وزیر خارجه کشورمان گفت: حرکت‌های بوجود آمده نیازمند پاسخ همه جانبه و مشترک مبتنی بر اجماع جهانی با افراط، خشونت و تروریسم دارد، البته ما اعتقاد داریم سیاست‌های دوگانه و برخوردهای دوگانه در رفع جدی این معضل‌ها تاثیر زیادی دارد. این حرکت‌ها از منطقه شروع می‌شود، اما به منطقه ختم نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف"وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای قبرسی خود که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگرار شد گفت: از اینکه در خدمت وزیر خارجه قبرس هستم خرسندم.

وی افزود: از آغاز جمهوری قبرس ایران و این کشور همواره روابط خوبی با هم داشتند و همچنین روابط دیپلماتیک و سیاسی خوبی داشتیم، چه آن زمان که قبرس عضو جنبش عدم تعهد و چه در حال حاضر که عضو اتحادیه اروپا است.

ظریف در ادامه افزود: روابط دوجانبه‌ای میان ایران و قبرس در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره ادامه داشته و در حال حاضر زمینه تقویت و گسترش موضوعات مختلف در روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: امروز در نشست با وزیر خارجه قبرس در رابطه با نحوه تقویت رابطه و حمایت و پیدا کردن روش‌های جدید برای ارتباط بیشتر در حوزه‌های مختلف (باستان‌شناسی، تبادل دانشجو و فرهنگی) گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: همکاری ایران و قبرس می‌تواند در حوزه امنیت منطقه و افراط و تروریسم اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، همچنین در حوزه خاورمیانه، سوریه، عراق و لبنان تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت.

ظریف گفت: قبرس به عنوان یک کشور در مدیترانه و نزدیک بودن به سوریه و لبنان و همچنین فعال بودن در اتحادیه اروپا می‌تواند یک حرکت جمعی در دولت‌های منطقه ایجاد کند تا در رابطه با افراط و خشونت نقش موثری داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: در حال حاضر با توجه به تحولات روزهای گذشته ضرورت ائتلاف جهانی نسبت به مبارزه با خشونت و افراط نمایان شده است.

ظریف تاکید کرد: اقدامات به وجود آمده در پاریس را سریعا محکوم کردیم، زیرا هیچ ارتباطی با اسلام و اسلامخواهی ندارد و جز آسیب رساندند به اسلام اثر دیگری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این حرکت‌های بوجود آمده نیازمند پاسخ همه جانبه و مشترک مبتنی بر اجماع جهانی با افراط، خشونت و تروریسم دارد، البته ما اعتقاد داریم سیاست‌های دوگانه و برخوردهای دوگانه در رفع جدی این معضل‌ها تاثیر زیادی دارد. این حرکت‌ها از منطقه شروع می‌شود، اما به منطقه ختم نمی‌شود.

ظریف در رابطه با اظهارات یکی از رسانه‌ها مبنی بر کمک ایران به سوریه برای ایجاد تاسیسات هسته‌ای اظهار داشت: رسانه‌های غربی تلاشی برای ایجاد توهم در سطح بین المللی و تصور نگرانی از جمهوری اسلامی داشتند. این اقدامات توسط محافلی که زندگیشان در خشونت و هراس است، جنبه مضحکی به خود می‌گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اینگونه اقدامات درگذشته هم تکرار شده و امروزه برای ادامه سیاست‌های غلط در سوریه دنبال می‌شود، البته این اقدامات برای ایجاد وحشت در رابطه با مسائل هسته‌ای ایران هم ایجاد شده است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهیم بود، افزود: ایران موافق سلاح هسته‌ای نیست و سلاح هسته‌ای را به ضرر تمامی کشور‌ها می‌داند و معتقد است کلیه سلاح‌های هسته‌ای باید برچیده شود.

ظریف در رابطه با مذاکرات پیش روی تیم هسته‌ای کشورمان گفت: این هفته میزبان وزیر امور خارجه روسیه در ایران خواهم بود و ملاقات با ایشان خواهم داشت. در باب مذاکرات ۱+۵ از دوستان روسی نقش موثری را توقع داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: مذاکرات خوبی با دوستان چینی داشتیم و در آینده نزدیک هم مذاکرات خوبی خواهیم داشت، همچنین با سایر اعضای ۱+۵ مذاکراتی در تهران و پایتخت کشور‌ها خواهیم داشت. البته در هفته آینده در ژنو در سطح معاونین وزرا همکاران من با اعضای ۱+۵ مذاکراتی را برگزار خواهند کرد.

وی در رابطه با دیدار دوجانبه با آمریکا اظهار داشت: میان آمریکا و ایران رابطه سیاسی وجود ندارد و مذاکرات ما محدود به موضوعات هسته‌ای است. البته رسانه‌ها رنگ بیشتری به این دیدار دوجانبه نسبت به دیدارهای دوجانبه دیگر خواهند داد.

ظریف تاکید کرد: دیدار دوجانبه با آمریکا در رابطه با مسائل هسته‌ای دنبال می‌شود، همچنین بررسی می‌شود مذاکرات به چه مقدار به سمت جلو هدایت می‌شود و مفید بودن مذاکرات مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت: مدت حضور من در اروپا بستگی به مذاکرات دارد، البته این مذاکرات در حاشیه سفر به اروپا برگزار می‌شود، در واقع برنامه‌های دیگری برای آن سفر دیده شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، همتا ، قبرسی ، نشست ، وزارت ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار