در مصاحبه با کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی

مشاور سابق اوباما: جزئیات توافق در حال شکل‌گیری با ایران هنوز به طور کامل مشخص نیست

"دنیس راس" مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت جزئیات توافق در حال شکل‌گیری با ایران هنوز به طور کامل مشخص نیست و در مورد از بین رفتن اعتماد میان تل آویو و واشنگتن نگران است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "راس" این سخنان را در بحبوحه اختلاف نظر علنی اسرائیل با دولت آمریکا بر سر سخنرانی ماه مارس بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره بیان کرد. این سخنرانی با مخالفت آشکار کاخ سفید و برخی از قانونگذاران دموکرات روبرو شده است.

راس گفت: اختلاف فعلی بین سران اسرائیل و آمریکا آشکارا موجب شده است روابط دوجانبه به پایین ترین سطح برسد.

وی در عین حال اذعان کرد نخست وزیران اسرائیل و رؤسای جمهور آمریکا در گذشته بر سر مسائل مختلف اختلاف داشته اند.

این مقام پیشین آمریکا در مصاحبه با کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل تنها یک دوست در جهان دارد که می تواند بر آن تکیه کند و آن متحد ، آمریکاست. مهم است که این رابطه ، مستحکم و حالت حزبی نداشته باشد.

راس گفت اصرار نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره در مورد ایران در هفته آینده ، اشتباه و بهتر است نخست وزیر اسرائیل خواستار سخنرانی خصوصی در هر دو مجلس کنگره شود.

راس خاطر نشان کرد :« من مشکلی ندارم نخست وزیر بیاید و به بیان دیدگاه های خود بپردازد. او می توانست دیدگاه های خود را در ایپک بیان کند. نتانیاهو می‌توانست به کنگره برود و جلسات خصوصی برگزار کند که در آنها همگان دیدگاههای وی را می شنوند اما او مجبور به صحبت علنی در جلسه مشترک کنگره نیست.

راس اضافه کرد تریبون علنی که نتانیاهو انتخاب کرده است به نظر می رسد او آشکارا در حال به چالش کشیدن رئیس جمهور آمریکاست. این سخنرانی بسیاری در کنگره را در موقعیتی قرار می دهد که احساس می کنند باید بین رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل یکی را انتخاب کنند. انجام این کار به طور خصوصی یا علنی مسئله ای دیگر است. هنگامی که اشتباه می کنید باید به آن اشتباه اعتراف و رسیدگی کنید.

راس گفت در حالی که جزئیات توافق در حال شکل گیری هنوز به طور کامل مشخص نیست، هر گونه توافقی برنامه هسته ای ایران را به طور چشمگیری عقب نمی برد اما قطعا آن را کنترل می کند. 

او مدعی شد به نظر می رسد این توافق، ایران را در نهایت یک سال از سلاح های هسته‌ای دور نگه می‌دارد.

به گفته راس ، بازرسی های سرزده در سایت های اعلام و اعلام نشده ظاهرا بخشی از اقدامات شفاف سازی خواهد بود.

راس افزود اگر این اقدامات کافی و شامل عواقبی برای هر گونه نقض تعهدات از جمله تهدید به استفاده از زور باشد ، "سطح بالاتری از اعتماد " به این توافق وجود خواهد داشت.

به نظر می رسد راس در این سخنان، رویکرد بیشتر حمایتی و کمتر انتقادی را در قبال این توافق هسته‌ای نسبت به مقاله ماه گذشته خود در پیش گرفته باشد.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار