یونیسف هشدار داد نیم میلیارد کودک روز‌های زیادی از سال را با گرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کنند که تاثیرات خطرناکی بر سلامت آنان خواهد داشت.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد بر اساس تجزیه و تحلیل‌های جدیدی که انجام داده است، میلیون‌ها کودک در سراسر جهان در معرض مشکلات مربوط به گرمای شدید هوا هستند که به دلیل تغییرات اقلیمی ایجاد شده است. 

به گزارش یورو نیوز، با ادامه گرم شدن جهان، نزدیک به نیم میلیارد کودک در سراسر دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که دست کم دو برابر پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود «روز‌های بسیار گرم» را تجربه می‌کنند. به عبارت دیگر حدود ۴۶۶ میلیون کودک هر ساله در معرض این شرایط خطرناک قرار می‌گیرند.

یونیسف می‌گوید برای این بررسی، داده‌های مربوط به دمای هوا در دهه ۱۹۶۰ را با میانگین دمای هوا در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ مقایسه کرده است. در نتیجه این تحلیل مشخص شد که روز‌های بسیار گرم (روز‌هایی با دمای بالای ۳۶ درجه سانتیگراد) نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. این روند برای گروه‌های آسیب‌پذیر مثل کودکان یک «تهدید جدی» محسوب می‌شود. 

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «آنچه که در گذشته گرم‌ترین روز‌های تابستان محسوب می‌شد، اکنون عادی شده است. این افزایش گرمای شدید سلامت، رفاه و زندگی روزمره کودکان را مختل می‌کند». 

در این میان، افزایش دمای هوا در غرب و مرکز قاره آفریقا بسیار محسوس بوده است. گفته شده در سودان جنوبی میانگین تعداد روز‌های بسیار گرم از ۱۱۰ روز در دهه ۱۹۶۰ به ۱۶۵ روز در سال‌های اخیر رسیده است. کشور‌هایی از جمله سنگال، نیجر، مالی و سودان به طور خاص تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و کودکان در این کشور‌ها مجبور هستند به طور میانگین ۱۹۵ روز بسیار گرم را هر ساله تحمل کنند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار