رئیس دانشگاه آزاد از طراحی و ساخت 15 بیمارستان جدید در این دانشگاه خبر داد و گفت: شهریه دانشگاه آزاد در ترم بهمن و تابستان سال 94 ثابت بوده و هیچ گونه افزایشی نخواهد داشت.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در جلسه هیات امنای دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان که با حضور استاندار هرمزگان، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مشاور ارشد رئیس جمهور برگزار شد،با اشاره به تشکیل هیأت‌های امنای استانی در سراسر کشور، گفت: در حال حاضر 496 نفر از دانشمندان، فرهیختگان، علما، صاحبنظران و مدیران سطح بالای استانی عضو هیأت امنای استانی دانشگاه آزاد هستند و در این مجموعه با ما همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیات امناهای استانی تصمیم گیری‌ها را از مرکز به واحدها منتقل کردند، تصریح کرد: هیات امنای استانی نمونه بارز و ملموس استفاده از خرد جمعی در تصمیم گیری‌های دانشگاه هستند و باید تصمیمات این هیات‌ها به صورت جدی اجرایی شود.

میرزاده با بیان اینکه برای امور فرهنگی در دانشگاه آزاد اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: 300 طرح در 8 محور در شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد به تصویب رسیده است و تجلیل از مفاخر علمی و فرهنگی و بزرگداشت آنان در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد بار پزشکی کشور بر دوش دانشگاه آزاد است، خاطر نشان کرد: رشته‌های پزشکی در  دانشگاه آزاد رشد خوبی داشته است و ما در حال حاضر  11 بیمارستان فعال داریم که تا  پایان سال 94 به 15 بیمارستان خواهد رسید.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد هیچ کمکی از دولت دریافت نمی‌کند، بیان کرد: به همین دلیل این دانشگاه نمی‌تواند هزینه‌ای بیشتر از درآمدهایش در بودجه پیش‌بینی کند.

رئیس دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: در سال جاری نزدیک به 95 درصد از بودجه‌ای که در این دانشگاه پیش‌بینی شده بود، محقق شد.

وی با بیان اینکه در سال 92 میزان وابستگی به شهریه 99 درصد بود، گفت: در حال حاضر میانگین وابستگی به شهریه در واحدها 9 تا 10 درصد کاهش داشته است.
میرزاده با تاکید بر اینکه سیاست دانشگاه آزاد کاهش وابستگی به شهریه است، تصریح کرد: در سال جاری برای واحدها 16 درصد وابستگی به درآمدهای غیر از شهریه مقرر کردیم و امیدواریم که در سال آینده وابستگی دانشگاه به شهریه به 84 درصد برسد.

رئیس دانشگاه آزاد در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه افزایش شهریه این دانشگاه متناسب با نرخ تورم خواهد بود، گفت: شهریه دانشگاه آزاد در ترم بهمن و تابستان سال 94 ثابت بوده و هیچ گونه افزایشی نخواهد داشت.

میرزاده تاکید کرد: مسئولان و مدیران در دانشگاه آزاد باید تا حد ممکن هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند و جلب کمک‌های مردمی از مواردی است که باید در بودجه سال آتی به آن توجه شود. زیرا این موضوع از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست.

وی با بیان اینکه یکی از وجوه درآمد در دانشگاه‌های دنیا، جلب کمک‌های مردمی است، گفت: در تمامی دانشگاه‌های بزرگ دنیا بنیاد خیریه فعال است و ما هم در دانشگاه آزاد باید به دنبال این موضوع باشیم و مسئولان دانشگاه نسبت به فعال کردن کانون‌های خیرین در دانشگاه اقدام کنند.

رئیس دانشگاه آزاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار بالای کارکنان در این دانشگاه، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته نگاه به این نهاد آموزشی نگاه اشتغالزایی بوده است اما امروز دیگر نیازی به استخدام نیروی جدید در این نهاد آموزشی نیست.

وی با بیان اینکه توان دانشگاه آزاد با توجه به حضور این تعداد کارمند برای توسعه فرسایشی شده است، بیان کرد: 80 تا 85 درصد بودجه این دانشگاه صرف پرداخت حقوق به این تعداد کارمند می‌شود و منابعی برای کارهای توسعه‌ای در دانشگاه باقی نمی‌ماند.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در حال حاضر این دانشگاه دارای  54 مرکز رشد و 420 شرکت دانش بنیان است، عنوان کرد: دانشگاه آزاد سعی دارد که  تا پایان سال 96 این تعداد به  150 مرکز رشد و 800 شرکت دانش بنیان برسد.همچنین ساخت  33 پارک فناوری در دستور کار قرار گرفته است که 3 پارک در تهران و 30 پارک در استان‌های کشور خواهد بود.

میرزاده تاکید کرد: باید با فعالیت اقتصادی دانش بنیان راه‌کارهایی برای تنوع بخشی به درآمدهای دانشگاه ایجاد شود.

وی با اشاره به سیاست دانشگاه آزاد در رابطه با جذب اعضای هیات علمی گفت: وضعیت اقتصاد رشته در دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه‌های غیر دولتی متفاوت است و برای دانشگاه آزاد آنچه که مهم است وابستگی علمی اساتید به این دانشگاه است که امیدواریم وزارت علوم نیز این موضوع را در نظر بگیرد.

میرزاده در ادامه این جلسه با اشاره به ابلاغ سند توسعه علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: بر اساس اهداف این سند، ایران تا پایان سال 1404 باید به قطب نخست علمی منطقه تبدیل شود و 50 درصد از تولید ناخالص ملی کشور (GDP) از فعالیت‌های اقتصاد دانش بنیان تامین شود.

وی تصریح کرد: این موضوع به خوبی نقش دانشگاه‌ها به صورت عام و دانشگاه آزاد به صورت خاص را در تحقق این هدف نشان می‌دهد زیرا دانشگاه آزاد با داشتن ظرفیت بالایی از آموزش عالی کشور وظیفه سنگینی در تحقق سند توسعه علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب دارد.

رئیس دانشگاه آزاد در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به معوقات برخی از نهادها به دانشگاه آزاد تاکید کرد: هم اکنون برخی از نهادها و سازمان‌های دولتی معوقات بسیار زیادی به دانشگاه آزاد دارند که با توجه به عدم وابستگی این نهاد علمی به بودجه دولتی پرداخت این معوقات سنگین که بعضا در حدود 250 میلیارد تومان می‌رسد بخش قابل توجهی از تنگناهای مالی دانشگاه آزاد را حل خواهد کرد.

میرزاده با تاکید بر اینکه  فروش اموال مازاد دانشگاه آزاد تنها باید صرف توسعه و تجهیز زیرساخت‌های پژوهشی و اقتصادی دانش بنیان شود، گفت: فروش اموال مازاد دانشگاه یا تبدیل به احسن کردن آنها بهترین راه برای تامین کسری بودجه واحد هاست.
دانشگاه آزاد از هیات‌های امنای استانی خواست تا با دادن فرصت یک ساله واحدهای زیان ده را تعیین تکلیف کنند به طوری که یا در واحدهای مادر تجمیع شوند و یا تغییر کاربری دهند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تعدادی از واحدهای دانشگاه تجمیع و ادغام شده است، گفت: در مهرماه سال 92، تعداد 472 واحد در دانشگاه آزاد وجود داشت که امروز این تعداد به 400 واحد رسیده است و 72 واحد تجمیع ، منحل و یا تغییر کاربری داده شدند.

میرزاده در این جلسه با اشاره به جذب هیات علمی در دانشگاه آزاد، اظهار کرد: در این دانشگاه جذب هیات علمی متناسب با استانداردهای آموزش عالی صورت می گیرد و در این راستا در سال جاری پنج هزار نفر و در سال آینده نیز پنج هزار نفر هیات علمی جذب دانشگاه خواهند شد.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به بودجه پژوهشی واحدها، گفت: در بودجه سال آینده 15 درصد برای فعالیت‌های پژوهشی در نظر گرفته شده است که از این میزان 5 درصد از منابع شهریه، 5 درصد فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان و 5 درصد نیز از مازاد درآمد مصوب سال 94 پیش بینی شده است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.