در برنامه هفت مطرح شد:

بازیگران باید احساس خطر کنند/ نگران نفوذ تیر فرهنگ بیگانه به قلب خانواده‌ها هستم

بازیگر فیلم ملک سلیمان گفت: نگران آینده فرهنگی کودکان ایران و نفوذ تیر فرهنگ بیگانه به قلب خانواده ها هستم.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، برنامه شب گذشته هفت در حالی روی آنتن رفت که محمود گبرلو سردبیر برنامه پس از سلام به بینندگان و تسلیت شهادت حضرت معصومه (س) گفت: منتقدان و خبرنگاران دو رکن مهم در جامعه هنری امروز هستند و در آستانه شروع سی و سومین جشنواره فجر فعالیت های آنها باید جهت گیری مشخص داشته و هدفمند باشد.
 
وی در ادامه افزود: رسانه ها باید بدانند دروغ پراکنی و دادن اخبار نادرست به جایگاه آنها ضربه وارد می کند. شایسته است که هنرمندان، خبرنگاران، مسئولان و منتقدان یکدیگر را درک کنند و با ایجاد حس آرامش و امنیت برای هم به تکامل و بهتر شدن جایگاهشان کمک کنند. در سایه این اتفاق هنرمندان ما هم به وضعیت روحی و کاری مطلوب تری خواهند رسید.
 
بنابراین گزارش، گبرلو پس از پخش آیتمی اظهار داشت: از روز یکشنبه 12 بهمن ماه ویژه برنامه هفت به مناسبت سی و سومین جشنواره فیلم فجر به مدت ده شب از برج میلاد به روی آنتن می رود. امیدوارم عاشقان سینما از این برنامه استفاده کنند و در ایام بهار سینما اتفاقات خوبی برای این حوزه بیافتد.

وی در خصوص فیلم «محمد رسول الله» خاطر نشان کرد: تمام اهالی سینما منتظر دیدن فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی هستند و لحظه شماری می کنند که این اثر فاخر سینمای ایران را در یکی از روزهای جشنواره سی و سوم ببینند.

 سپس مجری این برنامه وارد گفتگو با امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون شد.
 
سینمای ایران تا چند سال آینده فاقد بازیگر خوب و تاثیر گذار خواهد شد
 
امین زندگانی گفت: من در سن 42 سالگی سن تغییر و تحول‌های اساسی قرار دارم. خوشبختانه امسال را با اجرای تئاتر تانگوی تخم مرغ داغ و پخش سریال شاهگوش عالی آغاز کردم و به طور کلی سال خوبی را گذراندم. در حال حاضر هم سال 93 برایم با یک سریال رو به پایان است.
 
وی در ادامه افزود: من نگران آینده سینما هستم و نوید نبود بازیگران خوب و با کیفیت در آینده را به سینما می دهم! بازیگران هم دوره‌ای من با دیدن بازی بزرگانی چون عزت الله انتظامی، علی نصیریان، خسرو شکیبایی، جمشید مشایخی، امین تارخ، محمد علی کشاورز و.....رشد کردند و در مکتب این بزرگان و سریال‌هایی چون سربداران پرورش یافتند. در دانشگاه هم از محضر اساتیدی چون حمید سمندریان بهره جستند. همه ما آموختیم که باید برای فرهنگ، پیشکسوت و مخاطب احترام قائل شد و رسم ادب را در همه حال به جا آورد.
 
بازیگر فیلم اختاپوس عنوان کرد: دهه 40 درزندگی هر فرد دهه تحول وی و بهره برداری از تجربیاتش است. دوستانی چون شهاب حسینی، بهرام رادان، محمدرضا فروتن و پژمان بازغی بزرگانی هستند که آمادگی آموزش دادن را دارند و شایسته است از تجربیاتشان استفاده شود.
 
مخاطب امروز با دیدن فیلم ها تفاوتی بین خود و بازیگر احساس نمی کند
 
بازیگر سریال مختار نامه اظهار داشت: ما فرهنگ و ادبیات غنی داریم اما متاسفانه از آن دور شده و به ادبیات بیگانه روی آورده ایم. در اروپا و امریکا بازیگران با بازی خود مخاطبشان را شگفت زده می کنند اما در ایران مخاطب با دیدن فیلم تفاوتی بین خود و بازیگر در هنر بازیگری حس نمی کند.
 
وی ادامه داد: وظیفه بازیگر ایجاد تاثیر زیاد از طریق تفکر در سایه هنر در مخاطب است. تماشاچی امروز بازیگری را یک حرفه  آسان می داند زیرا بازیگر با نحوه ی نقش آفرینی خود این تفکر را در وی ایجاد کرده است. بازیگر باید از کلیشه فرار و با خود مبارزه کند زیرا بازیگری تنها شغلی است که در آن تجربه ی آثار قبلی به درد آثار بعدی نمی خورد. بعضی از هنرمندان ما عرصه ی بازیگری را میدان رقابت با یکدیگر می دانند در صورتی که تنها آرامش میان اعضای یک گروه می تواند موفقیت اثر آنها را به ارمغان آورد.

 
این بازیگر افزود: تمام زیبایی بازیگری رسیدن به هماهنگی در درون و بیرون یک بازیگر است. مخاطب باید بتواند با یک اثر هنری ارتباط برقرار کند و این ارتباط با هماهنگی اعضای آن گروه امکان پذیر است. همه هنرمندان بدانند با درک یکدیگر و مبنا قرار دادن احترام متقابل در رفتارهای اجتماعی می توانند به اتحاد دست یافته و اثر خوبی را خلق کنند.
 
کارگردانان بازیگران را براساس توانایی هایشان وارد کنند
 
زندگانی در خصوص وضعیت حال حاضر سینما گفت: چند سالی است که نقش‌آفرینی بازیگری مرا شگفت زده نکرده است. در هالیوود به برد پیت نفش یک کوتوله جادویی می دهند و مخاطب را متحیر می کند اما اگر در ایران چنین نقشی داشتیم یک کوتوله می آوردند و به آن بازیگری یاد می دادند. در سینمای ایران تمام کارها به راحت‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود، به دلیل اینکه بازیگران بر حسب توانایی‌هایشان وارد نمی شوند و توانایی ایفای نقش در نقش‌های متفاوت را ندارند و دچار تکرار می شوند.
 
وی ادامه داد: یک زمان گفتیم مخاطب از سینما عقب است و شروع به فرهنگ سازی کردیم. اما تا چند سال آینده ما به دلیل ارتباطات وسیع کل جهان و امکان دسترسی به آثار فرهنگی نقاط مختلف از مخاطب عقب می افتیم و مخاطب سلیقه بازیگر را تعیین خواهد کرد. ما در حال پس رفت هستیم و بازیگران باید احساس خطر کنند. دیگر حضور یک شخص در یک فیلم تضمینی برای فروش  فیلمش نیست و مردم به ساختار فیلم توجه می کنند، به دفعات زیاد شاهد بودیم که حضور ستاره ها در یک اثر سبب فروش آن نشده است.
 
این بازیگر عنوان کرد: اگر بیاییم و در فیلم‌هایمان از بازیگرانی که افزون بر مهارت زیاد هواداران فراوان دارند استفاده کنیم اتفاق خوبی در سینما خواهد افتاد.
 
دغدغه اصلی‌ام داشتن صداقت در آثارم است
 
امین زندگانی گفت: دغدغه  اصلی من داشتن صداقت در زندگی شخصی و کاری است. هنرمند باید ارتباط خوبی با خانواده و اجتماع داشته باشد. او با شناخت جامعه و نقد آن می تواند به خوبی ایفای نقش کند. بسیاری از مواقع ما می آییم و از آثار هنرمندان معروف جهان کپی‌برداری می کنیم بدون اینکه بدانیم جامعه ما و آنها متفاوت است.
 
وی در ادامه افزود: تنها مقر آرامش یک هنرمند و فضایی که می‌تواند بدون محدودیت زندگی کند خانواده اش است، اگر بازیگری رفتار نادرست داشته باشد به دلیل زیر ذره بین بودنش یک صنف را زیر سوال می برد. بارها شنیده‌ایم که بازیگران اعتقادات مذهبی و پایبندی به خانواده ندارند. زندگی هنرمندان در مقابل لنز دوربین مردم قرار دارد و به همین دلیل است که حوادث اجتماعی مثل طلاق در صنف آنها بیشتر به چشم می آید.
 
وی افزود: معمولا ما کسی را که دوست داریم بیشتر اذیت می کنیم. مردم ما هنرمند را مثل ملک شخصی خود می دانند. هنرمندان و مردم با احترام متقابل به هم می توانند کمک زیادی به هم بکنند. این دو گروه باید امین هم باشند. شاید خیلی از مسائل آنطور که ما فکر می کنیم نیست و نباید یکدیگر را زود قضاوت کنیم، هنرمندان هم با بالا بردن آستانه صبر خود می توانند پاسخ محبت های مردم را بدهند و همه ما می دانیم که هنرمند بدون مردم نمی تواند زندگی کند
 
الیکا عبد الرزاقی همسر امین زندگانی در ارتباطی تلفنی با برنامه هفت گفت: ارتباط هنرمند با مردم یک ارتباط دو سویه و حسی است. اما مردم نباید وارد حریم خصوصی بازیگران شوند مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی گاهی صحبت هایی می شود که هنرمندان را آزار می دهد.
 
وی ادامه داد: خانواده مهمترین رکن جامعه است و یک هنرمند تنها زمانی می تواند موفق و موثر باشد که در یک خانواده شاد، پرانرژی و اهل ادب پرورش یافته باشد. در صورت وجود نداشتن عشق و رفاقت در یک خانواده هنرمند به خروجی مطلوب نمی رسد.
 
خود را لایق نقش حضرت سلیمان نمی دانستم
 
بازیگر سریال شاهگوش پیرامون ایفای نقش در سریال مختارنامه و فیلم حضرت سلیمان اظهار داشت: من بلوغ هنری خود را مدیون داوود میر باقری هستم و شهریار بهرامی هم فرشته ایست که برای یاد دادن وارسته زندگی کردن به ما روی زمین آمده است. اگر نقشی ماندگار شده به دلیل کارگردانی خوب این دو عزیز است.
 
وی در ادامه افزود: بسیاری از رفتار های حضرت سلیمان را با الهام گیری از منش بهرامی بازی کردم و همبازیانی چون محمود پاک نیت و الهام حمیدی کمک زیادی به من در در آمدن این نقش کردند. من در ابتدا به بهرامی گفتم من سرتا پا گناه هستم و لیاقت بازی در نقش حضرت سلیمان را ندارم اما او گفت خداوند همچون بندگان به گناهان نگاه نمی کند.

برای همه بازیگران آرزوی صبر می کنم!
 
زندگانی گفت: برای همه همکاران خودم از خداوند صبری عظیم می خواهم زیرا یک مرحله بسیار سختی را پیش رو داریم. گذشتگان ما افرادی متین و با فرهنگ بودند که انتقال فرهنگ انها به نسل آینده کار دشواری است. ما باید به نسل آینده یاد دهیم به بازیگری اول با دید هنر و بعد شغل نگاه کنند. ما سرباز و سپاه فرهنگی نداریم و مرز های ان را نمی شناسیم.
 
وی ادامه داد: به طور حتم اگر کسی بخواهد به مرز های ایران تجاوز کند جوانان ما خیلی محکم تر از هشت سال دفاع مقدس دفاع خواهند کرد، اما اکنون مرزهای فرهنگی کشور ما مورد هجوم واقع شده و تیر بیگانگان قلب خانواده های ایرانی را نشانه رفته است.
 
این بازیگر اظهار داشت: چرا تمام قهرمانان بچه های 2 تا 10 ساله ما را چهره های خارجی تشکیل می دهند؟ مگر ما اسطوره ی ایرانی نداریم؟ چرا برای اسطوره هایی مثل رستم و سهراب هزینه نمی شود و با کم کاری چهره آنها را خراب می کنیم. نگرانی من از آن است که تا چند سال دیگر پدر بزرگ ها در قصه هایشان از بن تن و....سخن بگویند.
 
امین زندگانی در پایان خاطر نشان کرد: از مسئولین می خواهم به هنرمندان اعتماد کنند. فرهنگ بومی ما در حال از بین رفتن است و هنرمند می تواند به احیای آن کمک کند، هنرمند دشمن ایران نیست و دلش برای وی می سوزد. امیدوارم با تدابیر شایسته مشکلات فرهنگی حل شود و فرهنگ بومی و اصیل ایرانی جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

انتهای پیام/ رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
دوس دارم بازیگر شم