مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 21 هزار تن شکر خام در این واحد صنعتی استحصال شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ شركت كشت و صنعت و دامپروری مغان درسال 1353 درقسمتی از اراضی دشت مغان به منظور بهره‌برداری از امكانات اقليمی دشت و ارتقاء كشاورزی و صنعت در منطقه تأسيس گرديد.

امروزه دشت مغان به يكی از قطب‌های پيشرفته در زمينه كشاورزی، دامپروری، باغداری و صنايع‌ وابسته در مقايسه با ساير نقاط كشور ايران تبديل شده و اين امر با وجود الگوی عملی و مناسب كه شركت سهامی كشت و صنعت و دامپروری مغان می‌باشد تحقق يافته و مراحل تعالی بيشتر را پيش روی دارد.‌

رشد 2 برابری تولید شکر در شرکت کشت و صنعت مغان

اروجعلی محمدی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: امسال حدود یک هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی آبی منطقه به زراعت چغندر‌قند اختصاص یافت و بیش از 120 هزار تن محصول چغندر قند استحصال شد و نسبت به سال گذشته که 60 هزار تن بود از رشد 2 برابری برخوردار بودیم.

وی با اشاره به نقش این کارخانه و کشت چغندرقند در چرخه اشتغالزایی، محیط زیست و سلامت خانوار گفت: با توجه به اینکه در سایر محصولات از کودهای شیمیایی برای افزایش محصول زیاد استفاده می‌شود و در سلامتی افراد جامعه مضر است محصول چغندر‌قند در استان اردبیل می‌تواند گزینه بهتری برای کشاورزان باشد.

كارخانه قند کشت و صنعت مغان در زمينی به وسعت 43 هكتار احداث شده است و با ظرفيت اسمی 5000 تن چغندر يكی از دو كارخانه بزرگ قند كشور ايران به‌شمار می‌رود. محصولات اين كارخانه شكر سفيد، ‌ملاس و تفاله می‌باشد.

تولید روزانه 130 تن شیر در کشت و صنعت مغان

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: این شرکت با تولید روزانه 130 تن شیر فعالیت می‌کند.

اروجعلی محمدی افزود: شركت دارای 5 ايستگاه گاو شيری از نژاد هلشتاين هر كدام به ظرفيت 1200 رأس می باشد و در هر ايستگاه 200 راس گوساله ماده جمعاً 1000 راس پرورش داده می‌شود و 2 ايستگاه پرورش تليسه با ظرفيت 2000 و 1600 راس و يك ايستگاه نر اصيل پرواری و نر ممتاز با ظرفيت 2000 راس است و كل گله دامپروری در حال حاضر به تعداد 13000 راس می‌باشد.

کشت ارقام جدید کشاورزی در کشت و صنعت مغان مطالعه می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشت ارقام جدید محصولات کشاورزی در کشت و صنعت مغان به صورت دقیق مطالعه می‌شود.

عدیل سروی افزود: نیازهای بخش کشاورزی استان و قابلیت‌های این بخش بررسی شده و قرار است برخی از موانع و مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای سیستم آبیاری ۴۲۹ هکتاری این بنگاه اقتصادی تصریح کرد: توسعه کشت محصولات باغی به ویژه طرح توسعه باغات زیتون با ارقام جدید متناسب با اقلیم منطقه بررسی شده است.

حدود 2600 هكتار ( قابل افزايش تا 3000 هكتار ) باغ مجتمع با استفاده از سيستم آبياری قطره‌ای احداث شده كه توان توليد 75 درصد ميوه تازه‌خوری و 25 درصد ميوه صنعتی را دارا می باشد. گونه‌های ميوه اين باغ عبارتند از هلو (25رقم)، شليل (9رقم)، آلو (8رقم)، فندق (9رقم)، سيب (12رقم)،‌ آلبالو (4رقم)،‌ زرد‌آلو (10رقم)، بادام (7رقم)،‌ گوجه‌سبز (3رقم) و زيتون (23رقم). در اين باغ سالانه 200 هزار اصله نهال ميوه گواهينامه‌دار در ارقام مختلف تولید می شود. همچنين باغ مادر اين مجموعه بزرگترين كلكسيون درختان ميوه كشور می باشد.

کشت و صنعت مغان به عنوان دانشگاه کشاورزی مورد توجه باشد

مجید خدابخش استاندار اردبیل گفت: کشت و صنعت مغان ظرفیت ممتازی در حوزه کشاورزی است که می‌تواند به عنوان یک مجموعه علمی مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر محور قراردادن کشاورزی برای توسعه خروجی مطلوبی نداشته، افزود: در عین حال کشاورزی استان باید به سمت صنعتی شدن گام برداشته و در این عرصه کشت و صنعت مغان نیز استثنا نیست.

استاندار اردبیل استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در استان را یکی از عوامل مهم توسعه عنوان کرد و افزود: تمامی دستگاه‌ها باید در جذب سرمایه گذار بخش خصوصی مشارکت کنند.

طرح واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی بازنگری شود

فرماندار پارس آباد خواستار بازنگری در اجرای طرح واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی شد.

ناصر نصیری افزود: با توجه به موقعیت و جایگاه کشت و صنعت مغان و پارس در این شهرستان ضروری است اجرای طرح واگذاری مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: موقعیت امروز کشاورزی پارس آباد مدیون کشت و صنعت است و واگذاری آن نمی‌تواند در راستای منافع کشاورزی این منطقه باشد.

تولید ذرت علوفه‌ای کشت و صنعت مغان 70 درصد افزایش می‌یابد

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به افزایش 70 درصدی علوفه تولیدی این مجموعه در آینده نزدیک گفت:تولید ذرت علوفه‌ای این مجموعه نزدیک 300 هزار تن است که با خرید دستگاه "سیلاژبگر" شاهد افزایش در تولید خواهیم بود.

وی افزود: این دستگاه هر ساعت می‌تواند 40 تن علوفه‌ی بسته‌بندی کرده و روزانه نیز با 10 ساعت کارکرد مداوم قادر است حدود 400 تن ذرت علوفه‌ای را بسته‌بندی کند.

محمدی دستاورد این عملیات را افزایش ذرت علوفه‌ای تا 800 هزار تن عنوان کرد و گفت: در عین حال وضعیت بسته‌بندی نیز با بهبود چشمگیر مواجه خواهد بود.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در پارس‌آباد یکی از شرکت‌های منحصر‌بفرد کشور است که می‌تواند در چرخه اقتصادی کشور نقش مهمی داشته باشد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اردبیل ، کشت ، صنعت ، تولید ، شکر ، خام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.