رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توافقات حاصل شده بین صادرکنندگان سیب زمینی استان و کشور آذربایجان ۴۰ هزار تن سیب زمینی به بازار کشور آذربایجان صادر می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ استان اردبیل یکی از قطب های مهم سیب زمینی کشور است و این استان ظرفیت تولید سالانه بیش از 800 هزار تن سیب زمینی را دارد و 20 درصد تولید سیب زمینی کشور را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این کشور آذربایجان متعهد شده است ۹۰ درصد نیاز خود را از بازار ایران تامین کند و از خرید سیب زمینی پاکستان که به نسبت سیب زمینی تولیدی اردبیل کیفیت پایین تری دارد خودداری کند.

یکی از مشکلات اساسی سیب زمینی کاران استان آشفتگی بازار سیب زمینی و قیمت پایین این محصول است که متاسفانه به دلیل قیمت نامناسب بیش از 200 هزار تن سیب زمینی در دست سیب زمینی کاران استان باقی مانده است.

سیب زمینی اردبیل  کیفیت ترین سیب زمینی کشور

سروی رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: سیب زمینی تولید شده در دشت اردبیل از لحاظ کیفیت رتبه شاخص کشور را به خود اختصاص داده است و محصول سیب زمینی تولید شده در اردبیل مشتریان زیادی را در کشورهای همجوار از جمله عراق، آذربایجان و روسیه دارد.

بیش از 14 هزار سیب زمینی کار در استان اردبیل مشغول تولید این محصول هستند که علاوه بر افزایش تولید سیب زمینی در کشور نقش بسزایی در پویایی اقتصاد و اشتغال منطقه دارند.

گفتنی است: چندی پیش نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با ابراز تاسف از انبار شدن سیب زمینی تولیدی خواستار رفع مشکل فروش این محصول و سیب زمینی کاران شد

توسعه صادرات سیب زمینی با بسته بندی شیک و استاندارد

خدابخش استاندار اردبیل با اشاره به افزایش تولید سیب زمینی در اردبیل و بسته بندی سنتی آن گفت: باید جهت توسعه صادرات سیب زمینی از بسته بندی های شیک و استاندارد استفاده کرد.

متاسفانه استان اردبیل با وجود اینکه یکی از قطب های مهم تولید سیب زمینی کشور است ولی بسته بندی محصول سیب زمینی در این استان بیشتر به صورت سنتی است که این امر روند صادرات را با مشکل روبرو کرده است.

یکی از نیازهای اساسی استان اردبیل راه اندازی صنایع تبدیلی سیب زمینی است که باید در این راستا مسئولان استان تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند تا این محصول از خام فروشی درآید.

امیدواریم با حمایت همه جانبه از سیب زمینی کاران استان علاوه بر افزایش تولید محصول سیب زمینی در کشور شاهد تسهیل در روند صادرات این محصول باشیم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.