اکنون مقامات دولتی فرانسه در حالی که باید احتمال بروز دیگر حملات تروریستی در پاریس را پیش بینی کنند ، باید نگران رشد فزاینده گروه های افراطی وطنی نیز باشند .

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز ؛ نوجوانان بازداشت شده در فرانسه به اتهام حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو برای مقامات فرانسوی شناخته شده هستند . آنها در سال 2005 به دلیل تلاش برای پیوستن به گروه های افراطی و تروریستی در عراق توسط نیروهای امنیتی پلیس بازداشت و زندانی شده بودند . گروهی که آنها برای سفر به عراق تشکیل داده بودند ، به ظاهر منحل شده بود  و مقامات و کارشناسان فرانسوی درباره تهدید این کشور برای امنیت کشور ابراز تردید می کردند . 

اما حملات هفته گذشته در پاریس نشان داد که این تهدید همچنان پاربرجاست و شبکه قدیمی تروریست پروری در اروپا مسلح تر شده و نیروهای بیشتری را نیز به کار گرفته است . شریف کوچی یکی از اعضای بکارگرفته شده در این شبکه می باشد . وی یکی از سه مهاجمی است که روز چهارشنبه گذشته به دفتر شارلی ابدو حمله کرد و پس از آن نیز در یک سوپرمارکت اقدام به گروگانگیری نمود . در نتیجه این اقدامات 17 تن کشته شدند . 

در ادامه این مقاله آمده است: تعدادی دیگر از اعضای این گروه در عراق کشته شدند و یا در گروه های تروریستی ای که در تونس و فرانسه فعالیت خرابکارانه انجام می دهند ، مشغول هستند . از جمله جنایاتی که آنها مرتکب شدند قتل سیاستمدار ارشد حزب میانه روی تونس در سال 2013 بود . مقام ارشد این گروه های تروریستی موسوم به " دولت اسلامی " مسئولیت این قتل را بر عهده گرفت .

ژان پیر فیلیو ، استاد مطالعات غرب آسیا و کارشناس امور تروریسم مرتبط با اسلامگرایان افراطی فرانسه در این باره اظهار داشت : آنها ( گروه افراطی فرانسه ) با حداقل خطر از سوی مقامات دولتی کشور تعیین شده بودند . و اکنون شما می بینید که آنها در خط مقدم تروریسم در فرانسه قرار گرفته اند. 

اکنون مقامات دولتی فرانسه در حالی که باید احتمال بروز دیگر حملات تروریستی در پاریس را پیش بینی کرده و تخمین بزنند ، باید نگران رشد فزاینده این گروه های افراطی وطنی نیز باشند ؛ گروه هایی که سالهاست در حال فعالیت و جذب افراد بوده اما از دید پاریس بعنوان تهدیدی علیه امنیت فرانسه محسوب نمی شدند . 

یکی دیگر از ابعاد قابل تامل حمله به دفتر " شارلی ابدو " ، همکاری نزدیک میان افراطیون این گروه با سایر گروه های تروریستی و خرابکارانه در سطح بین الملل می باشد . ظاهرا مکان آشنایی و ملاقات آنها با یکدیگر سیستم زندان های فرانسه بوده است . در این زندان ها افراد و اعضای گروه های افراطی در کنار کسانی قرار می گیرند که به اتهام انجام عملیات های تروریستی بزرگ و ارتباط با شبکه های تروریسم بازداشت شده اند . همین آشنایی زمینه ارتباط و همکاری آنها را با سایر گروهک یا گروه ها فراهم کرده است . 

نیویورک تایمز در بخش دیگری از مقاله خود تصریح کرد : فرانسه پیشتر نیز تجربه این نوع حملات را داشته است . اخیرا پاریس و سایر دولت های اروپایی درباره خطر فزاینده ای که از سوی گروه های تروریستی متشکل از هزاران جوان افراطی ، متعصب و مسلح علیه غرب مطرح شده ، ابراز نگرانی کرده اند . این افراد طی سه سال گذشته به سوریه وعراق اعزام شدند تا در آنجا به جنگ علیه دولت های بغداد و دمشق بپردازند. 

این شبکه از تروریسم می تواند عواقب ناگواری برای غرب داشته باشد . اقلیت افراطی در کشورهای اروپایی و آمریکا توسط دولت تحریک و همچنین مسلح می شوند تا به جنگ در غرب آسیا یا شمال آفریقا رفته و در آنجا در راستای منافع دولت های غربی مبارزه کنند ؛ غافل از اینکه چنین سیاستی نتیجه ای " بازگشت به خود " داشته و مانند حادثه شارلی ابدو هزینه های گزافی را بر دوش دولت می گذارد . 

در انتهای این مقاله آمده است : اگرچه مقامات فرانسوی وقوع حملاتی مانند آنچه هفته گذشته در دفتر " نشریه فکاهی شارلی ابدو " روی داد را نتیجه تداوم فعالیت های مخفیانه آنها می دانند ، اما بدیهی است که چنین اتفاقاتی بیش از پیش نشان می دهد که رویکرد حمایت گرایانه پاریس در قبال گروه های  تروریستی در غرب اسیا و شمال آفریقا نتایجی این چنینی را برای دولت های غربی به همراه داشته است . 




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار