حجت والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به گامهای برداشته در حوزه تدریس، ادبیات محلی و اقوام ایرانی در کتاب استان شناسی، اظهار کرد: در فعالیتهای فوق برنامه در این خصوص اقداماتی انجام شده است اما اگر بخواهد تبدیل به برنامه درسی شود این اصل از قانون اساسی نیازمند تفسیر و تدوین سیاستهای کلی است که شورای نگهبان قانونی اساسی اقدام به تفسیر و شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به تدوین و اصلاح سیاستهای این اصل میکند که در حال حاضر این اقدام اتفاق نیفتاده است.
وی در ادامه افزود: در آموزش و پرورش با دریافتی که از قانون داشتیم برای دانش آموزان به منظور آشنایی با ادبیات قومیتها برنامههای پیش مقدماتی را ارائه کردهایم که البته در حوزه نشریات، محلات و صدا و سیما این اقدامات انجام شده است.
حجتوالمسلمین محمدیان با اشاره به دو برنامه در حال بررسی در آموزش و پرورش گفت: نخستین برنامه این است که بتوانیم زبانهای ایرانی را به عنوان بخشی از گنجینه فرهنگ و ادب و ادبیات فارسی و قومیت ایرانی تمام دانش آموزان کشور آموزش دهیم یعنی زبانهای کردی، آذری، عربی، بلوچی، گیلکی تنها برای دانش آموزان همان منطقه نباشد بلکه اگر فردی در اصفهان نیز تصمیم داشت با گویش کردی آشنا شود این امکان برای او فراهم شود البته این اقدام در حال حاضر در دست مطالعه و بررسی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پایان گفت: طرح دیگر آموزش و پرورش آشنایی و آموزش دانش آموزان با زبانها و گویشهای ایرانی از طریق فضای مجازی است که امسال دستور بررسی آن را ارائه کردهایم و در صورت فراهم شدن ساز و کارهای آن تمام دانش آموزان ایرانی میتوانند با تمام زبانها و گویشهای ایران به صورت اختیاری آشنا شوند.
انتهای پیام/