وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت قبلی 100 میلیارد دلار خصوصی در بخش عمرانی کشور انجام شده که باید با تحقیق و تفحص این موضوع بررسی شود که این حجم سرمایه‌گذاری در کجا هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عباس آخوندی با بیان اینکه از سال 86 تا 91 میزان سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل و در بخش مسکن 60 درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد هستیم که در بخش مستقلات که سوداگران حضور دارند 160 درصد سرمایه‌گذاری شده است.

وی در ادامه به بخش حمل‌ونقل هوایی اشاره کرد و گـفت: تمامی سرمایه‌گذاری انجام شده در این بخش از بدو تولد پیر بوده و در حمل‌ونقل ریلی میزان سرمایه‌گذاری بسیار پایین بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری بخش خصوصی در دولت قبل اشاره کرد و گفت: باید با بررسی‌های دقیق مشخص شود که این میزان سرمایه‌گذاری از کجا وارد شده و در چه بخش‌هایی هزینه شده است.

وزیر راه و شهرسازی روند جابجایی مسافر را در 10 سال اخیر نزولی دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل باید رشد و رونق یابد.

آخوندی در ادامه اظهار داشت: در گذشته تورم با واردات بی‌رویه و ثابت نگهداشتن نرخ ارز کنترل شده اما این موضوع به قیمت فرسایش توان تولید داخل تمام شده است.

وزیر راه و شهرسازی به تخصیص منابع نظام مالی و پولی کشور اشاره کرد و افزود: موضوع دارایی‌های سمی بانک‌ها را قبلا مطرح کردم ضمن آنکه مسعود نیلی موضوعی را در رابطه با اینکه چرا علی رغم کاهش نروخ تورم نرخ سود افزایش یافت، مطرح کرد.

آخوندی با اشاره به راهکاری که در این مورد می‌توان عملی کرد، گفت: حتما باید عرضه را ساماندهی کنیم به خصوص اینکه در بخش حمل‌ونقل با موضوع اقتصاد خانوار که با چالش‌های جدی روبرو است، مواجهیم.

آخوندی با اشاره به اینکه کشور در رکود تورمی قرار دارد، گفت: مدت‌ها است که نرخ بهره‌وری کاهش یافته و ما باید ماهیت آن را بشناسیم.

وزیر راه و شهرسازی به تنگناهای مالی که در کشور با آن روبرو هستیم اشاره کرد و افزود: همین تأمین مالی محدود باعث کاهش نرخ بهره‌وری شده که نقشی در جهت افزایش تولید و عرضه سرمایه‌گذاری نداشته است.

وی توضیح داد: اینکه می‌گویم بخش خصوصی قوی مولد یک دولت قوی است، درست است اما ما وقتی دولت قوی را با مداخله‌گری برابر کرده‌ایم خصوصی‌سازی دولت را از سیاست‌گذاری ساقط کردیم که این موضوع باعث شد بخش واقعی ایجاد نشود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تفحص ، خصوصی سازی ، عمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار