معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران با 20 درصد جمعیت دنیا، 5 درصد از تحقیقات را به خود اختصاص می دهد که جای تاسف دارد.

به  گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن بیان اینکه نیروی انسانی سرمایه کشور است، گفت: باید نفت و معدن را کنار بگذاریم و از دانشجویان که سرمایه اصلی مملکت هستند حمایت کنیم‌. ایران با حدود 4 هزار و 500 دانشجویی که دارد رتبه 5 را به خود اختصاص داده است. خروجی دانشجویان نشان از هوش سرشار آنها دارد ولی چون پایه علمی ما پایه اقتصادی است نمی توانیم آنگونه که باید پیشرفت داشته باشیم.

وی افزود: هنوز در قرون وسطی هستیم و با 20 درصد جمعیت دنیا تنها 5 درصد از تحقیقات و پژوهش ها را به خود اختصاص داده‌ایم که جای تاسف دارد بنابراین قطعا راهی را اشتباه رفته ایم و باید تحولاتی در سیستم پژوهشی داشته باشیم.

ستاری در خصوص شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: 2 هزار شرکت دانش بنیان داریم که 9 هزار  میلیارد تومان فروش داشته‌اند، این مقدار هنوز پایین است؛ اگر ما نتوانیم 30 درصد تولید ناخالص ملی را به پژوهش اختصاص دهیم، کسی روی ما حساب نمی‌کند. در حال حاضر برای اولین بار در تاریخ کشور 1 درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یافته که این تحول بزرگی است.

وی در ادامه گفت: از دغدغه‌های اصلی حوزه تجاری سازی‌، دارو است همچنین ایران در حوزه بیوتکنولوژی بسیار فعال بوده است تا جایی که در شرکت‌های دانش بنیان در کشورهای آمریکایی و اروپایی حتما ایرانی ها حضور دارند.

ستاری خاطر نشان کرد: ایران در حوزه پزشکی بالینی همیشه جلوتر از سایر کشورها است اما ارتباط دانشگاه‌های مهندسی و پزشکی می‌تواند اتفاق جدیدی در حوزه سلامت باشد‌؛ باید برای نیروی انسانی سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار