بررسی یک اختلاف؛

اضطرار باراک اوباما برای دستیابی به نقطه‌ای موفق در دوره ریاست جمهوری منوط به چیست؟

غربی‌ها تلاش می‌کنند در فضای سیاسی جهانی این نکته را القا کنند که اگر توافق صورت بگیرد، آمریکایی‌ها در خاورمیانه قافیه را به ایران باخته‌اند، توافقی که دوست دیرینه این کشور (رژیم صهیونیستی) را هراسان کرده و نتانیاهو به هر گونه‌ تلاشی برای ایجاد مانع در روند توافقات دست می‌یازد .

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران علی رغم حسن نیت ایران در مذاکرات و ابراز تمایل به همکاری و همچنین تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، نتانیاهو و از سوی دیگر جمهوری‌خواهان در کنگره همچنان بر این باورند که ایران برای دستیابی به اهداف هسته‌ای (تسلیحاتی) مصمم است.


 
 
 

به رغم اینکه ایالات متحده رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات قرار داده است، اما باز هم نتانیاهو با قانونگذاران کنگره برای تصویب لایحه تحریم علیه ایران لابی می‌کند تا بدین ترتیب مذاکرات هسته‌ای را از مسیر خارج سازد.

"رضا کلهر" کارشناس سیاست خارجی در رابطه با این مساله و  گره زدن تحولات منطقه به مذاکرات هسته‌ای که از سوی بسیاری از تحلیل‌گران غربی مطرح می‌شود گفت: این موج از آغاز مذاکرات در دولت بوجود آمده است و دلیل اصلی آن هم این است که این رسانه‌ها تحت نفوذ صهیونیست‌ها قرار دارند و رژیم صهیونیستی برای اینکه بتواند این مذاکرات را به شکست برسد به هر گونه جوسازی در این حوزه‌ها دست می‌زند.

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که وجود دارد این است که آنها تلاش می‌کنند در فضای سیاسی جهانی این نکته را القا کنند که اگر توافق صورت بگیرد آمریکایی‌ها در خاورمیانه قافیه را به ایران باخته‌اند.   
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: البته عناصری را که در این تحلیل‌ها مطرح می‌شود چندان نادرست نباید دانست به گونه‌ای که اگر شما نگاهی به تحولات منطقه بیاندازید متوجه می‌شوید که آمریکا در سوریه شکست خورده و نتوانسته رژیم بشار اسد را سرنگون کند و در عراق نیز نتوانسته به سنی‌ها یک نقش اساسی‌تر بدهد و از نفوذ ایران در این کشور بکاهد.
  
وی افزود: آمریکا همچنین در افغانستان مستقیما شکست خورده و قادر به حل مشکلات خود با طالبان و دیگر گروه‌ها نبوده است، ایالات متحده در یمن به شدت گرفتار شده و معتقد است حوزه نفوذ ایران در این کشور بسیار گسترده‌تر شده است.   
 
کلهر در ادامه بیان کرد: آمریکایی‌ها در بحرین نیز با مشکلات جدی روبرو هستند و از این جهت نفس این سخن که آمریکایی‌ها دارند نقش خود را در خاورمیانه به ایران واگذار می‌کنند چندان دور از ذهن نیست اما تأکید بر این نکته و فضاسازی برای آن کار رژیم صهیونیستی که سعی می‌کنند اقتدار آمریکایی‌ها را زیر سوال ببرند و از این جهت آنها را تحریک کنند که مذاکرات به نقطه مثبتی نرسد.   
 
وی افزود: از حدود یک‌سال‌ و نیم پیش آنها این مسئله را در رسانه‌ها مطرح کردند که اگر شما در خصوص مذاکرات هسته‌ای هم به توافق برسید دیگر در مقابل ایران برگ برنده‌ای ندارید و این نکته‌ای است که به صورت گسترده‌ای روی آن کار شده و اخیرا نیز تأکید بسیاری بر آن می‌شود. 

اما آنچه که امروزه در برخی اخبار منتشر شده است حکایت از این دارد که آمریکا دیگر اسرائیل را در جریان ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران قرار نمی‌دهد.

غربی‌ها تلاش می‌کنند در فضای سیاسی جهانی این نکته را القا کنند که اگر توافق صورت بگیرد، آمریکایی‌ها در خاورمیانه قافیه را به ایران باخته‌اند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست این اقدام دولت اوباما را پاسخی به طرح بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا عنوان کرد.

کانال دو اسرائیل نیز اعلام کرده است که کاخ سفید به‌دلیل اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با موضوع ایران در هفته‌های گذشته خشمگین است و همچنین به‌زعم دولت اوباما تل‌آویو یک موضوع حساس برای امنیت ملی آمریکا را وارد بازی سیاسی کرده و در عین حال در سیاست داخلی آمریکا مداخله می‌کند.

همچنین "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی که به‌طور معمول به همتای اسرائیلی خود روند مذاکرات را گزارش می‌داد دیگر این اقدام را انجام نخواهد داد چرا که واشنگتن معتقد است تل‌آویو از این اطلاعات برای مقاصد سیاسی داخلی استفاده می‌کند.

غربی‌ها تلاش می‌کنند در فضای سیاسی جهانی این نکته را القا کنند که اگر توافق صورت بگیرد، آمریکایی‌ها در خاورمیانه قافیه را به ایران باخته‌اند.

دولت اوباما همچنین به "سوزان رایس" نماینده آمریکا در سازمان ملل دستور داده است تا ارتباط با یوسی کوهن مشاور امنیت ملی نتانیاهو را قطع کند.

غربی‌ها تلاش می‌کنند در فضای سیاسی جهانی این نکته را القا کنند که اگر توافق صورت بگیرد، آمریکایی‌ها در خاورمیانه قافیه را به ایران باخته‌اند.

 رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
ماه قبل از نتانیاهو دعوت کرد تا در 12 اسفند ماه در کنگره آمریکا سخنرانی کند، اقدامی که گویا باعث خشم کاخ سفید و نقض پروتکل‌های مرسوم ارزیابی شده است.

غربی‌ها تلاش می‌کنند در فضای سیاسی جهانی این نکته را القا کنند که اگر توافق صورت بگیرد، آمریکایی‌ها در خاورمیانه قافیه را به ایران باخته‌اند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز دوشنبه ضمن سخنرانی در کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ یهودیان آمریکا از این تصمیم دولت آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت اگر توافق هسته‌ای با ایران خوب است چه نیازی به پنهان کاری وجود دارد؟

باراک اوباما چندی پیش در اظهاراتی کم‌سابقه گفته بود: "من و نخست وزیر اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای ایران اختلاف جدی داریم. منطقی نیست در شرایطی که یکی دو ماه تا تکمیل گفتگوها باقی مانده، مذاکرات را تلخ کنیم."

باراک اوباما در 12 فوریه هنگام تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو از او خواسته بود چند ماهی حملات دیپلماتیک خود علیه توافق با ایران را متوقف کند تا مذاکره‌کنندگان آمریکایی ایران را وادار به محدود کردن تعداد و فعالیت سانتریفیوژها کنند، اما گفته می‌شود که آقای نتانیاهو در این تماس خواهان قطع کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.

اما اختلاف نظر میان باراک اوباما و نخست وزیر رژیم صهیونیستی هنگامی شدت می‌یابد که علی رغم توصیه ریاست جمهوری آمریکا، نتانیاهو خود را متعهد به سفر به آمریکا و سخنرانی در کنگره این کشور می‌داند.

سخنان 9 فوریه اوباما یک روز پس از بیانات مقام معظم رهبری بیان شده بود که فرموده بودند؛ که توافق هسته‌ای نباید به "ضرر منافع ملی ایران و موجب تحقیر" باشد.

آنچه که از شواهد امر پیداست نشانگر وجود اختلاف بین دو دوست دیرینه بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران است؛ اضطرار باراک اوباما برای دستیابی به نقطه‌ای موفق در دوره‌ی عملکرد وی منوط به دستیابی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران است.

توافقی که دوست دیرینه این کشور (رژیم صهیونیستی) را هراسان کرده و نتانیاهو به هر گونه‌ تلاشی برای ایجاد مانع در روند توافقات دست می‌یازد .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار