رپیس کل بانک مرکزی گفت: در بودجه امسال سعی شده با توجه به عزم جدی دولت تسهیلات تکلیفی به حداقل ممکن برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در همایش اقتصاد ایران در خصوص انضباط بخشی به بازار غیر متشکل پولی گفت: 15 درصد از اقتصاد ایران از بازار غیر متشکل پولی تشکیل می شود که این 15 درصد خارج از نظارت بانک مرکزی است ولی تلاش دارد انضباط را به این بخش حاکم کند.

پرونده موسسات فاقد مجوز در مراجع قضایی

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص موسسات فاقد مجوز اظهار داشت: پرونده تعدادی از موسسات فاقد مجوز در حال پیگیری در مراجع قضایی است و عزم جدی داریم تا موسات باقی مانده نیز تا پایان سال به بازار منضبط پولی ملحق شوند اما اگر مقررات بانک مرکزی را رعایت نکنند نسبت به جمع آوری این موسسات اقدام خواهیم کرد. 

پرداخت 206 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی 

سیف در ادمه این همایش افزود: تا پایان آبان سال جاری 206 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است که 60.3 درصد این تسهیلات در سرمایه در گردش هزینه شده است که تنها 80 درصد در بخش صنعت و معدن به صورت سرمایه در گردش مورد استفاده قرار گرفت و علاوه بر این 200 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در نظام بانکی وجود دارد که 160 میلیارد از این اوراق سررسید و در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است و 40 هزار میلیارد دیگر نیز تا پایان سال سررسید خواهد شد.

سیف افزود: در بودجه امسال سعی شده با توجه به عزم جدی دولت تسهیلات تکلیفی به حداقل ممکن برسد. 

تعلق 80 درصد تسهیلات پرداخت به تأمین سرمایه در گردش گرفت 

ولی الله سیف در ادامه با بیان مطالبات غیرجاری، تسهیلات تکلیفی، بدهی دولت به شبکه بانکی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، اوراق مشارکت و موسسات غیرمجاز به عنوان مهمترین مسائل و مشکلات نظام بانکی و تلاش برای حداقل رساندن مشکلات در این بخش، گفت: مانده رشد نقدینگی بیشتر از تورم بوده است، که همین مورد نشان می‌دهد که سیاست بانک مرکزی انقباضی نیست چرا که در سال‌های 89 تا 92 رشد نقدینگی به ترتیب 4.5 درصد، 3.5 - درصد 8- درصد و 7.9 درصد برآورد شده است.

حفظ اشتغال و جلوگیری از بیکاری از آثار پرداخت تسهیلات است

سیف با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود و جلوگیری از بیکاری جدید یکی از آثار سیاست‌های بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات بوده است، اظهار داشت: نظام بانکی 88 درصد تأمین مالی را انجام می‌دهد که تنها 12 درصد از تأمین مالی مربوط به بازار سرمایه است امیدواریم با استفاده از ساختارهای موجود در تأمین مالی ایفا کند.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: در شرایطی که بخشی از منابع حاصل از صادرات نفت قابل دسترس نیست باید بانک مرکزی وارد عمل شود که نوسانات حاصل از قدرت نفت تنها 0.1 درصد تأثیر داشته است.

وی در تشریح عوامل پایه پولی گفت: خالص بدهی بانک مرکزی و بدهی بانک ها و اضافه برداشت ها در پایه پولی تأثیر دارد که عامل اضافه برداشت برای مسکن مهر و خط‌های اعتباری بوده که افزایش 12.4 درصدی اضافه برداشت‌ها موجب رشد 1.6 درصدی پایه پولی شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیف ، بانک ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار