یک کارشناس گفت: صلح‌جو بودن یا برخورد مسالمت‌آمیز یکی از رویکردهای رفتاری اجتماعی جامعه مدرن و مهارت حل مسئله مطلوب محسوب می‌شود اما گاهی لازم است یک رفتار هیجانی و متناسب با موقعیت از خود نشان بدهیم.

مصطفی فروتن، روان‌شناس در گفت و گو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که اجتناب از پرخاشگری و برخورد متناسب با جامعه شهری و مدرن یکی از ویژگی‌ها و صفات برجسته است، اظهار کرد: رفتار مسالمت‌آمیز با مسائل یکی از رویکردهای رفتاری و شاخص‌های مهارت حل مسئله مطلوب محسوب می‌شود، اما گاهی پیش می‌آید که لازم است متناسب با موقعیت رفتاری هیجانی از خود نشان بدهیم. یعنی جایی که فرد احساس خطر کرد و اگر هم چنان به فکر برقراری صلح به هر قیمتی باشد با چالش روبرو خواهد شد.
 
وی با بیان این که صلح‌جو بودن نوعی تکنیک رفتاری ارزشمند است، تصریح کرد: صلح‌جو بودن اگر به عنوان یکی از مهارت‌های حل مسئله حساب شود، یعنی به عنوان یک تکنیک رفتاری به آن نگاه کنیم بسیار ارزشمند است. اما اگر این نوع رفتار به عنوان یک قسمتی از رفتارهای زندگی شخص باشد، یعنی همیشه و در هر شرایطی و در هر مکانی حاضر به مواجهه با مسائل زندگی نباشد این رفتار او اختلال به حساب می‌آید و دیگر یک رفتار صلح‌جویانه نیست، بلکه نوعی رفتار منفعلانه است. در واقع نوع رفتار ما کاملاً بستگی به شرایط دارد.
 
فروتن با توضیح این که این گونه رفتارهای منفعلانه از نظر روان‌شناسی در موقعیتی که نیاز است فرد مقاومت کند درست نیست، اضافه کرد: زمانی که شخصی مورد تهدید گروهی زورگو قرار بگیرد که می‌خواهند حقی را از او ضایع کنند و یا در مبارزه نابرابری قرار بگیرند و یا مورد تهدید سارقان قرار بگیرد اگر نخواهد واکنش متناسبی نشان بدهد آن فرد مغلوب شده و حق مسلم خود را از دست می‌دهد.
 
وی با توضیح بیشتر این طور ادامه داد: کودکی را در نظر بگیرید که ساکت و مؤدب در گوشه‌ای نشسته است، در حالی که سایر کودکان در آن موقعیت واکنش هیجانی از خود نشان می‌دهند ممکن است این طور تصور شود که او بچه‌ای ساکت و مؤدب است اما در حقیقت این کودک دارای نشانه‌های افسردگی است. این موضوع در مورد افراد بزرگسال هم صدق می‌کند و به صورت اختلال شخصیت دیده می‌شود. بنابراین رفتار مناسب رفتار متناسب است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار