حمایت از روند وحدت ملی در افغانستان بی تردید مهمترین پیام سفر یک روزه "محمد جواد ظریف"وزیر امور خارجه کشورمان به همسایه شرقی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، پس از ماه ها کشاکش سیاسی بالاخره با توافق دو چهره رقیب انتخاباتی، دولت وحدت ملی در افغانستان آغاز به کار کرد و رییس دستگاه دیپلماسی نیز در راستای حمایت از روند وحدت ملی در همسایه شرقی امروز به این کشور سفر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در جمع خبرنگاران با ابزار خشنودی در تشکیل دولت وحدت ملی اظهار داشت: یک دولت وحدت ملی در افغانستان تشکیل شده و علاوه بر آن دو دوست نزدیک جمهوری اسلامی ایران، اشرف غنی و همچنین عبدالله عبدالله مسوولان این دولت هستند و تمام طیف های مختلف مردم افغانستان در این دولت نمایندگی می شوند.

وی با بیان اینکه احساس می کردم ضرورت دارد در این مقطع بسیار مهم به افغانستان سفر داشته باشم،ابراز امیدواری کرد: در این سفر بتواند حمایت خود از روند وحدت ملی در افغانستان را اعلام کرده و در زمینه های مورد علاقه دو کشور و موضوعاتی که دو کشور را به هم وصل می کند و اشتراک منافع دارند یا خطرات مشابهی که دو کشور از آن رنج می برند، به خصوص مواد مخدر، ترور و افراط گرایی گفت وگوهای خوبی انجام دهد.



** اهمیت سفر به همسایه شرقی

سفر وزیر امور خارجه کشورمان با افغانستان با پیام روشن حمایت از وحدت ملی در این کشور به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که نیروهای ائتلاف پس از سال ها حضور نظامی مدتی است افغانستان را ترک کرده و عملا تامین امنیت در این کشور را به نیروهای افغان واگذار کرده اند.

تجربه خروج نیروهای غربی از عراق بدون تشکیل زیرساخت های لازم برای حفظ امنیت در این کشور و به تبع آن شکل گیری بحران داعش که امروز از مرزهای عراق فراتر رفته به قلب اروپا رسیده است، نشان می دهد که خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان هم می تواند زمینه ساز بروز بحران گسترش افراطی گری و تروریسم در همسایه شرقی باشد. به ویژه اینکه بعد از سال ها حضور نظامی غرب و با توجه به وجود زمینه ها و ریشه های اجتماعی، مذهبی و فرهنگی همچنان افراطی گری، جنگ و خشونت بر سر مردم افغانستان سایه گسترده است.

گسترش افراطی گری بدون تردید می تواند موجبات نا امنی مرزهای شرقی را به همراه داشته باشد و همین امر حمایت جدی از تقویت دولت وحدت ملی در افغانستان را ضروری می سازد.

از سوی دیگر، توسعه اقتصادی به باور صاحبنظران علم توسعه یکی از مهمترین راه های مبارزه با فقر و تبعات منفی آن همچون خشونت و افراطی گری است و ایران ابزارهای متعددی برای حمایت از روند سیاسی مسالمت آمیز و توسعه افغانستان در اختیار دارد.

افغانستان کشوری محصور در خشکی بوده و ایران راه دستیابی این کشور به آب های آزاد است؛ همچنین زیرساخت های توسعه افغانستان به واسطه سال ها جنگ و درگیری به طور کامل تخریب شده است. و جمهوری اسلامی ایران می تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی وهمچنین نقش آفرینی در عرصه های عمران، صنعت، خدمات هم زیرساخت های این کشور را بازسازی کند وهم ظرفیت های خالی خود را از این طریق به فعلیت درآورد.

مبارزه با گسترش مواد مخدر، نکته دیگری است که نه تنها دو کشور ایران و افغانستان بلکه جامعه جهانی در قبال آن مسوولیت دارد و همکاری تنگاتنگ کشورها در این زمینه می تواند مانع از بروز آسیب های ناشی از گسترش مواد مخدر و هزینه های مترتب بر آن در جوامع مختلف شود.

رایزنی و تبادل نظر درباره پناهندگان افغان در ایران، تامین امنیت در مرزهای شرقی و مساله مهمی همچون حقابه هیرمند به احتمال قوی از جمله محورهای گفت و گوهای محمد جواد ظریف با مقامات افغانستان در این سفر یک روزه خواهد بود.

اگر چه بخش زیادی از توان دستگاه دیپلماسی صرف حل و فصل پرونده هسته ای و مذاکرات با گروه 1+5 شده اما این امر موجب نشده است که ایران از تلاش و توجه خاص خود در سایر عرصه های سیاست خارجی غافل باشد بلکه دیپلماسی منطقه ای فعالتر از همیشه به دنبال تامین منافع ملی و دستیابی به اهدافی است که برای آن ترسیم شده است.

وزیر امور خارجه در این سفر با محمد اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی و رییس شورای امنیت ملی این کشور دیدار خواهد کرد.

این اولین سفر وزیر امور خارجه دولت روحانی به افغانستان پس از شکل گیری کابینه جدید این کشور است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.