مدیرکل ثبت احوال قزوین گفت: تنها در یک مقطع از سال 76 تا 80 در استان نسبت به سال ماقبل کاهش ثبت ولادت داشته ایم و به جز این در سالهای قبل و سالهای یاد شده همواره با رشد این واقع حیاتی روبرو بوده ایم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ آراسته افزود: در 9 ماهه امسال، 16 هزار و 788 فقره ولادت در استان به ثبت رسیده است در حالی که پارسال این رقم برای مدت یاد شده 15هزرا و 860 فقره بود.

وی با بیان اینکه نرخ ولادت استان 18 در یک هزار و نرخ فوت نیز 5 در یک هزار است که این ارقام تقریبا در حد میانگین کشور است، ادامه داد: به لحاظ واقعه فوت نیز در 9 ماهه امسال،چهار هزار و 516 فقره واقعه فوت به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با چهارهزار و 136 مورد، به میزان 9 درصد افزایش داشته است.

وی، افزایش نرخ فوت را به معنای تلاش ماموران ثبت احوال برای ثبت واقعه فوت خواند و اظهار داشت: برخی از روستاییان به خاطر قطع نشدن یارانه متوفی اقدام به ثبت فوت نمی کنند که تلاش شده است با همکاری خانه های بهداشت روستایی و شوراهای اسلامی این مشکل مرتفع و واقعه فوت به هنگام ثبت شود.

آراسته به دیگر آمار ثبتی ثبت احوال نیز پرداخت و در ادامه با اشاره به کاهش ثبت ازدواج و افزایش طلاق در استان، اظهار کرد: نیمی از طلاق ها هنگامی به ثبت می رسند که هنوز کمتر از 5 سال از زندگی زوجین در کنار یکدیگر می گذرد.

وی از ایجاد آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی در قزوین همچون سایر استان های کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و احتمال آسیب دیدگی و نابودی اسناد هویتی، حفظ و نگهداری این اسناد ضروری به نظر می رسید و در این راستا اقدام به تصویربرداری از تمامی اسناد هویتی شده و هم اکنون آرشیو الکترونیکی این اسناد در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور نگهداری می شود.

این مقام مسوول در ادامه به ارایه خدمات الکترونیکی ثبت احوال اشاره کرد و اظهار داشت: با الکترونیکی شدن فرایندها امکان ارایه خدمات به شهروندان در نقاط مختلف کشور فراهم شده است و دیگر برای دریافت یک خدمت نیاز نیست که فرد به ثبت احوال صادرکننده اسناد هویتی خود مراجعه کند و متحمل سفر شود.

وی همچنین از صدور کارت های ملی هوشمند به عنوان یکی از اقدامات مهم در دست اجرا از سوی ثبت احوال یاد کرد و گفت: این کارت علاوه بر اینکه یک سند شناسایی محسوب می شود و هویت افراد را تصدیق می کند و اطلاعات هویتی والدین و فرزندان و همسر را نیز در خود جا می دهد، قادر به ثبت امضای الکترونیکی نیز می باشند.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین افزود: در این کارت با ایجاد هفت ریز تراشه امکان افزودن و بارگذاری اطلاعات مربوط به یارانه، نقل و انتقالات مالی، پرونده سلامت و انتخابات نیز وجود دارد.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: رشد ، آمار ، ولادت ، استان ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.