وزیر خارجه قبرس گفت: تحرکات داعش منطقه و جهان را مورد تهدید قرار داده و باید راهکار مقابله با‌ آن‌ها پیدا شود که ایران می‌تواند یک نقش کلیدی برای ایجاد امنیت و صلح در منطقه ایفا کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "ایوانیس کاسولیدیس" وزیر امور خارجه قبرس در نشست خبری مشترک با "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشور که امروز شنبه ۲۱ دی ماه در وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: در سفری که به ایران داشتم، فرصت‌های خوبی مطرح شد و دیدارهای دوجانبه خوبی داشتیم. 
 
کاسولیدیس گفت: دو کشور ایران و قبرس در یک منطقه قرار دارند و با ارزشهای پایه دار و یکسان یکدیگر را درک می‌کنند. این فرصت به ما داده شده تا دو کشور در رابطه با امنیت و ثبات منطقه که مشکلات زیادی را ایجاد کرده راه حلی بیندیشیم. 
 
وزیر امور خارجه قبرس با اشاره به اینکه در نشست‌های دوجانبه گسترش روابط دو کشور مورد نظر قرار گرفته و همچنین تمام روش‌هایی که بتواند روابط دو کشور را در زمینه‌های (تجارت، ترویسم، فرهنگ، آموزش، نهادهای ملی) تقویت کند، بررسی شده است. 
 
وی تاکید کرد: ما در قبرس منطقه اقتصادی و تجاری داریم که متاسفانه نیروی دریایی ترکیه در آنجا حضور دارد و تهاجمی را در آنجا شکل داده است. 
 
کاسولیدیس افزود: در نشست‌های دوجانبه ایجاد دولت فراگیر در عراق و مقابله با افراطی‌گری در این کشور تبادل نظر کرده‌ایم، همچنین آینده سوریه و سرنوشت سیاسی‌اش برای دو کشور (ایران، قبرس) و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. 
 
وزیر امور خارجه قبرس افزود: شاخصه‌های یک دولت باید در سوریه منعکس شود. 
 
وی با بیان اینکه افزایش تحرکات داعش ایجاد شده و از مرزهای ملی فرا‌تر رفته‌اند، افزود: تحرکات داعش منطقه و جهان را مورد تهدید قرار داده و باید راهکار مقابله با‌ آن‌ها پیدا شود که ایران می‌تواند یک نقش کلیدی برای ایجاد امنیت و صلح در منطقه ایفا کند. 
 
کاسولیدیس در رابطه با تحولات اخیر هسته‌ای ایران اظهار داشت: قبرس از اندیشه‌های ایران در رابطه با انرژی هسته‌ای حمایت می‌کند و امیدواریم در آینده نزدیک این مذاکرات به نتیجه برسد.

کاسولیدیس در رابطه با اینکه قبرس عضو اتحادیه اروپاس است، اما نقش فعالی در تحولات منطقه ندارد، گفت: یکی از اولویت‌های سیاست خارجی قبرس نیاز‌ها و ضرورت‌های منطقه است، مشکلات این مناطق به ویژه تروریسم مورد توجه کشور ما است که برخی از همسایگان مانند لبنان در خطر قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه قبرس افزود: هنگامی که تروریسم به سواحل مدیترانه می‌رسد، پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کند و برای منطقه و دنیا وضعیت بدی به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه قبرس یک کشور کوچک است و مشکلاتی با کشور ترکیه دارد، گفت: قبرس تردیدی برای فرستادن تجهیزات و کمک به ارتش لبنان ندارد و همچنین به کشورهای منطقه کمک نظامی کرده‌ایم.

کاسولیدیس در رابطه با حملات داعش گفت: به محض حمله داعش ما کمکهایی به کشورهای منطقه فرستاده‌ایم و مطمئن باشید صدای ما در اتحادیه اروپا شنیده خواهد شد.

وزیر امور خارجه قبرس اظهار داشت: وزیر انرژی، توریسم و تجارت ما با توجه به مسئولیت‌هایی که دارد، هیئتی را از قبرس در ماه آینده به ایران می‌آورد و در آینده نزدیک دو کشور تفاهم نامه‌هایی را اجرایی می‌کنند که در زمینه‌های جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف و کارهای فرهنگی و باستان‌شناسی و توریسم است.

انتهای پیام/
برچسب ها: منتم ، انال ، الدتات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار