کار کردم که در برگیرنده حیات انسان معاصر است و قطعاً دوست دارم که کار را به دست بچه‌های مستعد بسپارم.

 وی گفت: اگر موضوع دبیری است در هیچ بخشی دخالتی ندارم جز عکس که بالغ بر 40 هزار فریم کار رسیده بنابراین به لحاظ تجربه در این بخش حضور دارم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر چیزی که در جهان مانده با فردی ثابت بوده گفت: اگر فکر می‌کنید من به عنوان دبیر زیادی هستم همه جای جهان هر چیزی که مانده دارای یک فرد مشخص بوده است.

وی در ادامه به برنامه‌های دوازدهمین جشن تصویر سال اشاره کرد و گفت: امسال در تصویر سال چند اتفاق جدید رخ می دهد که البته این اتفاقات به جز برکناری دبیر این رویداد است.

وی اظهار داشت: یکی از این اتفاقات جدید این است که تصمیم گرفتیم در ادامه‌ی تصویر سال دوازدهمین دوره تصویر سال را به معنای اصلی آن نزدیک کنیم یعنی در پایان سال تصویر اصلی از سال را داشته باشیم.

دبیر جشن تصویر سال گفت: امسال در دو بخش تجسمی و فیلم که همان بخشی از تصویر سال است آثاری به صورت کارهای چاپ را خواهیم داشت البته یک بخش با عنوان جشنواره فیلم تصویر است که بیست شب ادامه دارد و روزی سه سانس نمایش فیلم داریم که البته از معدود جشنواره‌هایی است که برای نمایش فیلم پول نمی گیریم.

وی گفت: جشنواره فیلم راهی است که از 10 سال پیش شروع کرده بودیم که امسال به همت گروه هنر و تجربه و کاری که آنها می‌خواهند انجام دهند در این یازده سال با موقعیت کوچک خودمان انجام دادیم و امسال تمام فیلمهایی که امکان اکران عمومی را نداشتند در بخش فیلم تصویر سال خواهیم داشت.

برگزاری جشنواره جشنواره‌ها

وی همچنین درباره برگزاری رویدادی با عنوان جشنواره جشنواره‌ها گفت: امسال می‌خواهیم  جشنواره جشنواره‌ها را برگزار کنیم و امکانی را ایجاد کنیم که هر کسی که دوستدار سینماست و درگیر سینماست بتواند در یک مقطعی بهترین فیلمهای سال را ببیند بنابر این از یکم تا بیستم اسفند در سالن ناصری خانه هنرمندان هر روز می‌توانید 11 فیلم بخش هنر و تجربه 93 را و نیز برندگان سینما حقیقت ، برندگان فیلم کوتاه و جشن خانه‌ی سینما را مشاهده کنید.


تقدیر از برگزیدگان هنرهای تجسمی

وی در ادامه درباره تقدیر از تعدادی از هنرمندان تجسمی گفت: به جز آثاری که نمایش داده می شود قرار است از 6 نام شناخته شده در عرصه ی چاپ تقدیر شود که از آن جمله "مریم زندی" با کتاب انقلاب 57 ، "محسن راستانی" با کتاب زمان سخت و همچنین در بخش گرافیک به بهانه‌ی 40 سال پوسترهای سینمایی "ابراهیم حقیقی" و "آیدین آغداشلو" که در نقاشی ایران و خیلی از رشته‌های شنیداری و گفتاری بعد از 40 سال حضور دوباره اش برای ارائه آثارش را شاهد بودیم و البته جام جهانی فوتبال که اتفاق مهمی برای بشر امروز است و عکسهای خوبی از آن که توسط "محمد فرنود" و "احمد معینی جم" به ثبت رسیده و کاریکاتور که با نام "کامبیز درم بخش" ارائه شده و همچنین تقدیری از "اکبر عالمی" به خاطر خدماتی که به تصویر داشته را به بهانه نمایش فیلم "مردی برای تمام فصول" را خواهیم داشت.

 
دبیر دوازدهمین جشن تصویر سال گفت: برای نخستین بار رأی گیری مردمی از این نمایشگاه از طریق ارسال پیامک در محل نمایشگاه با دیدن شماره عکس مربوطه خواهیم داشت. البته دو رشته ویژه عکاسی با عنوان عکاسی موبایلی که عکسهای خلاقانه در آن وجود دارد و بخش دیگری با عنوان ایران ما که عکسهای ایران شناسی است که در چند سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

رونمایی از مجلات تصویرسال

در ادامه‌ی این نشست از مجله تصویر سال رونمایی شد که بر روی آن تصویر اثری از "آیدین آغداشلو" بود.

در پایان این نشست و اعضای هیات داوران که عبارتند از: هیات انتخاب در بخش سینمایی "پیروز کلانتری"، "ساعد نیکزاد"، "نیما عباسپور" و در بخش داوری سینما "رخشان بنی اعتماد"، "محمود کلاری" و اکبر عالمی هستند و همچنین در بخش کاریکاتور" کامبیز درم بخش" ، "فیروز مظفری"، "اردشیر رستمی" که با نام مستعار "آروین" و همچنین در بخش گرافیک "بهروز متین صفت"،‌"کورش پارسا نژاد" و "فرهاد فزونی" حضور دارند.

گفتنی است؛ دوازدهمین جشن تصویر سال یکم اسفند ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار