سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد معاذ الکساسبه، خلبان اردنی پس از شکست کماندوهای اردنی و آمریکایی در آزادسازی وی اعدام شده است.

سیا: خلبان اردنی پس از شکست اردن و آمریکا در آزادسازی وی اعدام شده‌است
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری سمای فلسطین، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد معاذ الکساسبه، خلبان اردنی پس از شکست کماندوهای اردنی و آمریکایی در آزادسازی وی اعدام شده است.

یک عضو سابق سیا نیز از طرح آمریکا برای شرکت اردن در حمله به موصل در استان نینوای عراق و عقب راندن داعشی‌ها از موصل به شهر رقه سوریه خبر داد.

 منابع نزدیک به سازمان سیا در واشنگتن گفتند شبکه داعش الکساسبه را حدود یک ماه پیش یعنی سوم ژانویه پس از شکست تلاش کماندوهای اردنی و آمریکایی برای نجات وی اعدام کردند.

این منابع گفتند عملیات شکست خورده نجات که از طریق پیاده کردن نیرو از هوا انجام شده بود پس از حمله هوایی شدید جنگنده‌‌های آمریکایی و اردنی صورت گرفته بود. بالگردهای آپاچی و بالگردهای غول پیکر چینوک در این عملیات شرکت 
کرده بودند.

در این عملیات که یک روز پیش از اعدام وی، صورت گرفته بود مکانی که الکساسبه در آن نگهداری می شد یعنی شهر رقه سوریه هدف قرار گرفته بود.

نیروهای آمریکایی و اردنی دست‌کم دو بار به آنجا حمله کرده بودند اما هر دو تلاش به علت آتشبار شدید داعشی‌ها شکست خورده بود. داعش از آتشبار ضد هوایی و مشخصا ضد هوایی 20 میلی متری ساخت آمریکا استفاده می کردند. 

این نوع ضدهوایی ساخت آمریکا از مرگبارترین آتشبارها محسوب می شود که در ارتفاع پایین کاربرد دارد و داعش آن را پس از ورود به موصل از ارتش عراق به غنیمت گرفته است.

بروس رایدل، پژوهشگر مؤسسه بروکینگز و جاسوس سابق سیا که هم اکنون به عنوان متخصص امور غرب آسیا فعالیت می‌کند گفت: الکساسبه چند روز پس از به اسارت گرفته شدن اعدام شده بود و اردن نیز از آن اطلاع داشت. اما امان در این خصوص شک داشت به همین سبب اصرار می‌کرد او همچنان زنده است. 

رایدل درباره نحوه اعدام وحشیانه الکساسبه توسط داعش گفت : این حادثه باعث می شود حمایتها از پادشاه اردن و نیروهای مسلح دست‌کم در کوتاه مدت افزایش یابد و ما شاهد نقش بیشتر نیروهای مسلح اردنی در جنگ با داعش خواهیم بود.

این منبع اطلاعاتی گفت: طرحهایی برای حمله با هدف آزادسازی موصل در بهار آینده تهیه شده بود و طرحهای اولیه در اصل بر مشارکت نیروهای ویژه اردنی در کنار نیروهای مسلح  عراقی و پیشمرگ که در عراق برای عقب راندن داعش می‌جنگند مبتنی بود تا داعشی‌ها از موصل به شهر رقه سوریه عقب رانده شوند اما پیچیدگی های هماهنگی و خطرناک بودن ورود نیروهای اردنی به خاک سوریه این نقشه را با دشواری روبرو کرد و باعث شد عملیات آزادسازی موصل شاید تا تابستان و حتی تا پاییز آینده به تعویق بیافتد.

وی افزود؛ معتقدم عبدالله دوم پادشاه اردن که اشتیاق خود را برای اعزام نیروهای زمینی در کنار نیروی هوایی از دست داده بود اکنون نظرش را تغییر خواهد داد و بار دیگر به ویژه در زمینه نیروهای زمینی در صدر ائتلاف قرار خواهد گرفت.

این منبع گفت : صریح بگوییم ائتلاف در اصل متشکل از جنگنده‌های آمریکایی و اردنی است که پس از اسارت خلبان اردنی نیز فعالیت هوایی اردن متوقف شده است و برخی کشورهای عربی دیگر نیز مشارکت قابل توجهی ندارند و امارات نیز که تعلیق حضورش را در ائتلاف اعلام کرده است از بیست و پنجم دسامبر سال گذشته در این حملات شرکت نکرده بود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار