با توجه به اجرای طرح ملی سرمایه اجتماعی در آذرماه، بررسی های این طرح نشان داد سرمایه اجتماعی در ایران از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: با توجه به اجرای طرح ملی سرمایه اجتماعی در آذرماه ، بررسی‌های این طرح نشان داد سرمایه اجتماعی در ایران از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

میرباقری در نشست ملی مشترک مدیران کل دفاتر امور اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور، فرمانداران مراکز استان‌ها و مدیران حوزه مشارکتهای مردمی دستگاههای اجرایی ستادی کشور در یزد، افزود: وضعیت سرمایه اجتماعی کشور به گونه ای است که باید از آن مراقبت شدید شود.

وی اظهار کرد: همچنین در این طرح مشخص شد که مردم از نظر اخلاقی و روابط عمومی به ترمیم نیاز دارند و در معاملات و ارتباطات دروغگویی و حق پوششی فاحش است.

این مسوول خاطرنشان کرد: همچنین مردم هم به نهادهای حکومتی اعتماد ندارند دل نگرانیها وجود دارد و انتظار دارند که در حوزه اقتصادی و اجتماعی گره گشایی های جدی صورت گیرد.

میرباقری اضافه کرد: همچنین این بررسیها نشان داد؛ مردم ایران از هویت دینی و ملی بالایی برخوردار هستند دین و انقلاب را خود دوست دارند و همیشه پیشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند.

وی اظهار کرد: اما این نباید ما را به اشتباه بیندازد که فکر کنیم مردم نمره کارآمدی بالایی به دستگاههای حکومتی می دهند نمره مردم در این زمینه از متوسط رو به پایین است.

میرباقری ادامه داد: بنابراین سرمایه اجتماعی کشور دچار افت شده و ما باید با تکنیک و شیوه ه هایی چون فعال کردن تشکل های مردم نهاد و افزایش فعالیتهای آنها ، این سرمایه را بالا ببریم.

این مسوول، با بیان اینکه اندازه گیری سرمایه اجتماعی کشور در سال 83 مورد بررسی قرار گرفت، افزود: این کار 10 سال تعطیل شده بود و اینکه آیا سرمایه اجتماعی روبه به کاهش یا افزایش است نیاز به یکسری اطلاعات داشتیم که طرح مذکور اجرا شد.

وی، یکی نیازها جدی امروز کشور را فراهم نمودن زمینه فعالیت و مشارکت بیش از بیش مردم بیان کرد افزود: البته حضور مردم در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را لمس کرده ایم و مشکل گشای بسیاری از مسائل بوده اند.

قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: یکی از ویژگیهای اصلی فعال شدن تشکل های غیردولتی در کشور این است که مردم از حالت تماشاچی به بازیگر تبدیل شوند و به جای اینکه انرژی مردم در امور دیگر مصرف شود، آزاد شده و صرف رفع آسیب ها و مسائل مختلف در کشور می شود.

میرباقری با بیان اینکه تشکل های غیر دولتی و سرمایه اجتماعی مهمترین عامل توسعه هستند، اظهار کرد: تشکل ها مردم نهاد نقش بی دیل و ممتاز در کاهش آسیبها و مشکلات جامعه دارند و باید از این سرمایه اجتماعی برای دفاع از کشور و ارزش های حاکم بر آن بهره گرفت.

وی گفت: تشکل های غیردولتی مجموعه های بی هویت، ظاهری و لوکس نیستند بلکه موجب افزایش سرمایه اجتماعی در کشور می شوند.

این مسوول، حمایت از فعالیت تشکل های غیردولتی و سازمان های مردم نهاد را از اولویت های دولت یازدهم بیان کرد و افزود: نخستین اقدام دولت تدبیر و امید، باور به این سرمایه اجتماعی و اقدام عملی و حمایتی از فعالیت های تشکل های غیردولتی است.

وی کارآیی بیشتر سرمایه طبیعی را منوط به داشتن سرمایه اجتماعی خواند و گفت: اگر ما سرمایه اجتماعی را یکی از موثرترین زمینه ها برای سرمایه گذاری و فعال کردن سایر سرمایه گذاری ها بدانیم، ارتباط اجتماعی، انسجام و قواعد اجتماعی زمینه های اصلی برای سرمایه گذاری در یک جامعه است.

این مسوول، با بیان اینکه حکومت قوی حکومتی است که جامعه قوی و خوبی داشته باشد، خاطرنشان کرد: امروز حاکمیت متکی به جامعه و مردم در محافل بین المللی موفق است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: کشورهای غربی شاخص های اقتصادی را جزو برنامه ریزی های اصلی خود قرار داده بودند اما این کشورها زود متوجه شدند سه شاخص توسعه اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به عنوان زمینه ساز توسعه اقتصادی است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه در کنار سرمایه صنعتی، طبیعی و انسانی سرمایه اجتماعی مطرح است، گفت: نباید سرمایه اجتماعی را فدای سرمایه صنعتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه تشکلهای غیردولتی موجب توسعه سرمایه اجتماعی در کشور می شوند، افزود: این سرمایه موجب آشنایی مردم به حقوق شهروندی و وظایف خود در جامعه می شود.

به گفته این مسوول، هم اکنون 10 هزار تشکل غیردولتی نیمه فعال در کشور وجود دارد که اگر امکانات و زیرساختهای انها در کشور فراهم شود سالانه شاهد افزایش این تشکلها خواهیم بود.

میرباقری با بیان اینکه اکنون 22 میلیون خانوار در کشور داریم، گفت: وجود 13 میلیون پرونده قضایی ، 600 هزار زندانی ، یک میلیون و 350 هزار معتاد ، دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار، سالانه 150 هزار فقره طلاق و 350 هزار مجروح تصادف از جمله مشکلات و آسیب های کشور هستند.

وی توسعه تشکل های مردم نهاد و فعالیت نهادهای مدنی، برای گره گشایی از این مشکلات را موثر خواند و گفت: قوانین مرتبط با تشکل های مردم نهاد نیز باید در کشور تدوین شود و برای نخستین بار نیز پیش نویس لایحه ای فراهم و به دولت تحویل شده و بزودی تکلیف آن نهایی می شود.

این همایش دو روزه، با حضور سخنرانانی از وزارت کشور همچون قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، رئیس مرکز اسناد و اطلاعات برنامه‌ریزی نظارت راهبردی ریاست جمهوری، مشاور وزیر کشور و معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی وزارت کشور، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، مشاور پژوهشی قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی و ... برگزار خواهد شد.

در این همایش وضعیت مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های غیردولتی، سیاست‌ها و ملزومات حوزه مشارکت‌های اجتماعی، برنامه‌های حوزه معاونت اجتماعی مرکز ویژه مدیران کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها، مشارکت‌های اجتماعی و سرمایه اجتماعی، اصول اخلاقی و حرفه‌ای کار تشکیلاتی و میزان تاثیرگذاری سازمان‌های غیردولتی بر سیاست خارجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: نشست ، فرمانداران ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.