در حالی که قدرت های غربی از روسیه به علت مداخله ادعا شده این کشور در اوکراین انتقاد می کنند ، همزمان به حمایت اقتصادی و نظامی خود از رژیم طرفدار غرب در کیف ادامه می دهند و کیف نیز به جنگ بیرحمانه خود علیه ساکنان شرق اوکراین ادامه می‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی به قلم نیلز ویلیامسون نوشت : "میخائیل گورباچف" آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی آمریکا را متهم کرده یک جنگ سرد جدید با روسیه به راه انداخته و از آن نگران است که این کشمکش منجر به آغاز یک جنگ جهانی سوم با استفاده از تسلیحات هسته ای شود.

گورباچف این اظهارات را در حالی مطرح کرد که درگیری ها در اوکراین بین دولت مورد حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا در این کشور با جدایی طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین شدت گرفته است.

این رهبر شوروی سابق در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس تصریح کرد : به طور ساده باید بگویم ، آمریکا ما را وارد یک جنگ سرد جدید کرده است و تلاش می کند در این جنگ پیروز شود. پس از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟ متاسفانه من نمی توانم با اطمینان بگویم که این جنگ سرد جدید نمی تواند یک جنگ جهانی سوم درپی داشته باشد.

گورباچف همچنین از آمریکا و اتحادیه اروپا به علت ادامه تحریم های اقتصادی علیه روسیه انتقاد کرد و گفت : همه آنچه ما امروز از آمریکا و اتحادیه اروپا می شنویم ، تحریم ها علیه روسیه است. آیا آنها دیوانه شده اند؟ آمریکا مانند کسی است که در جنگل گم شده است و ما را نیز به همراه خود می برد.

وی اوایل این ماه مصاحبه ای را با مجله آلمانی در اشپیگل درباره کشمکش کنونی بین آمریکا ، اتحادیه اروپا و روسیه برسر اوکراین انجام داد. 

گورباچف در این مصاحبه هشدار داد یک جنگ گسترده در اروپا به گونه ای اجتناب ناپذیر تبدیل به یک جنگ هسته ای خواهد شد. 

وی افزود متاسفانه این تحولات نتیجه امپراطوری عظیمی است که واشنگتن پس از فروپاشی شوروی برای خود ساخته است.

گورباچف تنها کسی نیست که درمورد خطرهای ناشی از بحران اوکراین و درگیری ها در این کشور هشدار می دهد. هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز که در جنایات بیشمار امپریالیسم آمریکا نقش داشته است در اظهاراتی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا درمورد روند درگیری های نظامی در اوکراین ابراز نگرانی کرد و گفت : مشخص نیست این روند ما را به کجا می برد.

کیسینجر 91 ساله افزود : من معتقدم ما باید از هرگونه اقدام اضافی و بیهوده پیش از آنکه بدانیم تا کجا پیش خواهیم رفت ، خودداری کنیم. اوکراین در 300 مایلی مسکو قرار دارد و هرگونه اقدام می تواند پیامدهای امنیتی خاصی برای آن درپی داشته باشد.

هدف از عملیات امپریالیستی کنونی در اوکراین ، از کودتای سال گذشته با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا در این کشور گرفته تا رژیم تحریم ها علیه روسیه ، سلطه کامل آمریکا بر این جمهوری سابق شوروی و در نهایت فروپاشی فدراسیون روسیه است.

در حالی که طی چند هفته اخیر نشانه هایی از تمایل برخی کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه و ایتالیا برای احیای روابط دیپلماتیک با روسیه مشاهده می شد ، حمله راکتی مرگبار به شهر ماریوپل اوکراین باعث شد کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مسیر تحریم ها علیه روسیه بازگردند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست فوق العاده روز پنجشنبه خود تصمیم گرفتند ممنوعیت سفر و مسدود بودن حساب های بانکی 132 شهروند روس و 28 سازمان را تا سپتامبر امسال تمدید کنند. وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است 12 فوریه بار دیگر گردهم آیند تا درباره افزایش تحریم های اقتصادی موجود علیه روسیه گفتگو کنند.

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان پس از این نشست گفت اگر به ماریوپل و دیگر مناطق حمله شود ، می بایست اقداماتی صریح و شدیدتر انجام شود.

سران اتحادیه اروپا در آستانه این نشست تهدید کرده بودند تحریم های شدیدتری علیه روسیه اعمال خواهد شد. آنها اوایل هفته گذشته در بیانیه ای از وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی درخواست کرده بودند با توجه به وخامت روزافزون اوضاع در اوکراین ، تحولات در این کشور را بررسی و اقدامات متناسب به ویژه اقدامات محدود کننده را اتخاذ کنند.

سران اتحادیه اروپا در این بیانیه همچنین کشتار غیر نظامیان در شهر ماریوپل اوکراین را براثر تیراندازی بی هدف در این شهر انجام شد محکوم کردند. آنها همچنین ادامه حمایت روسیه را از جدایی طلبان در شرق اوکراین محکوم کردند.

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی با پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین گفت دولت آمریکا نیز از رویکردی مشابه در قبال بحران اوکراین برخوردار است و روسیه تا زمانی که به اقدامات خود درقبال اوکراین ادامه دهد و به وظایف خود بی توجه باشد ، هزینه هایی که بابت چنین اقداماتی باید بپردازد ادامه خواهد داشت.

در حالی که قدرت های غربی از روسیه به علت مداخله ادعا شده این کشور در اوکراین انتقاد می کنند ، همزمان به حمایت اقتصادی و نظامی خود از رژیم طرفدار غرب در کیف ادامه می دهند و کیف نیز به جنگ بیرحمانه خود علیه ساکنان شرق اوکراین  ادامه می دهد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بر کمک بیشتر به اوکراین تاکید کرد. 

پس از نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا ، دونتسک با شلیک توپخانه ای جدید روبرو شد که براثر آن دست‌کم پنج غیر نظامی کشته شدند.

دولت اوکراین و حامیان آنها در آمریکا و اتحادیه اروپا تمایل زیادی برای مصالحه با شورشیان نشان نمی دهند.

در همین حال دور جدید مذاکرات صلح درباره اوکراین نیز که روز شنبه برگزار شد در حالی که تنها چهار ساعت از آغاز آن گذشته بود با شکست روبرو شد و هیچ پیشرفت ملموسی در جهت توافق درمورد یک آتش بس جدید به دست نیامد. از سوی دیگر نماینده اوکراین و فرستادگان جدایی طلبان در این نشست با عصبانیت یکدیگر را به کارشکنی در این نشست متهم کردند.

این نشست بی نتیجه باعث از بین رفتن امیدها در مورد برقراری یک آتش بس جدید در اوکراین و پایان یافتن ماهها درگیری بین دولت اوکراین و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق این کشور شد.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار