آداب و رسوم مردم کرمانشاه در شب چله؛

شب چله در میان مردمان کرد

یک محقق و پژوهشگر کرمانشاهی در مورد شب یلدا در ایران گفت: از گذشته کردها نیز شب یلدا یا همان آغاز شب چله را با دورهم‌نشینی و رسوم خاص خود صبح می‌کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛رضا موزونی با بیان اینکه یلدا واژه سریانی به معنی تولد نور است، گفت: این شب جزیی ازفرهنگ ایرانیان است و در فرهنگ کردها از آن به عنوان شب چله یاد می‌شود.

وی اظهار کرد: سرمای زمستان دراین شب شروع می‌شود و از دیرباز مردم کرد متوجه بودند که این شب طولانی‌ترین شب سال است و همین بهانه‌ای برای دور‌هم‌نشینی اقوام و فامیل در این شب بود.

موزونی تصریح کرد: در آیین ایران، در شب یلدا فرشته سپیدی و نور به جنگ اهریمن تاریکی می‌رود و در این جدال مردم با شب بیداری خود به فرشته نور یاری رسانده و اهریمن را شکست می‌دهند.

وی اضافه کرد: مردمان کرد نیز این شب را تا صبح بیدار مانده و دورهم‌نشینی خود را با گفتن داستانهای اسطوره‌ای پر می‌کردند که یکی از همین داستانهای اسطوره‌ای "کُرصیاد" نام داشت.

در افسانه "کر صیاد" پسران حسن صیاد به نام‌های "احمد" و "محمد" به جنگ برف و سرما می‌‌روند که یکی از آنها کشته شده ودیگری به خاطرگرفتن سنگی بر دوش گرم شده و زنده می‌ماند و بعد از آن سنگ را بر زمین می‌زد که بر اثر این ضربه زمین آه می‌کشد و برف‌ها آرام آرام آب می‌شوند.

موزونی افزود: شاهنامه‌خوانی هم از دیگر رسوم مردم کرد در شب چله یا همان شب یلداست که از افراد شاهنامه‌خوان فامیل دعوت می‌کردند و داستانهایی مانند داستان رستم و سهراب با آهنگ توسط این افراد خوانده می‌شد.

این محقق و پژوهشگر گفت: در این شب گفتن چیستانهای سخت لطف خاصی به مجلس مردمان کرد می‌داد و افراد زبردست در چیستان‌گویی چیستانهای سخت خود را برای همین شب می‌گذاشتند، زیرا شب طولانی بود و افراد فرصت زیادی برای پیداکردن جواب داشتند.

وی افزود: گفتن افسانه " تیتان و میتان" نیز که همانند ومعادل داستان شنگول و منگول است نیز در این شب برای کودکان لطف خاصی دارد و افسانه‌ها و داستانهای دیگری نیز مانند "دنک انار" (دانه‌ی انار) و نیز "سبز علی سبزه قبا" هم در این شب از زبان بزرگترهایفامیل بیان می‌شد.

موزونی شب یلدا یا همان شب چله در فرهنگ کرد را شب هنرنمایی مردمان کرد عنوان کرد و افزود: در این شب افراد فامیل دور هم جمع شده و هرکس هر هنری که دارد را در این شب به نمایش می‌گذارد.

وی تصریح کرد: در این شب همچنین هوره خوانی بصورت دودنگی انجام ‌شده، به نحوی که یکی آواز هوره سر داده و دیگری جوابش را می‌دهد.

نخود و کشمش وزردآلوخشک شده از تنقلات "شوچره" مردمان کرد در شب یلدا است.


انتهای پیام/ب



برچسب ها: کرمانشاه ، شب ، چله ، کرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.