"دنیس راس" مشاور پیشین اوباما رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که مذاکرات هسته‌ای ایران به نظر می‌رسد به بن بست رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه پولیتیکو، "راس" در مقاله ای نوشت: مذاکرات اتمی بین ایران و آمریکا به نظر می رسد به بن بست رسیده باشد. این موضوع باید درس هایی برای رئیس جمهور اوباما به همراه داشته باشد.بن بست با وضعیت موجود تنها در حالتی از بین خواهد رفت که واشنگتن بار دیگر در منازعات بیشمار در منطقه دخالت کند.

وی افزود: در یک سال گذشته گروه 1+5 در برابر موضوع غنی سازی ایران عقب نشینی کرده اند و با این موضوع که تهران نباید شمار سانتریفیوژهای خود را کاهش دهد و  اینکه می‌تواند یک برنامه غنی سازی در مقیاس صنعتی پس از یک دوره زمانی داشته باشد،موافقت کرده‌اند. 

دنیس راس مدعی شد: حالا زمان آن فرا رسیده است که راهبری جدید را طرح‌ریزی کنیم. این راهبرد به گونه ای باید باشد که تاثیرگذاری ایران در منطقه را تهدید کند. باید عقب نشینی در مذاکرات اتمی متوقف شود  تا شاهد توافقی قابل قبول باشیم.ایرانی باید به این درک برسد که عقب نشینی بیشتری از طرف غرب برای رسیدن به توافق وجود نخواهد داشت و زمان مذاکره در حال پایان است.لازم است که ایران این موضوع را بداند که نگرانی ما درباره رسیدن به توافق با این کشور نیست بلکه نگرانی ما درباره رفتار این کشور در منطقه است. ایران تنها در صورتی عقب نشینی خواهد کرد که بدانددیگر شاهد عقب نشینی از طرف غرب نخواهد بود.

وی افزود: از آنجایی که قرار است که مذاکره کنندگان آمریکایی بار دیگر در هفته آینده با همتایان ایرانی خود دیدار می‎کنند آنها نباید از دور شدن از میز مذاکرات و حتی تعلیق آن با ایران هراسی داشته باشند.یکی دیگر از راههای فشار بر ایران این است که موارد عقب نشینی گروه 1+5 در برابر ایران  و تحرک کم ایران را علنی کنیم.

راس در خصوص درگیری دولت و کنگره هم گفت: کاخ سفید باید عاقلانه رفتار کند و قوانین گوناگونی را در تعامل با کنگره به تصویب برساند. نگرانی کنگره با توجه به جهت گیری مذاکرات غیرمعقولانه به نظر نمی‌رسد. برای اطمینان بیشتر باید بدانیم که دولت آمریکا هم به سهم خود هم اکنون نگرانی هایی مشروع درباره اتحاد و یکپارچگی در گروه 1+5 دارد. کاخ سفید هم اکنون با مخاطبانی سازنده در کنگره روبروست که تعامل با آنها می تواند راه حلهایی برای این موضوعات تنش زا پیدا کند.در پایان نبود دخالت کنگره و تصویب هرگونه توافق حاصله به معنای بی اثر بودن آن است.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار