تبریز؛

معرفی مجموعه ی شیخ شهاب الدین اهری

شیخ شهاب الدین محمود اهری فرزند احمد اهری عارف قرن هفتم هجری قمری در نیمه ی 580 هجری قمری در شهرستان اهر آذربایجان شرقی چشم به حهان گشود و پس از اتمام علوم مقدماتی به همراه استاد خود شیخ رکن الدین به بغداد عزیمت کرد ومدتی نیز در بغداد به مریدی استاد خود پرداخت و زمانی که در عرفان به درجه ی قطب نایل گشت از طرف شیخ رکن الدین مامور شد دوباره به وطن خود بازگردد ومردم اهر را به خداشناسی هدایت کند.

رییس مجموعه شیخ شهاب الدین اهری در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز گفت: در زمان اقامت شیخ شهاب الدین در اهر آن  شهر محل تجمع عرفا و ادبا شد وی در زمینه‌ی عرفان شاگردانی را تربیت نمود که معروفترین آنان شیخ جمال الدین تبریزی-شیخ باله‌ی بنیسی و شیخ صفی الدین اردبیلی است.

شیخ شهاب الدین در سال 698 هجری قمری از دنیا رخت بست در صحن و خانقاهی دفن شد که از آن زمان تا کنون از خانقاه وی با عنوان مقبره یا بقعه‌ی شیخ شهاب الدین اهری یاد می‌شود.

باقرپور افزود:این بقعه در جنوب شهرستان اهر در داخل باغی با عنوان شیخ شهاب الدین اهری به مساحت یکهزارو چهارصدو نودوهفت متر مربع  احداث واز قسمت‌های‌ مختلفی تشکیل شده است .

که  خانقاه-مسجد و مجموعه اتاقها از جمله‌ی این قسمت‌ها است.

وی هم چنین در توصیف خانقاه افزود:در میان دوسالن با عنوان شبستان واقع شده است که با سقف گنبدی دوپوش از یادگاران معماری دوره ی ایلخانی است و در دو طرف خانقاه که اکنون به چینی خانه معروف است و محل نگهداری ظروف آلات چینی در گذشته بوده و این مجموعه از سال 1374 با عنوان مجموعه ی موزه ی ادب و عرفان  مورد استفاده قرار گرفته است و اشیا و آثار نمایشی حکایت از عارف بودن شیخ شهاب الدین اهری دارد.موزه ی ادب و عرفان جهت بازدید عموم و علاقه مندان در طول سال به جز روزهای دوشنبه  دایر می‌باشد.

وی ادامه داد: آن قسمتی که مسجد در آنجا قرار دارد از قدیمی ترین قسمتهای مجموعه ی شیخ شهاب الدین می‌باشد و دیواره ی آن به اندازه‌ی دو متر از سمت چپ از سوی اشخاص معروف و دست‌ خط آنان همچون شیخ  بهایی حکیم ابوالقاسم نباتی عارف و فیلسوف دوره ی صفویه و شاهان صفوی به یادگار باقی مانده است.

حصار سنگی مقبره بصورت مستطیل شکل در اطراف صحن کشیده شده و با نقوش اسلیمی و هندسی بصورت مشبک حجاری شده و از شاهکارهای حجاری اسلامی است.

در قسمت ورودی و در سمت راست کتیبه‌ای با خط کوفی و با عنوان الله ـ محمد ـ علی بصورت حجاری دیده می‌شود.

 باقرپور با اشاره به مجموعه اتاق های موجود در این مجموعه تصریح کرد:در قسمت جنوبی مجموعه شیخ شهاب الدین اتاق هایی وجود دارد که در زمان حیات شیخ شهاب الدین اهری جهت اقامت مریدان استفاده می شد و پس از وفات وی  نیز پاسخ گوی نیاز های زائرین به ویژه محل اقامت آنان است.

به گفته ی وی این مجموعه  با شماره ی یکصدو هفتادو نه در فهرست آثار ملی در سال 1311 به ثبت رسیده و از آن زمان  تاکنون از سوی اداره ی کل میراث فرهنگی  مرمت و بازسازی و حفاظت شده است.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.