یک روانشناس گفت: کودکان عقب مانده ذهنی به سه دسته تقسیم می شوند که یکی از آنها کودکان کانا یا تهی مغز هستند.

ویژگی های كودكان كانا چیست؟
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، علی سلیمانی گفت: برای تشخیص و شناسایی این کودکان به دو طریق عمل می شود.

وی افزود: یکی از این روش ها تعيين بهره هوشی است که با انجام تست های هوشی استاندارد شده مشخص می شود.

این روانشناس عنوان کرد: اگر تست هاي هوشي استاندارد شده اي در دسترس باشد و كودك به كمك آن تست شود و بهره ي هوشي كمتر از 25 داشته باشد كانا محسوب مي شود ولي در مواردي كه آزمون ميزان شده در اختيار نداشته باشيم بهتر است از روش دوم که علائم و نشانه های ظاهری است، استفاده كنيم.

وی با اشاره به علائم و نشانه هاي ظاهري این بیماری افزود: آب دهان اين دسته از كودكان معمولاٌ جاري است، قيافه ي آنان فاقد علامت و نشانه هاي عاطفي و هيجاني گويا و معني داري مي باشد و فقط در برابر خوراكي ها اظهار شعف و شادي مي كنند.

سلیمانی ادامه داد: وجود اختلالات ظاهري در چهره (بزرگي يا كوتاهي پيشاني، عدم تقارن در چهره، كوچكي جمجمه)، اختلال در ايستادن و عدم توانايي در راه رفتن كامل، عدم كنترل شانه و نشيمن گاه از دیگر اختلالات رفتاری در این افراد است.

وی افزود:گاهي اختلالاتي در سيستم عصبي نیز مشاهده مي شود كه در اين موارد امكان فلج شدن نيمي از بدن وجود دارد و يا حملات صرعي را به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: این افراد در برابر بيماري هاي عفوني حساس هستند و در گذشته كه بهداشت و درمان امروزي وجود نداشت خيلي زود تلف مي شدند.

 سلیمانی گفت: این افراد تكلم را به خوبي ياد نمي گيرند، قادر به برقراري ارتباط اجتماعي مناسبي با اطرافيان نيستند، از لحاظ ادراك در حد پاييني باقي مي مانند، حكم و قضاوت در اين قبيل افراد خيلي سطحي و ابتدايي است، دقت و تمركز حواس از خود نشان نمي دهند، حافظه آنها فعاليتي ندارد و يا بسيار ضعيف است.

این روانشناس گروه کودکان کانا را به دو گروه فرعی تقسیم کرد و افزود: گروه اول كودكاني هستند كه هوش و فعاليت ذهني چنداني ندارند و حتي انگيزه ي صيانت ذات نيز در آنها ديده نمي شود و از اين لحاظ مي توان زندگي آنها را به نوعي به زندگي گياهي نزديك دانست، فقط گاه گاه فريادهايي از آنها شنيده مي شود. در سال هاي اول زندگي مرگ و مير ميان اين قبيل كودكان نسبتاً زياد است.
 
سلیمانی، دسته دوم را آنهايي دانست كه هوش و فعاليت ذهني بيشتري دارند و بیان کرد: این گروه فعالترند، مي توانند راه بروند، خودشان غذا بخورند و عبارتهاي كوتاه و ساده را بگويند و مي توانند نام خود را فرا گيرند.

وی اعلام کرد: از لحاظ تعليم و تربيت بايد گفت كه هيچ نوع تربيت و آموزش در مورد هر دو گروه كانا مؤثر نيست و معمولاً تا آخر عمر بايد در آسايشگاه هاي مخصوص به سر برند.

سلیمانی گفت: با توجه به اينكه قوانين اخلاقي مورد توجه اين قبيل از كودكان نمي باشد، لذا زندگي آنها در جامعه معمولي ممكن نيست.

وی در پایان گفت: سن اين كودكان هر چه باشد از لحاظ فعاليت ذهني در حد كودکان سه ساله باقي مي مانند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کانا ، کودک ، تهی مغز ، تست ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.