یکی از نخستین مدارس استان؛

آغاز تعمیر و مرمت مدرسه فرخی بروجن

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: تعمیر و مرمت مدرسه فرخی بروجن به مناسبت دهه مبارک فجر آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران،مصطفی هادی‌پور از شروع تعمیر، مرمت، ساماندهی و احیای مدرسه فرخی بروجن با اعتباری بالغ‌ بر 400 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک و ‌دارایی‌های سرمایه‌ای استانی خبر داد و اظهار کرد: از جمله اقدامات مورد نیاز برای این بنا برچیدن الحاقات نامناسب، انجام کف‌فرش آجری مناسب اثر، مرمت اضطراری، حفاظت بنا و احیای اثر است.

وی با بیان اینکه براساس برآوردهای انجام شده توسط دفتر فنی این اداره‌کل با توجه به اعتبار موجود یک بال از بنا تکمیل شده است و با راه‌اندازی موزه‌هایی با عنوان بلدیه تحویل شهرداری شهر بروجن خواهد شد، افزود: این بنا در تملک آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری است و طبق همکاری‌های انجام شده با این اداره‌کل و شهرداری مربوطه طرح احداث موزه بلدیه در دولت تدبیر و امید مطرح و تصویب شد.

هادی‌پور ادامه داد: این اثر پس از مراحل قانونی و بررسی پرونده در جلسه کارشناسی ثبت و حریم در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شماره 31166 تاریخ 24/10/1393 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این بنا یکی از نخستین مدارس استان به سبک معماری پهلوی است، خاطرنشان کرد: این مدرسه دارای سه حیاط به الگوی فرم چلیپایی بوده و در بافت تاریخی شهر بروجن واقع شده است.

وی با اشاره به تزئینات وابسته معماری اثر شامل تزئینات آجری و چوبی تاکید کرد: از مهم‌ترین شاخصه‌های معماری این اثر می‌توان به سادگی و مردم‌داری بنا اشاره کرد که به گفته مرحوم پیرنیا جزء اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخصه‌های یک اثر در معماری ایران است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی مرتبط با این اداره‌کل در استان وجود دارد که در تلاش برای جذب اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل و راه‌اندازی آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.

انتهای پیام/م
برچسب ها: مرمت ، مدرسه ، بروجن ، فخری ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.