سیفی گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و غربالگری می‌تواند میزان مرگ و میر در سرطان را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر شراره سیفی فوق تخصص خون و آنکولوژی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری با بیان اینکه سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل در کشورهای درحال توسعه است و در حال حاضر ۱۳ درصد از مرگ ومیر‌ها در سراسر جهان بعلت سرطان است.

گفت: سرطان می‌تواند زندگی هر فردی در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهدو برای مبتلایان به این بیماری و خانواده آن‌ها مشکلات و چالش‌های عاطفی و مالی و... ایجاد کند و افزود: بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری می‌باشند با این وجود در حال حاضر در ایالات متحده سالیانه بیش از نیم میلیون نفر در اثر ابتلا به سرطان در سنین قبل از ۸۵ سالگی جان خود را از دست می‌ دهند. 

وی با اشاره به اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند اظهار داشت: غربالگری می‌تواند میزان مرگ و میر در سرطان را کاهش دهد. با غربالگری سرطان می‌توانیم قبل از بروز علائم در فرد مبتلا، وجود سرطان را در مراحل اولیه که هنوز به سایر اعضا تهاجم نیافته و قابل درمان می‌باشد کشف کرد. 

سیفی پیشگیری را شامل اقداماتی برشمرد که منجر به اصلاح محیط و شیوه زندگی و همچنین کاهش ریسک فاکتورهای ایجاد سرطان در بدن می‌شود و سرطان ریه، سرطان‌های روده بزرگ، پروستات و پستان را از جمله سرطان‌هایی برشمرد که بیشترین ارتباط را با روش زندگی نامناسب دارند. 

این فوق تخصص خون و انکولوژی با اشاره به اینکه ریسک فاکتورهای متعددی  (عوامل خطرزا) برای ایجاد سرطان شناخته شده‌اند خاطرنشان کرد: سیگار،  قلیان، افزایش وزن، وضعیت تغذیه‌ای نامناسب، عدم تحرک تقریبا عامل ایجاد دوسوم سرطان‌ها می‌باشند. طبق تحقیقات صورت گرفته ۳۵ درصد مبتلایان به سرطان در اثر مصرف سیگار، الکل، تغذیه عاری از میوه و سبزیجات، افزایش
وزن، عدم فعالیت، روابط جنسی پر خطر، آلودگی هوا و بعضی از عفونت‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند. 

سیفی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی درخصوص اطلاع رسانی درخصوص سرطان اظهار داشت: تاکید رسانه‌ها و مراکز پزشکی و درمانی باید بر روی تغییر روش زندگی بخصوص ترک سیگار و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم باشد. همچنین افزایش آگاهی مردم در خصوص انجام تست‌های غربالگری به منظور تشخیص زودرس سرطان از اقدامات مهم و موثر در این راستا می‌باشد.



انتهای پیام/
برچسب ها: غربالگری ، سرطان ، تغذیه ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار