شیرین تر از عسل را از مازندران به سوغات ببرید.

هوای مطلوب و دل انگیز شمال زمینه ساز رویش بسیاری از محصولات باغی است که با تولید و پرورش انواع میوه‌های بهاره، تابستانه، پائیزه و زمستانه، بازار طبخ مرباهای خوش طعم و دل چسب به دست کدبانوهای پرتلاش مازندرانی حسابی داغ و در این بین مربای پوست نارنج، لبو و کدو تنبل از نمونه های بارز و رایج آن در مازندران است.

سرآشپز و مدرس غذاهای بومی و محلی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری، با اشاره به اینکه مربا از پختن میوه و شکر به دست می آید و معمولا در وعده صبحانه صرف می‌شود، تهیه برخی از مرباها چون پوست نارنج را نیازمند فوت کوزه گری دانست و گفت: اگر پوست نارنج با دقت و کاملا سطحی از میوه جدا شود، با خشک شدن روی حرارت غیر مستقیم، مرطوب کردن مجدد آن با آب، و همچنین جوشاندن پوست ها طی دو مرحله، طعم تلخ آن کاملا مرتفع و مربای آن با نتیجه مطلوب تری همراه خواهد شد.

قاسمیان آبپز کردن لبو پیش از افزودن شکر هنگام پخت مربا را از آیتم های قابل توجه در تهیه مربای لبو دانست و افزود: همچنین برای برطرف شدن طعم لبو در مربا، باید از گلاب و وانیل بیشتری استفاده شود.

وی به تهیه مربای کدو تنبل اشاره کرد و با بیان اینکه پخت این مربا نیز چون دیگر مرباها از طریق جوشاندن میوه و شکر حاصل می شود، خواباندن کدو تنبل در مخلوطی از یک لیوان آب و آبلیمو، به مدت یک ساعت را جهت برطرف شدن بوی میوه موثر دانست و گفت: سپس آن را با میزان برابری از شکر و آب، چون دیگر مرباها، می‌جوشانیم.

این سرآشپز غذاهای بومی و محلی بازار فروش مرباهای خانگی را مناسب اعلام و تصریح کرد: کیفیت محصول مهمترین عامل در بازاریابی و حفظ و افزایش آن است.

در این میان تعدادی از اهالی که جهت خرید مربای تازه محلی، به سرآشپز مراجعه کرده بودند، کیفیت مرباهای بومی را خوب و عالی دانستند و اظهار داشتند: از آنجا که این نوع مرباها فارغ از هر گونه افزودنی، از میوه های تازه استفاده و بلافاصله بعد از طبخ عرضه می شود، تهیه آن رضایت بخش است.

عده ای از کاسبان شهر و فروشندگان مربا هم با اشاره به اینکه مربای بهار نارنج، شقاقل و تمشک مشتری پسندترین مرباهای مازندران را به ویژه میان مسافران تشکیل می دهد، بازار عرضه و تقاضای مرباهای بومی و محلی را مطلوب اعلام کردند.

گفتنی است مربای پرتقال و پوست پرتقال، بالنگ، بادمجان، گوجه فرنگی، موییز، گریپ فروت، زرشک و به، از دیگر مرباهای رایج در مازندران است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: ساری ، عسل ، مربا ، سوغات ، لبو ، داغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.