در نشست سومین نمایشگاه ده روز با عکاسان مطرح شد؛

چرا در خیابان‌ها نمی‌توانیم عکس بگیریم / مجریان قانون سلیقه‌ای عمل می‌کنند

در نشست سومین نمایشگاه ده روز با عکاسان ایران به نگاه سلیقه‌ای مجریان قانون در ممنوعیت عکاسی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران، این نشست با حضور مسعود زنده روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران، عبدالله صافی رئیس انجمن عکاسان میراث فرهنگی، کاووس صادق لو سخنگوی انجمن عکاسان برگزار شد.
 
مسعود زنده روح کرمانی گفت: سومین دوره «ده روز با عکاسان ایران» طبق دوره‌های گذشته برنامه ریزی و برگزار می‌شود اما امسال شعارمان «لطفا با دوربین وارد شوید» خواهد بود و بر اساس این شعار و در حقیقت برنامه‌ی ده روز با عکاسان با این نگاه برگزار می‌شود.
 
وی درباره‌ی همکاری انجمن‌های مختلف عکاسی در این برنامه نیز گفت: این اولین حرکت تخصصی بوده که با همکاری انجمن‌های مختلف از جمله انجمن عکاسان ایران، انجمن عکاسان مطبوعات، انجمن عکاسان میراث فرهنگی، انقلاب و دفاع مقدس، صنعتی و تبلیغاتی، خانه‌ی تئاتر، سینمای ایران و اپیگاه‌های عکس همچون پایگاه عکس چلیک، دوربین دات نت، وان پیکس، اجرا می‌شود و این اولین بار است که همه‌ی انجمن‌های عکاسی گردهم می‌آیند.
 
وی اظهار داشت:کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، فیلم‌های تخصصی و نمایشگاه از برنامه‌های مشخص شده‌ی ده روز با عکاسان است و علاقه مندان می‌توانند از 22 دی ماه از ساعت 13:30 تا 20 که کارگاه‌ها شروع و پایان می‌یابند شرکت کنند.
 
رئیس انجمن عکاسان ایران گفت: برنامه‌ی ده روز با عکاسان ارتباطی با دوسالانه ندارد. در حقیقت برنامه ریزی ده روز با عکاسان ایران با تشکیل کمیته‌هایی از حدود 8 ماه پیش آغاز شده و اجرا می‌شود اما این در حالی است که دوسالانه‌ی عکس با اعلام فراخوان برگزار خواهد شد.
 
زنده روح کرمانی درباره‌ی نمایش آثار انجمن‌های مختلف در 7 گالری خانه هنرمندان نیز گفت:هر گالری خانه هنرمندان در اختیار یک انجمن قرار گرفته که مجموعه عکس‌هایی که انتخاب کرده‌اید را به نمایش بگذارند. در حقیقت هر انجمن به سلیقه‌ی خود و شورای انتخاب آثاری را انتخاب و به نمایش می‌گذارد. مثلا انجمن عکاسان سینما، عکس‌های مستند پشت صحنه‌ای که شاید تا به حال دیده نشده و هرگز هم در مکان‌های عمومی دیده نشود را ارائه می‌کند. انجمن‌های دیگر هم افراد شاخص خودشان را یعنی موفق‌‌ترین و خاص‌ترین فرد را انتخاب و آثارش را در ده روز با عکاسان ایران به نمایش می‌گذارد و در مجموع 250 اثر در هفت گالری خانه هنرمندان با چیدمانی کاملا متفاوت به نمایش گذاشته می‌شود.
 
وی همچنین درباره‌ی حمایت کنندگان این برنامه گفت: به جز خانه‌ی هنرمندان ایران که فضای نمایشگاه را در اختیار ما قرار داد، هیچ جای دولتی از برگزاری این برنامه حمایت نکرد و بخش‌های خصوصی، اسپانسر‌های ما در برگزاری این برنامه بودند که مهمترین آن‌ها شرکت کاله است.
 
وی همچنین درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این برنامه گفت:‌ امسال کارگاه‌های آموزشی را نیز خواهیم داشت که با ثبت نام متقاضیان برگزار می‌شود و مباحث میان رشته‌ای از جمله اقتصاد هنر، کپی رایت آثار هنری، جامعه شناسی عکاسی و... با دیدگاه‌های خاص در آن رشته‌ها برگزار خواهد شد.
 
کرمانی درباره‌ی اینکه ده روز با عکاسان ایران امسال شباهت زیادی به تصویر سال پیدا کرده است گفت: اتفاقاتی در کشور می‌افتد که گاهی شباهت‌هایی به هم داشته و دارند اما ما برنامه‌ی خودمان را جلو می‌بریم و این در حالی است که تصویر سال با اعلام فراخوان آثار را دریافت و برگزیدگان را انتخاب و آثارشان را به نمایش می‌گذارند اما ما امسال از انجمن‌های شرکت کننده خواستیم که خودشان اثر را انتخاب و ارائه کنند و البته برگزاری کارگاه‌هایی که پیش از این در تصویر سال برگزار شد، اتفاق مرسومی است که در دنیا می‌افتد. در حقیقت تمام کارگاه‌هایی که در تمام دنیا برگزار می‌شود، تابع شیوه‌ی ثبت نام است. اگر انجمن در دوسال گذشته این شیوه را اجرا نکرده، بنا به دلایل و شیوه‌ی کاری آن شورا بوده است.
 
وی اظهار داشت: ثبت نام برای کارگاه‌ها می‌تواند برگزار کننده را از تعداد شرکت کنندگان مطلع سازد.
 
رئیس انجمن عکاسان ایران از برگزاری نشستی با نیروی انتظامی خبر داد و گفت: عکاسی در خیابان‌ها ممنوع است و نمی‌توانیم در شهر عکس بگیریم،‌ بنابراین تصمیم گرفتیم که در یکی از نشست‌هایی که در برنامه‌ی ده روز با عکاسان خواهیم داشت، از اعضای نیروی انتظامی دعوت کنیم و از آن‌ها بپرسیم که چرا نمی‌توانیم در شهر عکس بگیریم و در ادامه‌‌ی صحبت رئیس انجمن عکاسان ایران، صادق لو سخنگوی انجمن نیز گفت: مجریان قانون کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند.
 
گفتنی است؛ در این نشست از پوستر برنامه‌ی ده روز با عکاسان ایران رونمایی شد و گفته شد که تمام برنامه و نشست‌های تخصصی با دوربین‌های حرفه‌ای،‌ عکاسی و فیلم‌برداری خواهد شد و در قالب کتابی بالغ بر سه هزار جلد منتشر و همچنین در دی وی دی‌هایی ارائه می‌شود.
 
لازم به ذکر است؛ طراح پوستر ده روز با عکاسان، مهرداد روبات یزدی است.
 
نمایشگاه و برنامه‌های ده روز با عکاسان ایران از 21 دی ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار و تا 30 دی‌ماه نیز ادامه دارد.
 

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۰۰:۰۰ ۱۶ دی ۱۳۹۳
خیلی خوبه لطفا هر روز از نمایشگاه گزارش تهیه کنید
آخرین اخبار