نشاط اجتماعی یک مفهوم پویا و پایا است و باعث سر زندگی و پیشرفت جامعه و همچنین ایجاد حس رضایت مندی در بین شهروندان می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، نشاط اجتماعلی امید به آینده را فزونی می بخشد و کیفیت زندگی را بالا می برد امروزه نسل جدید خواسته های بالاتر و بیشتری دارند و تأمین خواسته های این نسل، سخت تر و پیچیده تر است شهری که دارای پتانسیل های جذاب و شادی آفرین باشد می تواند قسمت زیادی از مشکلات مردم را در خود محو کند وقتی در جامعه ای نشاط واقعی را به وجود نیاوریم، لاجرم جوانان به سمت شادی های کاذب، خواهند رفت و تبدیل به ناهنجاری های جامعه می شوند به نظر کارشناسان نشاط اجتماعی یکی از فاکتورهای رسیدن به توسعه پایدار است.

اراک که از اوایل دهه 50 توسعه صنعتی شدن را پیش گرفت نتوانست در تمام پارامترهای توسعه که مهم ترین آن نشاط اجتماعی است رشد کند و از طرف دیگر با اضافه شدن اسم کلان شهر به شهری که فاقد فاکتورهای لازم است توسعه پایدار و همه جانبه در آن با مشکل مواجه شده در این خصوص با کارشناسان جامعه شناس و روان شناس و یکی از شهروندان به گفتگویی نشستیم که حاصل آن در ادامه آمده است.

فاطمه زندی محقق و جامعه شناس هویت یابی در گروه های اجتماعی را باعث جلوگیری از آسیب های اجتماعی دانست و عنوان کرد: جامعه ای که نشاط اجتماعی داشته باشد مردم سرزنده ای خواهد داشت و اگر نشاط در جمع ایجاد شود اعتماد گروهی به وجود می آید و سرمایه اجتماعی بالا می رود و این عامل اصلی توسعه کشور است.

زندی با بیان اینکه نشاط اجتماعی زمانی ایجاد می شود که فرد و جامعه شرایط آن را فراهم کرده باشند گفت: برخی از ویژگی های فردی که نشأت گرفته از جامعه است می تواند مانع به وجود آمدن نشاط اجتماعی شود از جمله فردی که دچار مشکل خانوادگی است یا فردی که مشکل اقتصادی دارد و از عدم امنیت شغلی رنج می برد هیچگاه نشاط اجتماعی ندارد.

وی در ادامه افزود: فضای شهری که شاد نباشد و دائم رنگهای تیره پوشیده و ابزار شادی وجود نداشته باشد جامعه ای افسرده است و باید عوامل آن را ایجاغد کنیم تا جامعه ای با نشاط داشته باشیم.

زندی، در خصوص اینکه ساختارهای جامعه فضای مناسبی در اختیار افراد قرار نداده است بیان کرد: زمانیکه افراد برای رسیدن به هدف وسایل به هنجاری نداشته باشند امکان دارد از وسایل نابهنجار استفاده کنند.

نشاط اجتماعی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود

بهزادی پور روان شناس عمومی نتیجه نشاط اجتماعی را کاهش آسیب های جامعه دانست و گفت: در جامعه ای که نشاط رنگ و بو دارد هم بستگی و تعاملات بیشتری هم وجود دارد در نتیجه سلامت روانی و اجتماعی در آن جامعه بالاست.

وی در ادامه عنوان کرد: نشاط می تواند مثبت باشد مانند شادی بعد از برد تیم ورزشی و می تواند نتیجه ی منفی داشته باشد و تابع لذات زود گذر مانند مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی.

وی همچنین افزود: وقتی در جامعه نشاط اجتماعی نباشد آمار مصرف مواد مخدر ، طلاق، بزهکاری بالا می رود و مشکل ازدواج، بیکاری، انواع آلودگی صوتی و بصری، فاصله گرفتن مردم از مسائل مذهبی و اعتقادی، بیشتر می شود.

بهزادی پور با بیان اینکه نمی توانیم اراک را شهری شاد تلقی کنیم اظهار کرد: در اراک آمار خشونت بالا و آستانه صبر مردم پایین است و با اینکه جمعیت افزایش یافته اما امکانات تغییری نکرده است.

بهزادی پور تاکید کرد: کشور رو به پیشرفت و صنعتی بودن است پس ساده ترین ابزار شادی که تعامل اجتماعی است نباید فراموش شود و نیازها هم تغییر کرده و متفاوت شده است.

با گشت و گذاری در شهر اراک و پرس و جو در خصوص نشاط اجتماعی از مردم خواهند گفت: امکانات تفریحی بسیار کم و پاسخگوی نیازهای افراد نیست.

بهرام یکی از شهروندان اراکی می گوید: چارچوب مشخصی برای شادی در جامعه وجود ندارد و رویکردی در این خصوص نهادینه نشده وبه جوانان یاد نداده اند چگونه شادی کنند و حتی مسئولان به شادی بعد از برد تیم فوتبال به صورت امنیتی نگاه می کنند.

این شهروند جوان تصریح کرد: باید اماکن تفریحی مانند فرهنگسراها، جهت اجرای برنامه های متنوع طراحی و ساخته شود به طور مثال متاسفانه فرهنگسرای آینه که با برنامه های متنوع و برگزاری نمایشگاه مأمنی برای جوانان بود اکنون با تغییر کاربری قسمتی از آن به دانشگاه تبدیل شده و دیگربرنامه های متنوع ندارد.

این شهروند تصریح کرد: حتی برخی اماکن با ساختار خاص باعث نشاط روحی و اجتماعی می شوند به طور مثال شهر صنعتیمی تواند الگویی باشد برای مسئولان شهری به دلیل اینکه ساختار زیبا و پتانسیل زیادی دارد و مردم از آن استقبال می کنند.

در پایان از این بحث نتیجه می گیریم برای داشتن جامعه ای موفق ، پویا ، فعال، با انگیزه و با نشاط می بایست دست به دست هم دهیم به مهر و زیر ساختهای نشاط اجتماعی را فراهم کنیم.

 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: نشاط ، اجتماعی ، مفهوم ، مرکزی ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.