هشتمین روز از سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با جشن تولد مجموعه تئاتر شهر با حضور خواص و صف‌های بلند مردم برای دیدن نمایش هم هوایی سپری شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، مجموعه زیبا و باشکوه تئاتر شهر در هشتمین روز از سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، 42 ساله شد؛ هر چه از تئاتر شهر شهرمان بگوییم کم است زیرا این مجموعه یکی از نمادهای تاریخی شهر تهران است هرچند گاهی سعی شده تا این مجموعه را در هیاهوی چهارراه ولی عصر گم شود اما همچنان این مجموعه پویا است و با چندین سالن پذیرای نمایش‌های مختلف بوده و هر کارگردان تئاتری حسرت اجرا در سالن‌های تئاتر شهر را دارد؛ اما صد حیف که امروز از این مجموعه به دلیل بازسازی‌های اخیر فقط دو سالن تالار اصلی و چهارسو باقی مانده است.
 
شب گذشته مسئولان تئاتر شهر به همراه مسئولان و تعداد محدودی از رسانه‌ها جشن تولدی برای این مجموعه گرفتند و فقط پیام تبریک چهل و دو سالگی تئاتر شهر را برای ما فرستادند.
 
به نظر می رسد به جای جشن تولد باید هر چه زودتر مسئله بازسازی این مجموعه روشن شود چرا که بارها و بارها از طرف معاون هنری و مدیر این مجموعه و همچنین معماران به قاطعیت قول داده شده بود که بازسازی این مجموعه تا جشنواره تئاتر فجر به پایان خواهد رسید.
 
این در حالی است که "اردشیر صالح‌پور" دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری جشنواره اعلام کرد عوامل اجرایی بازسازی تئاتر شهر می‌خواستند این مجموعه را با سمبل کردن برای جشنواره آماده کنند اما من نگذاشتم و حالا که هشتمین روز از سی و سومین روز جشنواره تئاتر فجر می گذرد هنوز کسی خبر ندارد که بازسازی این مجموعه به کجا رسیده و به جای پاسخگویی به این سوالات مسئولان تئاتر شهر جشن تولد برای این مجموعه برگزار می‌کنند؛ البته چهل و دو ساله شدن تئاتر شهر به طور حتم مبارک است.
 
شب گذشته در سی و سومین جشنواره بین ‌الملللی تئاتر فجر نمایش‌هایی چون عزیز شنگال به کارگردانی قطب‌الدین صادقی در تالار اصلی تئاتر شهر، مسافر راه شیری به  کارگردانی رضا جوشمار در تالار هنر، ایران-استرالیا به کارگردانی سجاد افشاریان و یک  زندگی بهتر به  کارگردانی شهاب حسین پور در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت.
 
همچنین تماشاخانه باران میزبان نمایش سایه‌سار سکوت به کارگردنی محمدرضا عطایی‌فر بود و نمایش آسمان روزهای ابری به  کارگردانی محمد رسالی از رشت در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا شد و نمایش دردسرهای مرد مرده نیز به  کارگردانی کامران شهلابی در خانه هنرمندان به روی صحنه رفت.
 
در تالار حافظ هم نمایش هم‌هوایی به  کارگردانی افسانه ماهیان و بازی باران کوثری، الهام کردا و ستاره اسکندری در بخش مرور جشنواره در دو اجرای 17 و 2:30  به روی صحنه رفت و با وجود اجراهای مختلف این نمایش در سال گذشته باز هم دیشب تماشاگران بسیاری برای دیدن آن صف‌های بلندی را تشکیل دادند و سالن حافظ  مملو از جمعیت بود؛ البته برخی از تماشاگران هم بیرون از سالن ماندند و به دلیل کمبود جا نتوانستند داخل بیایند و این استقبال نشان داد که تئاتر مخاطب خاص ندارد بلکه عموم جامعه تئاتر خوب را دوست دارند.

هم‌هوایی قصه سه زن از نسل‌هایی است که در کوران تحولات اجتماعی قرار می گیرند و گاه از شتاب زمانه عقب می‌افتند آنچه که هم‌هوایی را به اثری پرمخاطب و زیبا تبدیل کرده توجه ویژه به شخصیت همسر شهید دوران است نرگس با بازی الهام کردا تداعی‌کننده صبوری، ایمان و رابطه عاشقانه شهید با همسرش است.
 
قهرمان نمایش هم هوایی نرگس است که بازی خوب الهام کردا جان گرفته، به طوری که قصه نرگس بیشترین میزان همدلی تماشاگران را برمی‌انگیزد.
 
نمایش هم هوایی شامل سه اپیزود نرگس همسر شهید عباس دوران با بازی الهام کردا، قهرمان کوهنوردی با بازی باران کوثری و همسر دوم فوتبالیست مشهور با بازی ستاره اسکندری است. اما دو اپیزود نرگس و همسر فوتبالیست مشهور بیشتر از اپیزود دختر کوهنورد برای مخاطبان جذابیت داشت.
 
در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر نیز نمایش "پپرونی" به کارگردانی مسعود طیبی در بخش نسل نو به روی صحنه رفت و این نمایش روایتگر دو زوج جوانی است که در حال اسباب‌کشی هستند و دو دوست آنها برای کمک به خانه‌شان می‌روند و بحرانی در این خانه به وجود می‌آید که رازهای پنهانی این دو زوج جوان برای یکدیگر فاش می‌شود. نمایشنامه پپرونی ساده و ضعیف به نظر می‌آمد اما برخلاف قصه ساده بازیگران تا حدودی خوب بازی کردند و در واقع نمایش پپرونی حرفی برای گفتن نداشت.
 
شاید این موضوع به دلیل جوانی و بی‌تجربگی کارگردان است، البته نمایش‌هایی که تاکنون در بخش نسل نو سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به اجرا رفته آثاری در خور جشنواره نبودند و به طور کل نسل نو و جوان تئاتر هنوز حرفی برای گفتن ندارند.
 
گفتنی است، یکی دیگر از حواشی که در این روزهای جشنواره به چشم می‌خورد برداشتن بنر نمایش‌های خیابانی در محوطه خانه هنرمندان است. همچنین محوطه خانه هنرمندان به گونه‌ای طراحی نشده که نمایش‌های خیابانی به اجرا بروند و برخی از کارگردان‌های تئاتر خیابانی از این موضوع گلایه دارند و می‌گویند تعداد بازیگران و نوع اجرای ما به گونه‌ای است که نمی‌توانیم در محوطه خانه هنرمندان اجرا کنیم اما متأسفانه مجبوریم که در آنجا اجرا برویم.
 
نمایش خیابانی "هیلانه" به کارگردانی علی عمرانی نیز از آثاری بود که دو روز باید در محوطه خانه هنرمندان به اجرا می‌رفت اما این اثر 24 بازیگر دارد و محوطه این مجموعه برای اجرا مناسب نبود به همین خاطر "علی عمرانی" کارگردان این نمایش به اصرار یک اجرای خود را در محوطه خانه هنرمندان لغو کرد و آن را در  محوطه تئاتر شهر به روی صحنه برد.
 
گزارش از عطیه آقابابایی

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار