لاکروا در گزارشی نوشت: در حال حاضر ما شاهد تبدیل شدن لیبی به یک سومالی واقعی دیگر هستیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه لاکروا در گزارشی به قلم ماری وردیه درباره اوضاع لیبی نوشت: سال 2014، با جنگ و خونریزی در لیبی به پایان رسید. مأموریت پشتیبانی سازمان ملل از لیبی 28 دسامبر گذشته هشدار داد در صورتی که چرخه خشونت‌ در این کشور ادامه پیدا کند این کشور به سمت هرج و مرج و جنگی تمام عیار پیش خواهد رفت و از همه طرف‌های درگیر خواست تلاش کنند از تنش‌ها در این کشور بکاهند.

مأموریت پشتیبانی سازمان ملل از لیبی مجبور شد گفتگو بین طرف‌های درگیر مناقشه در لیبی را که قرار بود دوشنبه پنج ژانویه برگزار شود به علت به توافق نرسیدن طرف‌ها تا زمانی نامعلوم به تعویق بیندازد.

سمیر غطاس سخنگوی مأموریت پشتیبانی سازمان ملل از لیبی با این حال گفت رایزنی‌ها از این سو و آن سو به امید تعیین تاریخ و مکانی برای میانجی‌گری میان گروه‌های متخاصم در لیبی ادامه دارد. 

تشدید مناقشه
آمریکا و اتحادیه عرب به نوبه خود دوشنبه پنج ژانویه نشستی فوری در قاهره برگزار کردند که به «بررسی خطرهای تحولات لیبی» اختصاص داشت.
اقدامات تروریستی در لیبی چند برابر شده است که هم افراد، هم مؤسسات و هم تأسیسات زیربنایی حیاتی به ویژه نفتی هدف قرار می دهند. هر روز، خبرها از تشدید مناقشه در محل و تجزیه حکومت لیبی حکایت دارند.
هفته گذشته، بیست مسیحی قبطی مصری در شهر سرت لیبی ربوده شدند. این شهر در 500 کیلومتری شرق طرابلس واقع است و کنترل آن را گروه‌های تندرو مسلح به ویژه انصارالشریعه که در فهرست سازمان‌های تروریستی سازمان ملل قرار دارد و ائتلاف فجر لیبی در دست دارند. چند روز پیش از آن، یک زوج قبطی مصری و دختر 13 ساله آنها در این شهر به قتل رسیده بودند.

چالش‌های نفتی
سه‌شنبه 30 دسامبر، حمله‌ای با خودروی بمب‌گذاری شده مستقیما پارلمان لیبی را که به اجبار از طرابلس به طبرق نقل مکان کرده است، هدف قرار داد و بر اثر آن 11 نفر از جمله سه نماینده زخمی شدند. 
ارتش لیبی به نوبه خود 28 دسامبر و سوم ژانویه دو بار مواضع تندروهای مسلح را در مصراته بمباران کرد.
یکشنبه چهار ژانویه، ارتش لیبی به یک کشتی نفتکش یونانی که به نظرش «مشکوک» می آمد، حمله کرد و دو نفر از خدمه آن را کشت.
این کشتی به سمت بندر درنه که فاصله چندانی تا مرز مصر ندارد، در حرکت بود. این شهر به قلمرو هواداران گروه تندرو دولت اسلامی در لیبی تبدیل شده است.
نبرد برای در اختیار گرفتن کنترل پایانه‌های نفتی باردیگر بالا گرفته است.
شلیک راکت از سوی شبه‌نظامیان فجر لیبی به سمت بندر نفتی السیدر در شرق، 25 دسامبر آتش‌سوزی عظیمی را در این پایانه نفتی موجب شد که بر اثر آن حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت نابود شدند.
فرانسیس پرن رئیس انتشارات راهبردی و سیاست انرژی اعلام کرد: «تولید نفت لیبی پس از افزایش چشمگیری که پیدا کرده بود دوباره به کمتر از 400 هزار بشکه در روز سقوط کرد».  تولید نفت لیبی در ماه نوامبر به 900 هزار بشکه در روز رسیده بود.
این کارشناس خاطر نشان کرد: «اوضاع فوق العاده آشفته است و اخبار ضد و نقیضی از این وزیر نفت یا آن یکی به گوش می رسد».

دوئل پارلمانی
از شش ماه پیش، دو پارلمان و دو دولت در لیبی حکمفرما شده است. یکی که برخاسته از انتخابات 25 ژوئن است که بخش اعظم جامعه بین الملل از آن حمایت می کند، مجبور شد به طبرق در شرق کشور پناه ببرد.
دیگری که از اعضای کنگره عمومی ملی- پارلمان سابق که اسلام‌گرایان در آن اکثریت را داشتند- تشکیل شده است خود را تنها نهاد قانونی می نامند و دولتی موازی در طرابلس مستقر کرده است که کنترل آن از تابستان 2014  در دست گروه‌های شبه‌نظامی ائتلاف فجر لیبی است.
این پارلمان از حمایت دیوان عالی برخوردار است که شش نوامبر گذشته پارلمان جدید را منحل کرد و بحران را در لیبی تشدید کرد.

افراطی های تضعیف شده
الن رودیه از مرکز تحقیقات درباره اطلاعات در فرانسه اعلام کرد: «آیا می توان هنوز از وجود یک حکومت در لیبی سخن گفت؟» وی افزود: «چندین جنگ‌سالار وجود دارند که هر کدام کنترل بخشی از کشور را در اختیار گرفته‌اند. ما شاهد تبدیل شدن لیبی به یک سومالی واقعی دیگر هستیم».
بین گروه‌های شبه‌نظامی که مجموعه‌ای ناهمگون تشکیل داده‌اند و لیبرال‌های برخاسته از انتخابات قبلی، به نظر نمی رسد هیچ کدام در حال حاضر توان غلبه بر دیگری را داشته باشند.
با این حال، علایا علانی مورخ و کارشناس جنبش‌های جهادی معتقد است شبه‌نظامیان تندرو در لیبی در حال تضعیف شدن هستند.
او گفت: «در حال حاضر به غیر از ترکیه و سودان در عرصه بین المللی کسی از آنها حمایت نمی کند».
به اعتقاد او، قاطعیت آنها برای به شکست کشاندن هر گونه گفتگو از این ضعف ناشی می شود.
وی تصریح کرد: «اخوان المسلمین بدون حمایت جنبش‌های جهادی که اجازه شرکت در انتخابات بعدی را نخواهند داشت، می داند که به علت خشم مردمی ناشی از حملات شبه‌نظامیان تندرو آراء کمتری کسب خواهد کرد. بنابراین آنها برای به تأخیر انداختن انتخابات جدید همه تلاش خود را به کار می گیرند».
به گفته وی، در صورتی که ژنرال حفتر که ماه مه گذشته حمله به شبه‌نظامیان تندرو را در بنغازی مرکز شرق لیبی آغاز کرد و دوباره به ارتش لیبی پیوست، موفقیت‌هایی کسب کند، احتمال تغییر اوضاع وجود دارد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار