معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه اندازی مرکز توسعه و تحقیقات برای نخستین باردر سال جاری در کشور به منظور حمایت مالی از تحقیقات خبرداد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر رضا ملک زاده در مراسم افتتاح چندین طرح تحقیقاتی دانشکاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مرکز توسعه تحقیقات فرصتی برای پژوهشگران است که از منابع تحقیقات بیشتری استفاده کنند، افزود: با راه اندازی این مرکزتحقیقات کیفیت و کمیت بیشتری پیدا می کنند.

وی به وضعیت پژوهشی حوزه وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در بخش علوم پزشکی نزدیک به ۴۰ درصد از تمام تحقیقات علمی کشور مقالات و پژوهش های وزارت بهداشت است لذا ایران در این زمینه از لحاظ تعداد مقالات در منطقه خاورمیانه بالاترین تولیدات علمی را به خود اختصاص داده ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ادامه داد: همچنین از نظر کیفیت مقالات در سطح جهان در زمینه استنادها رتبه ۲۴ جهان و در تعداد مقالات رتبه ۱۷ را در جهان کسب کرده ایم لذا کسب این رتبه ها با توجه به بودجه کمی که به بخش پژوهش و تحقیقات اختصاص داده می شود رتبه های خیلی خوب و حاصل تلاش و زحماتی است که محققان در دانشگاه های علوم پزشکی داشته اند.

دکتر ملک زاده یادآور شد: امیدورایم در آینده و با بهبود وضعیت اقتصادی کشور اختصاص بودجه به بخش پژوهش بیشتر شود تا بتوانیم از نظر کیفی به خصوص فناوری و تبدیل تحقیقات به نوآوری و فناوری و ارتقا سلامت توفیقات بیشتری را در کشور به دست آوریم.

معاون تحقیات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در ادامه با تاکید براینکه تحقیقات علوم پزشکی عمدتا کاربردی است و حتی ساده ترین کارهایی هم که انجام می دهیم در کشور تاثیر گذار است، اظهار داشت : عمده کارها و تحقیقات پزشکی در زمینه ارتقا سلامت کاربرد دارد.

دکتر رضا ملک زاده به وضعیت دانشگاه علوم پزشکی همدان اشاره کرد و با بیان اینکه این دانشگاه، دانشگاهی جوان است و تازه توانسته است امکانات و زیرساخت های لازم را فراهم کند، عنوان کرد: در دانشکاه علوم پزشکی همدان حدود پنج هزار دانشجو و حدود ۱۸۰ استاد و عضوهیئت علمی که ۱۰۰ نفر از آنها دانشیار هستند و حدود ۳۶۳ نفر دستیار تخصصی فعالیت می کنند و این شاخصه و زیر ساخت ها در آینده رشد زیادی می کند لذا امیدورایم دانشگاه علوم پزشکی همدان بتواند به دانشگاه های درجه یک بپیوندد و در دنیا هم دیده شود.

وی در ادامه به رویکرد و رویه های پژوهشی وزارت بهداشت اشاره کرد و با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر و علل ناتوانی و عمده ترین مشکل در کشور بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی، انواع سرطان ها، نارسایی های کلیه و نارسایی های کبد و غیره هستند، گفت: توانستیم امسال امید به زندگی از سن ۵۰ سال در حدود ۴۵ سال گذشته را به ۷۴ سال برسانیم که از رشد خوبی برخوردار است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اولویت حال حاضر کشور را بیماری های غیر واگیر اعلام و تاکید کرد: تحقیقاتی که انجام می دهیم بیشتر بر این بیماری ها متمرکز است و بیشتر جنبه های پیشگیری از آنها مد نظر قرار دارد و امیدواریم به این وسیله بتوانیم حداقل هزینه های درمانی را کم کنیم و در عین حال کیفیت زندگی افراد را ارتقا دهیم.

گفتنی است، چندمرکزتحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از جمله مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، مرکز تحقیقات اطلاع‌ رسانی و مرکز رشد فناوری سلامت با حضورمعاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهر برداری رسید.

برای تجهیز این چهارمرکزدر مجموع یک ونیم میلیارد تومان هزینه شده است همچنین برای فاز دوم ساختمان مرکز تحقیقات دندانپزشکی به مساحت هزار و ۸۴۰ متر مربع و با دو و نیم میلیارد تومان هزینه با هدف سیاست گذاری و تسهیل درامرتحقیقات پایه و بالینی دندانپزشکی، استقرار نظام هدفمنمد و اولویت دار تحقیقات براساس نیاز جامعه وهمچنین ترغیب و توانمند سازی تحقیق در زمینه علوم دندانپزشکی پایه گذاری شده است.

این مرکز تحقیقات دارای کتابخانه، سالن آمفی تئاتر، اداره آموزش، معاون آموزشی و سایت رایانه به منظور استفاده دانشجویان است که به دست معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشوربه بهره برداری رسید.

اولویت های مرکز تحقیقاتی دندانپزشکی در راستای فناوری های نانو و مواد دندانی و بیماری ها و ناهنجاری های دهان و فک و صورت، لیزر و تحقیقات بیومولوکولی در دندانپزشکی و ایمپلنت های دندانی است.

همچنین مرکز تحقیقاتی پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی همدان به منظور افزایش انگیزه اجرای طرح های پژوهشی مشترک در داخل مرکز، افزایش انگیزه اجرای طرح های پژوهشی مشترک با سایر مراکز تحقیقاتی، جذب منابع مالی از خارج از دانشگاه، تامین و توسعه منابع مالی مرکز متناسب با فعالیت ها، توانمند سازی اعضا مرکز و ارتقا کیفیت فعالیت های پژوهشی مرکز تجهیز شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار