بسیاری از زوج‌ها این مجال و اجازه را به خانواده‌هایشان می‌دهند که از همان روزهای اول ازدواج در زندگیشان مداخله كنند. علت این دخالت به وابستگی فرد به خانواده نخستینش باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛دختر و پسر وقتی درصدد تشکیل زندگی مشترك هستند، باید وابستگی خود را از خانواده کم كنند و هر کدام از آنها برای پایداری زندگی‌شان به مدیریت خانواده خود بپردازند.

یكی از شیرین‌ترین بخش‌های زندگی، ازدواج است اما متاسفانه برای بسیاری از جوانان این شیرینی به مزه گس طلاق می‌انجامد. 


این پدیده نامیمون یکی از مشکلاتی‌ست که امروزه در جامعه پررنگ‌تر از قبل شده است.


آمارها حاکی از آن است که در دهه اخیر درصد طلاق بسیار بالا رفته، به طوری که می‌گویند در شهرها از هر 3 ازدواج ، یکی به طلاق منجر می‌شود که متاسفانه پیامدهای جبران ناپذیری هم به دنبال دارد.


مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی، روند رو به افزایش شمار "طلاقهای توافقی" در کشور را بحرانی توصیف می‌کند و می‌گوید: بنا بر اظهارات معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران 82 درصد طلاقهای کشور در سال 85، توافقی بوده است.

دکتر صابری با اشاره به اینکه روند رشد طلاق در کشور تا سال 79 خیلی آرام بود افزود: این در حالی است که از سال 80، رشد طلاق با سیر صعودی چشمگیری به خود گرفت. 


به گفته ی صابری، عدم حضور زوج و زوجه در خانه از جمله دلایل وقوع طلاق است که معمولا به دلیل مسایل اقتصادی بروز میکند.

براساس آمار ثبت احوال استان قزوین ، درسال 92 تعداد یک هزار و 821 مورد طلاق در برابر نه هزار670 ازدواج به ثبت رسید.

آمار منتشر شده از سوی ثبت احوال استان نشان می دهد ازدواج و طلاق در بین سال 88 تا 92 ، آمار ازدوج رشد چندانی نداشته اما ، تعداد طلاق افزایش یافته است.

تعداد ازدواج و طلاق درنه ماهه امسال هم از ادامه‌ی روند سال‌های گذشته خبر می‌دهد؛ یک هزار و 832 طلاق در ازای هشت هزار و 102ازدواج ثبت شده درنه ماه سال 93 این ادعا را تایید می‌کند.

نادری ،روانشناس معتقد است مهمترین دلیل کاهش آمار ازدواج ناتوانی اقتصادی و افزایش آمار طلاق، نداشتن اطلاعات کافی زوجین از یکدیگر و عدم فراگیری مهارت های زندگی پیش از ازدواج است.

بگفته ی این روانشناس : در حالی که برابر ریشه‌های غنی فرهنگی و مذهبی ما ارتباط مبتنی بر احترام و پذیرفتن یکدیگر وجود دارد، برخی فیلمها و سریالهای ماهواره‌ای مروج لحن ناخوشایندی در روابط میان همسران و فرزندان و والدین است.

ربیعی نژاد روانشناس هم با اشاره به خشونتهای خانگی می گوید: عوارض خشونت جسمی شاید خیلی زود از بین برود، اما زخمهایی همچون فحاشی، هتاکی، حرمتشکنی، تحقیر، توهین و سرزنش و ناسپاسی تاثیر عمیقی بر تخریب یک رابطه دارند.

خانمی دلیل طلاق خود را اینگونه ذکر می کند

با شور و ذوق ازدواج کردم مثل تمام همین کسانی که اطرافت هستن و با شور و ذوق در تدارک کارهای ازدواجشون هستن،عاشق هم بودیم و خیلی از چیزها رو نمیدونستیم شاید در اینکه زندگیمون به طلاق کشیده شد خودمون هم مقصریم، که البته هستیم اما میخوام بگم فکر نکنید ما از یه طبقه دیگه بودیم نه منم یکی از همین هایی بودم که روز وشب رویای خوشبختی مو میبافتم.

اما درک درستی از زندگی نداشتم و شناخت درتی از همسرم کسب نکردم والان باید اسم مطلقه بودن را با خودم یدک بکشم و این موضوع باعث ناراحتی خودم و خانواده‌ام شده است.

رواج ازدواج در سنین پایین:

مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه گاهی دخترانی با سن و سال اندک را به پزشکی قانونی می‌آورند تا برای ثبت ازدواج گواهی رشد برای آنها صادر شود، به رواج ازدواج در سنین پایین اشاره و عنوان کرد: دخترانی که با این شرایط و بدون کسب مهارت‌های زندگی وارد زندگی زناشویی می‌شوند، آن خانواده طبعا دچار آسیب‌های گوناگونی خواهد شد.

وی "اختلال شخصیتی" در زوج یا زوجه را یکی دیگر از عوامل مهم تاثیرگذار بر افزایش شمار طلاق‌ها در کشور دانست.

سردمزاجی اغلب جنبه‌ی روانی دارد

دکتر شاملو روانپزشک هم به نقش "مشکلات و اختلالات جنسی" بر رشد طلاق اشاره و خاطرنشان کرد: برابر آمارهای غیر رسمی 50 تا 60 درصد طلاقها به علت مشکلات و اختلالات جنسی است.

این روانپزشک با تاکید بر اینکه سردمزاجی اغلب جنبه ی روانی دارد، اظهار کرد: برخی از زنان از سردمزاجی به عنوان مکانیسمی علیه بدرفتاری همسر استفاده میکنند و از این طریق کشمکش میان آنها به جای اینکه از بین برود، استمرار می‌یابد.
 
وی مصرف مواد مخدر بویژه مواد صنعتی و روانگردان را یکی از دلایل آسیب خانواده‌ها می‌داند و معتقدا است: اگر روند رشد مصرف این مواد به همین صورت ادامه یابد، در آینده آمارهای هولناکی از نقش این پدیده شوم در تزلزل خانواده خواهیم داشت.

حجت الاسلام حسنی، مشاور خانواده با تاکید بر نقش «دین» در پایداری خانواده، می‌گوید: براساس آمارها طلاق در بین خانواده‌های مذهبی کمتر از دیگر خانوادهاست.

طلاق فقط و فقط یک راه حل است برای زندگی‌ها و رابطه‌هایی که به کلی به بن بست رسیده است و امکان ادامه آن به هیچ وجهی موجود نیست. طلاق راه میان بری برای رسیدن به خوسته‌ها و تحت فشار قرار دادن طرفین نیست.

شاید اگر به مفهوم طلاق و مزمت آن در نزد خداوند بیشتر بر داخته می‌شد این روز‌ها شاید افزایش آمار طلاق‌های غیر ضروری نبودیم.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: طلاق ، صعودی ، نگران ، کشور ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.