رئيس سازمان جنگل، مراتع و آبخيزداری گفت: با اجرای طرح‌های آبخيزداری سالانه 50 ميليارد متر مکعب آب در کشور توليد و به سفره‌های زيرزمينی تزريق خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، خداکرم جلالي با اشاره به اينکه از 400 ميليارد متر مکعب نزولات آسماني 70 درصد آن در کشور تبخير مي شود، افزود: با اجراي طرح هاي آبخيز داري مي توان 50 ميليارد متر مکعب از اين ميزان بارش را استحصال کرد.

وي گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است در مدت 3 سال در يازده ميليون هکتار از عرصه هاي کشور طرح هاي آبخيز داري اجرا شود.

رئيس سازمان جنگل، مراتع و آبخيزداري افزود: بايد سالانه در 3 ميليون هکتار از عرصه هاي کشور طرح هاي آبخيز داري براي جمع آوري آبهاي حاصل از بارش اجرا شود.

جلالي گفت: با اجراي عمليات آبخيز داري در هر هکتار 500 متر مکعب آب جديد استحصال مي شود که در نتيجه آن از فرسايش سالانه 8 تن در هکتار خاک جلوگيري مي شود.

وي افزود: احداث سد و بندهاي آبخيز داري از تجمع سالانه 230 ميليون متر مکعب رسوب در پشت سدها جلوگيري مي کند.

رئيس سازمان جنگل ، مراتع و آبخيزداري گفت: آبخيز داري با تثبيت خاک و افزايش سطح آبهاي زير زميني و تقويت چشمه سارها در مراتع سبب مي شود در هر هکتار 120 کيلوگرم علوفه توليد شود که به احياي مراتع و رونق دامداري منجر مي شود.

جلالي افزود: با اجراي طرح هاي آبخيزداري کشاورزي ، دامپروري و اقتصاد روستاهاي پايين دست اين حوزه ها رونق مي گيرد.

وي گفت: جلوگيري از سيلاب و تخريب اراضي کشاورزي پايين دست نيز از ديگر فوايد آبخيزداري است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار