بدون شک هنگام رانندگی رعایت فاصله ایمن با اتومبیل جلویی ضامن حفظ سلامت شما، سرنشین‌ها و اتومبیل‌تان است. حالا فرض کنید در حال رانندگی هستید که راننده خودروی جلویی به صورت ناگهانی ترمز می‌کند. چه کار می‌کنید؟ بهترین عکس‌العمل شما به شرایط موجود بستگی دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در هر 80 ثانیه نزدیک به 50 تصادف جدی و یک تصادف کشنده در دنیا رخ می‌دهد و بیشترین علت این تصادف‌ها رعایت نکردن قانون و کم‌تجربگی راننده‌هاست. البته با رعایت نکات ایمنی می‌توان جلوی بروز بسیاری از تصادفات منجر به فوت را گرفت.

بدون شک هنگام رانندگی رعایت فاصله ایمن با اتومبیل جلویی ضامن حفظ سلامت شما، سرنشین‌ها و اتومبیل‌تان است. حالا فرض کنید در حال رانندگی هستید که راننده خودروی جلویی به صورت ناگهانی ترمز می‌کند. چه کار می‌کنید؟ بهترین عکس‌العمل شما به شرایط موجود بستگی دارد.

اگر فاصله ایمنی را با ماشین جلویی حفظ کرده باشید که مشکلی نیست و براحتی می‌توانید ترمز کنید؛ بدون این‌که نگران تصادف با ماشین جلویی باشید. اگر هم فاصله قانونی را با ماشین جلویی رعایت نکرده باشید دو راه دارید.

اگر خودرویی اطرافتان نیست می‌توانید مسیرتان را منحرف کنید. البته در این شرایط فقط به آینه‌های بغل اطمینان نکنید و حواستان به آینه وسط هم باشد، چرا که ممکن است خودروها در نقطه کور دید شما در حال حرکت باشند و هنگام تغییر ناگهانی مسیر با آنها برخورد کنید.

لیزخوردن در برف و باران

قرار گرفتن قطرات باران میان سطح تماس لاستیک ماشین و جاده باعث ضریب کاهش اصطکاک ماشین با سطح زمین می‌شود، اما همه مطلب این نیست. اگر ترمز شدیدی بگیرید، این احتمال وجود دارد که ماشین بلغزد و روی سطح خیس خیابان لیز بخورد. در این حالت کنترل شما روی ماشین بشدت کم می‌شود. اگر به هر دلیلی اتومبیل‌تان لیز خورد، باید استرس را کنار بگذارید و به جای ترمز گرفتن‌های سریع، چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از چرخیدن ماشین جلوگیری خواهید کرد.

تهدید سلامت راننده

این احتمال برای هر راننده‌ای وجود دارد که به‌طور ناگهانی دچار سرگیجه، تاری ناگهانی دید، افت قند، افت فشار، حمله قلبی و... شود و کنترل اتومبیل را از دست بدهد. اولین توصیه این است که با بروز کوچک‌ترین مشکلی در یک جای مطمئن توقف کنید و اگر بعد از چند دقیقه مشکل برطرف نشد با اورژانس تماس بگیرید. اگر هنگام رانندگی با چنین صحنه‌ای مواجه شدید که راننده قادر به کنترل خودرو نبود، خونسردی خود را حفظ کنید و با چراغ دادن یا بوق زدن پی ‌در ‌پی راننده را مجبور به توقف کنید. پس از توقف خودرو و مطمئن شدن از شرایط سلامت راننده، با پلیس و اورژانس تماس بگیرید.

خطر برخورد و کاهش دید راننده

برخورد اشیا یا حتی پرندگان و حیوانات (مثل سگ‌ها و گربه‌های خیابانی) با اتومبیل در حال حرکت یکی از دلایل تصادفات رانندگی است. اگر به هر دلیلی چیزی روی اتومبیل‌تان افتاد و جلوی دیدتان را گرفت، باید بلافاصله سرعت‌تان را کاهش دهید، فلشرها را روشن کنید و چند ثانیه بعد راهنما بزنید و اتومبیل‌تان را به کنار جاده یا خیابان هدایت کنید تا هم خطر تصادف با دیگر ماشین‌ها رفع شود و هم حیوان صدمه دیده را در صورت زنده ماندن به دامپزشکی برسانید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار