رسانه های خارجي با فتنه افکني در عراق مي کوشند زمينه را براي کشاندن تحولات منطقه به کشمکش هاي قومي ، مذهبي مهيا و از شکل گيري نظم نوين اسلامي در منطقه به محوریت ایران جلوگيري کنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ در پايان سال 2011 ميلادي نظاميان اشغالگر آمريکايي در شرايطي مجبور به عقب نشيني از عراق شدند که تحولات منطقه به زمامداري تعدادي از هم پيمانان امريکا پايان داد و حکومت شمار ديگري از هم پيمانانش را با خطر سقوط روبرو کرد.

نگراني از شکل گيري نظم نويني در خاورميانه با محوريت ايران، مصر، عراق و ديگر اضلاع مقاومت که مي تواند به اخراج آمريکا از منطقه و نابودي رژيم صهيونيستي و شکل گيري قطب قدرتمند اسلامي در منطقه منجر شود؛ رسانه ها و محافل سياسي نظام سلطه را برآن داشته است تا با کليد زدن سناريوي فتنه مذهبي در عراق وتسري آن به منطقه، ضمن جلوگيري از اتحاد راهبردي مسلمانان منطقه، نيروهاي آنان را تحت دامن زدن به فتنه قومي، مذهبي صرف دفع يکديگر کرده و به تحليل بکشانند و با داعيه حمايت از يک طرف در مقابل طرف ديگر همچنان به حضور نامشروع امريکا در منطقه مشروعيت بخشند.

با توجه به موقعيت ژئو پلتيک منطقه و همچنين وجود منابع سرشار انرژي در کشورهاي منطقه ، نظم نوين در خاورميانه مي تواند قطب قدرتمند اسلامي را در مقابل غرب فراهم سازد از اين رو مي توان دست وپا زدن نظام سلطه براي جلوگيري از چنين نظم نويني را درک کرد .

رسانه ها بر اساس اين سناريو سعي مي کنند مدل شکل گيري دموکراسي در عراق را پس از خروج نظاميان امريکايي از اين کشور مدلي شکست خورده قلمداد کنند که با مداخله ايران به سمت طائفه گري و استيلاي شيعيان بر اهل تسنن منجر شده است .

اين رسانه ها در اين خصوص با تحريک اهل تسنن عليه شيعيان که ادعا مي شود با حمايت و محوريت ايران به قدرت رسيده اند مي کوشند با فرافکني نگراني ها را از آنچه در عراق مي گذرد به منطقه تسري دهند و نيروهاي اعراب را با ادعاي جلوگيري از شکل گيري هلال شيعي، صرف دفع هم کيشان خود کنند.

در چنين شرايطي ضمن اينکه نظم نوين قطب اسلامي شکل نخواهد گرفت بلکه امريکا مي تواند با مديريت اوضاع و فروش تسليحات به هم پيمانانش در نقش دايه دلسوزتر از مادر قرار گرفته و ضمن حفظ حضورخود در منطقه، منافع نامشروعش را نيز به حداکثر برساند.

بر پايه چنين ارزيابي شبکه فرانس 24 در گزارشي ادعا کرد خروج نظاميان آمريکايي از عراق خلاء امنيتي و بروز درگيري هاي مذهبي را در اين کشور افزايش داده است.

اين شبکه با هدف فتنه افکني ميان شيعيان واهل تسنن در عراق و تسري آن به منطقه، ادعا کرد شيعيان عراق، بعد از سالهاي طولاني سرکوب شدن در زمان رژيم صدام، اکنون در موقعيت قوي هستند و از همين رو، زندگي را براي سني هاي عراق دشوار کرده اند.

در حالي اين شبکه با هدف تحريک اهل تسنن و نگران کردن ديگر مسلمانان سني منطقه شيعيان را به ناديده گرفتن حقوق آنان متهم مي کند که بر اساس اصول دموکراسي اکثريت مردم عراق شيعه هستند و حضور پر رنگ آنان در صحنه سياسي طبيعي است.

اما اين شبکه بر خلاف ادعاهاي دموکراسي خواهانه غرب، سعي مي کند وضعيت عراق بعد از خروج نظاميان امريکايي را بيانگر پررنگ شدن طائفه گري معرفي کند.

از منظر اين شبکه ها همچنين دولت شيعي نوري مالکي با حمايت ايران به قدرت رسيده و سعي کرده است سني ها را از صحنه سياسي دور کند و اين رسانه ها اين ادعا را در چارچوب تلاش ايران براي ايجاد هلال شيعي در منطقه معرفي مي کنند.

اين رويکرد را مي توان از فضاي تبليغي ديروز شبکه العربيه در گفتگو با عدنان پاچه چي سياستمدارسابق عراقي ارزيابي کرد که اتهامات به طارق هاشمي معاون سني رئيس جمهور عراق را در راستاي حذف سني ها از قدرت با مداخله ايران مي داند .

شبکه فرانس 24 ديروز نيز در گزارشي با طرح اين پرسش که آيا خروج نيروهاي آمريکايي از عراق به جنگ شيعه و سني در اين کشور منجر مي شود ادعا مي کند، اگرچه اکثريت مردم عراق از خروج نيروهاي آمريکايي راضي و خوشحالند، اما ترديدها درباره نوع رابطه شيعيان و سني ها در اين کشور مردم را نگران مي سازد.

بر اين اساس به نظر مي رسد سازماندهي به گروه هاي تروريستي و برجسته سازي بيانيه هاي اين گروه ها بخشي از سناريوي رسانه ها براي دامن زدن به درگيري ها باشد.

شبکه الجزيره ديروز در اين باره گزارش داد ارتش اسلامي عراق با صدور بيانيه اي اعلام کرده است مقاومت در اين کشور ادامه دارد و اين ارتش به توسعه سلاح هاي خود به عنوان تضميني براي حمايت از ملت عراق در برابر نظام ادامه خواهد داد .

اين شبکه افزود: ارتش اسلامي عراق همچنين از ديگر گروه هاي مقاومت خواسته است طرح مرحله دوم از عمليات مقاومت بعد از خروج اشغالگران را به اجرا گذارند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار