دکتر عبدالهی گفت: سال گذشته وزارت بهداشت از تولید کننده نمک دریا در کشور شکایت کرده است که تا به حال پاسخی از سوی دادسرا در این خصوص داده نشده است.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر زهرا عبدالهی رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  امروز 3 دی در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف نمک گفت: این برنامه از 6 دی ماه با همکاری تمام ارگانهای مرتبط در سطح کشور اجرا می‌شود و تا 15 بهمن ماه ادامه دارد هدف از این بسیج اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، افزایش آگاهی مردم در خصوص مضرات زیاد مصرف نمک و اصلاح الگوی مقدار نمک در کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بالای بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت، انواع سرطان و فشار خون  اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی باید در جامعه صورت گیرد در واقع باید سواد تغذیه‌ای مردم افزایش یابد.

وی اظهار داشت: مردم باید بدانند که کلیه غذاهای صنعتی آماده و حتی آب معدنی هم سدیم دارد بنابراین باید میزان نمک مصرفی خود را به میزان 5 گرم در روز برسانند.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده که رابطه مستقیمی بین افزایش مصرف نمک با سرطان معده وجود دارد، اظهار داشت: مصرف غذاهای پر نمک، دودی شده و کنسروی خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد همچنین افرادی که نمک زیاد مصرف می‌کنند در کنار کاهش کلسیم که معضل افراد جامعه است بیشتری در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تأکید کرد: آیین‌نامه منع تبلیغات غذاهای پرنمک، چرب و شیرین در سطح بین‌المللی آماده شده است که تبلیغات مواد غذایی حاوی این سه ماده را ممنوع اعلام کرده است.

عبدالهی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ بخ سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص فروش نمک دریا در بازار اظهار داشت: متاسفانه به دلیل تبلیغات سویی که در جامعه صورت گرفته خیلی از افراد به مصرف نمک دریا روی آورند و این نوع نمک در بازار موجود است، وزارت بهداشت سال گذشته به دلیل فروش این نوع نمک تقلبی به دادسرای تخلف جرائم پزشکی شکایت کرد که مشخص شد فردی که در این حوزه فعالیت می‌کند 6 تا 7 مورد تخلف دیگر هم داشته و از آن شکایت شده است تا به امروز هنوز جوابی در خصوص شکایت ما اعلام نشده است.

وی تاکید کرد: برای مقابله با فروش نمک دریا در مغازه‌ها با موانع قانونی مواجه هستیم در واقع بازرسین بهداشت محیط که با این نوع نمک ها در مغازه‌ها روبرو می شوند تنها اجازه جریمه مغازه دار را دارند که مقدار جریمه بسیار ناچیز است چرا که قانون به مواد خوراکی و آشامیدنی مربوط به سال 1346 است و در این چند سال بازنگری نشده است البته طی 2 سال اخیر با تلاش‌های صورت گرفته توانسته ایم تا حدودی برخی از این قوانین را اصلاح کنیم.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که در مواد غذایی تقلب می‌کنند جنایت کرده‌اند و نباید از آنها با یک جریمه ناچیز گذشت کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناصر عزیزی
۲۳:۴۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
بهتره عبدالهی چیزی نگه چون کسانی که از نمک دریا استفاده کردند میدونن چه متاعی است
من خودم سردرد مزمن داشتم ، مادر بنده هم فشار خون داشت ، پدر بنده هم دیابتی نوع 2 بود که از 9 ماه پیش نمک دریا مصرف میکنیم دیگه فشار خون و دیابت و سردرد نداریم
Iran (Islamic Republic of)
عقیل
۰۱:۴۹ ۰۱ تير ۱۳۹۶
هزار سال پیش، پیامبر و ائمه توصیه به مصرف نمک میکردند، ضرر نداشته؟!! یا اون موقع هم کارخانه ی تصفیه ی نمک بوده؟!! یا خانم عبدالهی در قرن 21،کشف مهمی کردند وتوجه شدند که ضرر داره!!! خیلی جالبه مگه نه؟!!!
آخرین اخبار